Sådan kom køkkenpersonalet på fornavn med 5 personas

En fælles workshop og en engageret ledelse hjalp personalet i køkkenet på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital med at tage deres nye personas i brug.  “Jeg har hørt, at regionen har fået lavet nogle personas, men at de ikke aner, hvad de skal bruge dem til.” Sådan sagde en konsulent-kollega engang til mig, da vi talte […]

Engageret i et videointerview?

4 simple råd, der giver vellykkede videointerviews

Forebyg tekniske problemer ved at forberede dig grundigt på dem. Det er ét af de gode råd til videointerviews, du får her i indlægget.  For tiden er det svært at mødes med dine brugere ansigt til ansigt. I stedet kan du overveje at lave et videointerview. I et videointerview taler interviewer og interviewperson sammen ved […]

Vis tvivlen frem, når du præsenterer din analyse

“Lad være med at fremstille din undersøgelse som skudsikker. Vær i stedet parat til at forholde dig kritisk til den,” anbefaler en kommunikationschef, der jævnligt bestiller undersøgelser og analyser.  Laver du bestilte undersøgelser, som du skal vise frem til andre? Måske som ekstern konsulent, som analysemedarbejder eller lignende?  Så har du måske spekuleret på, hvad […]

Lav desk research, før du laver feltarbejde.

Guide: Hvad er desk research, og hvordan kan du gribe det an?

Begynd ved skrivebordet, når du skal skabe viden om brugere. Det sparer dig for at opfinde den dybe tallerken. Læs om, hvordan du griber desk research an gennem 4 trin. Hvor begynder du, når du skal lave en bruger- eller markedsundersøgelse? Et nærliggende svar ville være: ved brugerne. Hvis du har det ligesom mig, kribler […]

Perleplader brugt som interviewteknik ved et folkemøde.

Perleplader gjorde tænketanken klogere på unges studievalg

Hvordan kan perleplader skabe viden om unges tanker om uddannelse? Det kan du læse om her. Tænketanken DEA brugte perleplader og drømmetidslinjer til at sætte uformelle samtaler i gang med unge om studievalg.  Hvis du har unge mennesker i dit liv, ved du, at valget af uddannelse fylder meget.  Tænketanken DEA, der har et stærkt […]

Det er en fordel at kunne pluklæse, når du læser Kvale & Brinkmann.

4 grunde til, at du skal du læse Kvale & Brinkmann (og én grund til at lade være)

Du er måske stødt på metodeklassikeren “Interview” skrevet af Steinar Kvale og Svend Brinkmann. Men bør du egentlig læse den? Det finder du ud af i denne anmeldelse. Anmeldelse af Steinar Kvale & Svend Brinkmann: “Interview – det kvalitative forskningsinterview som håndværk”. Hans Reitzels Forlag 2014 Hvis du har beskæftiget dig med kvalitative interviews på […]

Derfor kan du ikke undvære feedback på dine spørgsmål

Uden gode spørgsmål kan du ikke lære din bruger at kende – men gode spørgsmål kræver, at du allerede kender din bruger. Læs om, hvordan feedback kan hjælpe dig med at løse det paradoks. At kunne stille spørgsmål er en vigtig kompetence, når du gerne vil have indblik i, hvordan dine brugere oplever verden – […]

Thomas Grønlund er en af de forfattere, der har arbejdet med personas.

3 ting du kan lære af, hvordan forfattere bruger personas

Personas hjælper fagbogsforfattere med at forstå deres målgruppe. Men det er ikke det hele. Få indblik i personametodens spændvidde gennem to forfattercases – én fra en konsulentvirksomhed og én fra Forsvaret. Hvis du skriver, taler eller underviser som en del af dit arbejde, er du klar over, hvor vigtigt det er at kende og forstå […]

Potentielle deltagere til kvalitative undersøgelser.

Sådan lykkes du med at rekruttere deltagere til din undersøgelse

Deltagere til kvalitative undersøgelser aktiviteter kommer ikke bare dumpende af sig selv. Du skal opsøge dem og motivere dem til at være med. “Hvor svært kan det være?” Det kan jeg næsten høre mine studerende tænke, når jeg fortæller dem, hvor udfordrende og tidskrævende det er at rekruttere deltagere til sine undersøgelser. På det punkt […]

Vignetter kan hjælpe med at sætte ord på det selvfølgelige.

Vignetter hjælper med at sætte ord på det, det er svært at sige

Vignetter er korte beskrivelser af scenarier eller situationer. I interviews giver de interviewpersonen noget at formulere sig op omkring eller imod. Læs her om to eksempler på brug af vignetter i interviews. En kendt udfordring ved interviewmetoden er, at det kan være svært for folk at sætte ord på det, de tager for givet. Eksempelvis […]

Spillere udvikler ideer ved hjælp af Tovejs' dialogspil.

Styrk ideernes kvalitet ved at tage afsæt i data

De ideer, der kommer ud af den klassiske brainstorm er for tilfældige, lyder kritikken, og der er behov for nye metoder til idéudvikling. En vej frem er at lade idéudviklingen tage afsæt i data. Det er ikke svært at få idéer.  Men det er svært at få idéer af høj kvalitet. Derfor er der behov […]

6 gode råd, når du rekrutterer deltagere til undersøgelser i kommunen

Ring til borgerne i stedet for at skrive til dem og lad være med at lokke med en gave. Det er nogle af de råd, Anne-Sofie Thomsen fra KL giver til dig, der skal rekruttere borgere til at deltage i undersøgende aktiviteter i kommunalt regi. En stor, men tit overset opgave i forbindelse med at […]

Bias: Når dit eget perspektiv skygger for brugerens

Du er biased, hvad enten du vil det eller ej. Dine bias kan forhindre dig i at få adgang til viden om, hvordan brugeren ser på verden, og derfor skal du arbejde på at minimere dem i dit udtryk. Det får du hjælp til her. Når jeg giver sparring på interviewguides, er biased spørgsmål noget […]

Laver du også disse 5 fejl, når du tester brugeroplevelser?

Glem din gode opdragelse, og gem din indre lærer, pædagog og psykolog væk, hvis du vil undgå de 5 mest typiske moderator-fejl, når du tester med brugere. Ting under udvikling bliver bedre af at blive brugertestet. Det gælder prototyper, hjemmesider, apps, spørgeskemaer, bogkapitler og meget andet. Når du tester, indhenter du viden om brugerens brug […]

George Lucas forstår at arbejde med spændingen i sine film.

Tænk som George Lucas, når du laver en interviewguide

Lad spændingen stige undervejs og vær opmærksom på både begyndelsen, midten og enden, når du forbereder din interviewguide. Det giver bedre data. Du skal afholde et kvalitativt interview. Det er du i gang med at forberede.  Interviewet skal – måske sammen med andre interviews eller anden data – sætte dig i stand til at besvare […]