Intens samtale henover et bord. Spiller de et brætspil?

Få styr på feedbackprocessen med et brætspil

Et brætspil sikrer, at tiden bliver brugt optimalt, når man giver feedback på hinandens materiale. Kender du det her: Du vil gerne i gang med at give og få mere feedback. For du ved, at feedback er et vigtigt element i idéudvikling, og at feedback gør dine produkter bedre. Men det kan være svært at …read more →

Undlad ikke at teste dit spørgeskema, inden du sender det ud til respondenter.

Guide til spørgeskemadesign del 7: 4 metoder, når du skal teste dit spørgeskema

Sørg altid for at teste dit spørgeskema, inden du sender det ud til respondenter. Her er fire forskellige testmetoder, du kan bruge. Opdateret 6. december 2018 Du har formuleret et spørgeskema. Arbejdet med spørgsmålenes rækkefølge, brudt lange lister op, været ekstra omhyggelig med formuleringen af følsomme spørgsmål og undgået “enig/uenig” og “ved ikke” som svarkategorier. Tilbage …read more →

En gave kan være med til at motivere deltagere

Kunsten at rekruttere deltagere til brugerinddragende aktiviteter (del 2 af 2): Sådan motiverer du folk til at deltage

De har andre og måske sjovere ting at lave. Så hvordan motiverer du folk til at deltage i dine brugerinddragende aktiviteter? Det får du forslag til her. En typisk fejl blandt folk, der arrangerer workshops, fokusgrupper eller andre brugerinddragende aktiviteter, er at undervurdere det stykke arbejde, der skal lægges i rekrutteringen af deltagere. Deltagerne kommer …read more →

kontakt mellem fire mennesker i en korridor

Kunsten at rekruttere deltagere til brugerinddragende aktiviteter (del 1 af 2): Sådan kommer du i kontakt med potentielle deltagere

Deltagere til brugerinddragende aktiviteter kommer sjældent bare dumpende af sig selv. Man skal opsøge dem og motivere dem til at være med. En typisk fejl blandt folk, der arrangerer workshops, fokusgrupper eller andre brugerinddragende aktiviteter, er at undervurdere det stykke arbejde, der skal lægges i rekrutteringen af deltagere. Deltagerne kommer sjældent bare dumpende af sig …read more →

Nærbillede af ringbind - måske med en konsulentrapport?

Er rapporter, hvor viden går hen for at dø?

Problemet med rapporter er, at de glemmes, og viden går tabt. Jeg vil hellere skabe levende viden. Har du nogensinden skrevet en rapport? Blev den synlig for mange mennesker? Blev den læst af mange? Så er du blandt de heldige få. Rigtig mange rapporter bliver nemlig aldrig rigtig udbredt. De havner hurtigt på en hylde et …read more →

Feedback: To personer i samtale.

Myter om feedback nr. 3: Man kan kun få feedback fra nogen med samme faglige baggrund som én selv

Modsat hvad myten siger, kan du få fantastisk feedback fra folk med en anden faglig baggrund end dig selv. Myten om, at man kun kan få brugbar feedback fra nogen med samme faglige baggrund som én selv, stortrives. Fx blandt studerende. Det ved jeg fra min ph.d.-tid, hvor flere af mine (i øvrigt superdygtige) med-ph.d.-studerende …read more →

målstreg

Guide til spørgeskemadesign del 6: Skab et godt flow og få flere besvarelser

Med et godt flow og en meningsfuld rækkefølge af spørgsmål motiverer du dine respondenter til at gennemføre besvarelsen af dit spørgeskema. Når du laver et spørgeskema, er det vigtigt, at du tænker grundigt over, hvilken rækkefølge du stiller spørgsmålene i. Rækkefølgen af spørgsmål i et spørgeskema er nemlig med til at påvirke respondentens motivation til …read more →

Procesplan for projekt med dobbeltinddragelse.

Dobbeltinddragelse giver indsigt, ideer og læring

Tovejs gennemfører for tiden et projekt i Skanderborg Kommune, hvor lærere og pædagoger lærer om metoder til borgerinddragelse, mens Stilling Skole får input til at gøre sin årlige koloni endnu bedre. På Stilling Skole tager man hvert år alle børn i indskolingen med på koloni. Det har man gjort i 11 år nu, og på …read more →

Workshopdeltagere skriver på post-its. Måske producerer de mikroindhold med ét-minut-metoden.

Brugerskrevet indhold med ét-minut-metoden

Med ét-minut-metoden kan man producere mikroindhold sammen med sine brugere. Jeg er ved at skrive en bog om feedback. Sammen med Tine Wirenfeldt Jensen fra Metodo. Det bliver en brugsbog, og den skal være rig på eksempler og cases og flere stemmer end vores egne. Derfor slog jeg til, da jeg for nylig holdt et oplæg …read more →

Afklippet hår

Hvorfor puttede naboen sit afklippede hår i lommen – og hvad har det med mobile probes at gøre?

Adfærd kan være svær at fortolke uden kontekst. Også når det gælder mobile probes. Opdateret 3. februar 2017 I filmen Salmer fra Køkkenet fra 2003 følger man en svensk forskers observationsstudium af, hvordan en ældre norsk ungkarl bruger sit køkken. Data fra observationerne skal bruges til at udvikle fremtidens superrationaliserede køkken, hvor alle elementer er …read more →

Det er en udfordring at skabe personas, der er både repræsentative og troværdige.

Hvordan skaber man personas, der er både repræsentative og troværdige?

Et centralt dilemma i forhold til at arbejde med personas er, at ens personas skal være både repræsentative og troværdige. Personas skal på den ene side repræsentere typer, ikke individer. De skal opsummere nogle træk og tendenser, som mange deler. På den anden side skal de fremstå troværdige som individer og være genkendelige. Virke realistiske …read more →

Liberty-plejesengen på TWIC 2015, en messe for sundheds- og velfærdsteknologi

Sundhed, velfærd og den dobbelte brugergruppe

Når man arbejder med brugerinddragelse i forbindelse med sundhed og velfærd, har man at gøre med en dobbelt brugergruppe: slutbrugere og plejere. I september besøgte jeg fagmessen TWIC 2015. En nystartet messen med fokus på “teknologi, wellfare, innovation og care” – deraf navnet. Her udstillede kommuner, private virksomheder og andre aktører bud på, hvordan plejen …read more →

Gruppe skriver noter

Guide til spørgeskemadesign del 5: Sådan skalerer du dine svarmuligheder

Når du laver spørgeskemaer, så tænk over, hvilke skalaer du bruger til at præsentere dine svarmuligheder med. Der er flere typer at vælge imellem. Opdateret 14. november 2018 Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men gode spørgeskemaer er svære at lave. Blandt andet skal man nøje overveje de svarmuligheder, man giver. Det …read more →

Fokusgruppens fire roller: fire stole i forskellige farver

Kender du de 4 roller, der skal besættes i en fokusgruppe?

Forskellige roller skal dækkes, når man skal planlægge og afholde en fokusgruppe. Dem præsenterer jeg her. Med metaforer fra tv’et og teatrets verden, der ikke skal tages alt for bogstaveligt. Er du i tvivl om, hvad fokusgrupper kan bruges til? Så læs mit blogindlæg Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper end Steve Jobs …read more →

Personas: to unge mennesker i samtale henover en bog - måske studerende?

Mød 5 specialestuderende personas

Personabeskrivelser gør dine kommende brugere og deres behov og ønsker nærværende. Det kan være nyttigt i udviklingsprocesser. Jeg viser, hvordan en gruppe personas helt konkret kan tage sig ud. Opdateret 8. februar 2018 Hvis du selv har skrevet speciale, kan du måske kende dig selv i Cecilie, Tobias, Louise-Marie, Martin eller Sanne. De er alle specialestuderende og …read more →