Rollen som kvalitativ interviewer er mere kompleks, end du måske tror

Som interviewer skal du på én og samme tid være en del af samtalen og svæve over samtalen, chef og novice. Læs om, hvad rollen som interviewer indebærer, og om tegn, der viser, om du er på rette vej. Hvis du nogensinde har lavet et kvalitativt interview, har du måske oplevet, at interviewet kørte af […]

Sig det med klodser: Lad brugerne bygge det, de ikke kan sige

Deltagerne i dine fokusgrupper og interviews kan opleve, at ordene ikke slår til. Men så kan de bygge i stedet. Læs om, hvordan du som interviewer kan arbejde med tredimensionelle udtryksformer. “Det har jeg ikke ord til at beskrive, Hans Christian.” Sådan svarer Maude Varnæs i Matador, da hendes mand spørger hende, hvad der er […]

Tænk over relevante kriterier, når du skal udvælge deltagere til din kvalitative undersøgelse.

Sådan udvælger du deltagere til dine kvalitative undersøgelser

Du har kun mulighed for at inddrage få deltagere i en kvalitativ undersøgelse. Derfor skal du tænke nøje over hvilke kriterier, de skal opfylde. Når du skal i gang med at lave en kvalitativ undersøgelse, er der mange ting, du skal overveje. Et af de helt store spørgsmål er, hvilke og hvor mange deltagere du […]

Fokusgrupper og individuelle interviews - hvornår skal du vælge hvad?

Guide: Hvornår skal du vælge fokusgrupper frem for individuelle interviews?

Her får du overblik over de vigtigste forskelle på fokusgrupper og individuelle interviews, der hjælper dig til at træffe det svære valg mellem de to interviewtyper. Er du i tvivl, om du skal holde en fokusgruppe eller et individuelt interview? Du er ikke den første, tro mig. Emnet er jævnligt til diskussion i videnscentre, på […]

Et pengespil gav indblik i varmekunders prioriteter

Hvordan får man folk til at tale om fjernvarme i juni måned? Etnolog Marie Aarup brugte et hjemmelavet pengespil som interviewteknisk greb. Har du tændt for varmen? I december, ja. I juni sikkert ikke. I juni måned er de fleste mennesker mere optagede af deres ventilatorer end af deres radiatorer. Sidste juni stod etnolog  Marie […]

To spørgeskemaer skæmmede kundeoplevelsen i LEGO House

Sådan undgår du, at dit spørgeskema ødelægger en gennemtænkt kundeoplevelse

Et dårligt designet spørgeskema kan skæmme en ellers gennemtænkt kundeoplevelse. Det oplevede jeg i LEGO House. Få fire bud på, hvordan problemet kan løses. For en uge siden var jeg LEGO House med min familie. Stedet er kun få år gammelt, og der er gjort meget ud af de fysiske rammer og af kundeoplevelsen.  Kunderejsen, […]

Har du overblik over de forskellige former for onlineinterviews?

Du har flere valgmuligheder, end du måske tror, når du holder interviews online. Læs om en række online interviewtyper og deres styrker og svagheder. Mange aktiviteter rykker online for tiden. Også det kvalitative interview. Måske forbinder du onlineinterviewet med en samtale foretaget over Skype, Zoom eller en lignende tjeneste til videotelefoni? Det er ikke forkert. […]

6 klassiske fejl, når du afholder interkulturelle workshops (del 2)

Når du planlægger og afholder en workshop med deltagere fra mange kulturer, skal du blandt andet have blik for, hvordan deltagerne foretrækker at kommunikere. Ellers risikerer du, at din workshop flopper. Workshoppen er et populært format, når virksomheden eller organisationen skal udvikle sig: lave en ny strategi, indarbejde ny viden, styrke bestemte kompetencer eller noget […]

6 klassiske fejl, når du afholder interkulturelle workshops (del 1)

Når du planlægger og afholder en workshop med deltagere fra mange kulturer, skal du blandt andet have fokus på relationsdannelse og tryghed. Ellers risikerer du, at din workshop flopper. Forestil dig, at du skal holde en workshop med deltagere fra Kina, Indien, Egypten og Mexico. Du satser på at skabe en uformel, afslappet stemning med […]

Prøv at lade taletiden gå på runde i din næste fokusgruppe.

3 fordele ved at indlægge struktureret taletid i din fokusgruppe

Ved indimellem at lade taletiden gå på runde i din fokusgruppe, giver du de mere tilbageholdende deltagere en chance for at komme til orde, og du får sat de mere talende typer på pause. Som moderator af fokusgrupper har du måske oplevet, at én eller et par deltagere fylder mere i samtalen end andre? Det […]

Mobile probes viste barrierer for bæredygtighed

Hvad afholder forbrugere fra at handle bæredygtigt, når de handler tøj? Det undersøgte Camilla Juhl ved hjælp af mobile probes. I gennemsnit køber hver dansker over 10 kg nyt tøj om året, og danskernes tøjforbrug udgør en stor klimabelastning, skriver Tænk. At vi overforbruger tøj, er ikke ny viden. Du vidste det måske allerede. Det […]

Det får du ud af at transskribere dine interviews

Er det virkelig besværet værd at transskribere sine interviews? Ja, hvis du vil undgå at frasortere potentielt vigtige data. Hvis du har prøvet at transskribere kvalitative interviews, ved du, at det er hårdt arbejde. Det tager tid, og det kræver koncentration at omdanne en lydfil til skrift. I akademiske sammenhænge er det kutyme at transskribere […]

Online gruppearbejde kræver minutiøs facilitering

Gruppearbejde har vanskelige betingelser online. Det stiller særlige krav til dig som facilitator, hvis gruppens samarbejde skal lykkes. Online workshops er kommet for at blive – i hvert fald indtil videre. I sidste blogindlæg kunne du læse om, hvordan du engagerer deltagerne i dine online workshops. Gruppearbejde er en fast del af mange workshops, online […]

Du skal som workshopleder arbejde målrettet på at skabe et "vi" i din online workshop.

Sådan engagerer du dine deltagere i en online workshop

Forberedelse er alfa omega, når du vil skabe engagerende online workshops. Få gode råd af ph.d. Tine Wirenfeldt Jensen, der som konsulent og underviser har holdt langt over hundrede workshops. Står du og skal holde en online workshop? Du har sikkert tidligere holdt workshops, hvor deltagerne er mødtes fysisk, og du er godt klar over, […]

5 teknikker, der hjælper dine testbrugere med at tænke højt

Højttænkning giver indblik i alt det, du ikke kan observere under en brugertest. Men for mange brugere er højttænkning en ny og uvant disciplin. De har derfor brug for, at du som moderator af testen hjælper dem med at tænke højt. Brugertesten er en velegnet metode, hvis du vil vide, hvordan dine brugere forstår, anvender […]