En matrix hjælper dig med metodevalg, når du vil skabe viden om mennesker.

Sådan vælger du den bedste metode til at skabe brugerindsigt

Hvad skal du især tage højde for, når du vælger mellem forskellige metoder til at skabe viden om mennesker? Det viser metodematrixen dig. Du vil gerne skabe viden om en gruppe af mennesker. Lad os sige, du arbejder i en kommune og har brug for indsigt i ældre borgeres motionsvaner. Hvilken metode skal du vælge …read more →

Flere og flere virksomheder arbejder med employee experience.

Employee experience: Kortlæg og optimér medarbejdernes oplevelser

Ved at afdække medarbejdernes oplevelser af arbejdspladsen kan virksomheder udvikle interne tiltag, som imødekommer medarbejdernes behov og ønsker. Det giver gladere medarbejdere. Læs om, hvordan Danske Bank har båret sig ad. “2018 will be the year of employee experience” var titlen på en artikel i Forbes i starten af året. Om det er tilfældet, skal …read more →

En digital analyse af kvalitative data foregår ved en skærm.

Skal din kvalitative analyse være digital eller analog?

Dine kvalitative data er digitale, også selv om de er produceret med analoge metoder. Men skal din analyse også være digital, eller er du bedre tjent med at holde analysen analog? Det kan du finde ud af ved at læse dette indlæg. For nylig skrev jeg et indlæg om digitale, kvalitative metoder til brugerindsigt som …read more →

Guerilla research kan være løsningen, hvis tiden til brugerundersøgelser er knap.

Lav guerilla research, hvis tiden til brugerundersøgelser er knap

Hvis tiden ikke er til omfangsrige og grundige brugerundersøgelser, må du ty til lightversionen, guerilla research. Læs om to eksempler på lynhurtige undersøgelser. Du skal i gang med at lave en brugerundersøgelse. Hvilket af disse to scenarier lyder mest bekendt? Jeg har masser af tid til at lave min undersøgelse. Der er ingen krav eller …read more →

Digitale metoder til brugerindsigt omfatter mobiletnografi.

3 digitale metoder til brugerindsigt, du bør kende

Udnytter du digitale medier og devices til at opnå brugerindsigt? Læs om 3 metoder til formålet, der giver dig viden om dine brugere, uanset hvor i verden de befinder sig. Mange forbinder arbejdet med at få indsigt i brugernes oplevelser, erfaringer og adfærd med analoge metoder som interviews foretaget face-to-face, fokusgrupper og workshops. Metoder, hvor …read more →

Det er en god idé at kigge bagud, før du går fremad.

Innovation: Hvorfor skal du kigge bagud, når du vil fremad?

Når du skal i gang med en udviklingsproces, kan det virke paradoksalt at starte med at kigge på den eksisterende løsning, som du vil erstatte. Men at kende brugernes erfaringer giver et godt fundament for at tænke nyt. “Kan vi ikke springe den del over og starte et andet sted?” Sådan spurgte en projektleder for …read more →

Arlas persona-toolbox er udformet som en tretrinsraket.

En toolbox får Arlas personas i arbejde

En toolbox med tre øvelser hjælper teams i Arla med at bruge personas, når de skal designe løsninger til koncernens medarbejdere. Du har indsamlet en mængde kvantitative data. Du har gennemført over 100 kvalitative interviews. Du har sorteret og grupperet og sammenholdt de mange, mange data. Du har kort sagt brugt månedsvis på at skabt …read more →

Få adgang til kundernes oplevelser med go-alongs

Hvis du vil have et fokuseret indblik i menneskers oplevelser af et bestemt fysisk rum, kan du lave en go-along. Læs om metoden her. Hvordan oplever kunderne vores butikker? Hvad betyder personalet for kundernes oplevelse? Hvad gør et besøg i butikken ved kundernes selvfølelse? Det ville en tøjkæde gerne vide. Med den viden ville kæden udpege …read more →

Arla har fremstillet 5 globale personas

Arlas globale personas viser, hvad der driver medarbejderne

Mennesker er meget mere og andet end deres jobtitel. Den erkendelse har været udgangspunktet for udviklingen af personas i Arla. Hvis du har prøvet at lave personas, så ved du, at der følger en masse overvejelser med, når personaerne skal udformes. Skal de have personnavne (“Karina”), rollenavne (“talknuseren”) eller en kombination af tillægsord og fornavne …read more →

Hvorfor gider deltagerne ikke være med i dine kvalitative undersøgelser? Læs om 4 indsigter fra en britisk undersøgelse.

Derfor gider folk ikke være med i dine undersøgelser

Det er ikke dig. Det er dine metoder, der får deltagere til at takke nej til at være med i dine undersøgelser. Læs om 4 indsigter fra et britisk studie blandt deltagere i kvalitative undersøgelser. Hvis du nogensinde har rekrutteret deltagere til en kvalitativ undersøgelse, så har du sikkert oplevet potentielle deltagere takke nej til …read more →

Husk, at notere dig i en interviewguide, hvordan du går lagt en god ramme om interviewet.

Den gode interviewguide (del 4): Læg en ramme om interviewet

Den gode interviewguide hjælper dig med at lægge en hensigtsmæssig ramme omkring interviewet, og den aflaster dig, så du kan fokusere på interviewet. Måske planlægger du at gennemføre et antal interviews for at få viden om, hvordan dine brugere oplever og bruger din service eller dine produkter? Eller for at få indblik i brugernes normer, …read more →

Fokusgrupper og individuelle interviews - hvornår skal du vælge hvad?

Hvornår skal du vælge fokusgrupper frem for individuelle interviews?

Indblik i et socialt felt eller en enkelt persons virkelighed? Fokusgrupper og individuelle interviews giver viden om forskellige ting. Fokusgrupper og individuelle interviews er begge metoder til at producere data om et udvalgt emne, og begge metoder benytter sig af det talte ord. Men så hører ligheden også op, for fokusgrupper og individuelle interviews kan …read more →

Hvad er dit formål med at lave personas - involvering, segmentering eller formidling?

Før du går i gang med at lave personas: Find dit formål

Alt efter dit formål med at lave personas er der ting, du skal være særligt opmærksom på i arbejdsprocessen for at sikre et godt resultat. Bruger I personas på din arbejdsplads? Det er meget muligt, for personametoden har efterhånden spredt sig til mange brancher og fagområder fra it-branchen, hvor den oprindelig blev udviklet. Nogle af …read more →

Prompte hjælper dig med at stille konkrete spørgsmål.

Den gode interviewguide (del 3): Stil konkrete spørgsmål

Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 3. del handler om, hvorfor og hvordan du skal spørge konkret. Når du vil vide, hvordan verden ser ud fra dine brugeres perspektiv, er interviewet svært at komme udenom. Interviewet kan give dig viden om, hvordan dine brugere oplever og bruger din service …read more →

Glem din egen idé og start med at lave research blandt målgruppen.

Glem din egen idé og gå ud og tal med målgruppen

Brug et par dage på indledende research, inden du går i gang med at udvikle nye kampagner og koncepter, opfordrer Cecilie Steentoft. “Hvis virksomheder ikke involverer deres målgrupper tidligt, risikerer de at udvikle koncepter og kampagner, som rammer ved siden af. Og så er tid og penge brugt på udvikling spildt. Det har jeg set …read more →