group of people in a concert

Invitér homo ludens med ind i interviewlokalet

Homo ludens er i alle mennesker. Homo ludens er drevet af følelser og impulser: køber dyr to go-kaffe for nydelsens skyld, falder i staver over et landskab og spiller Counterstrike. Hvis du vil forstå, hvordan homo ludens former dine interviewpersoner og de valg, de træffer, skal du indlægge elementer af spil og leg i dine interviews og brugerundersøgelser.

Er du en af de mange, som har været på festival denne sommer? Så vækker følgende citat måske genklang hos dig:

For det første kan mennesket ikke reduceres til dit teknisk ansigt: homo faber, og heller ikke til sit rationalistiske: homo sapiens. I menneskets ansigt må man se afspejlet myten, festen, dansen, sangen, ekstasen, kærligheden, døden, ubændigheden, krigen … Man kan ikke forkaste følsomhed, neurose, uorden og uberegnelighed som “støj”, rest eller affald.

Edgar Morin: Det glemte mønster

Citatet har fulgt mig i mange år. Det er af den franske filosof og sociolog Edgar Morin. 

Hvis du aldrig har hørt om ham, er det ikke så mærkeligt. Morin er ikke blevet oversat til engelsk i samme grad som hans landsmænd Foucault, Bourdieu m.fl., og har derfor ikke spillet nogen særlig rolle i Danmark. Til gengæld har han haft stor indflydelse i den fransk- og spansksprogede verden.

Mød homo ludens, det legende menneske

Når citatet har fulgt mig, er det fordi, det udtrykker et menneskesyn, der er meget genkendeligt for mig med min baggrund i litteraturfaget.

“Homo ludens” kan man kalde det menneske, Morin taler om. Det legende menneske. Mennesket som fester, leger eller læser litteratur – ikke fordi det er fornuftigt, men fordi det er sjovt, skønt, gribende. 

Homo ludens elsker at lege.

Homo ludens er i alle mennesker. Homo ludens er i sit es ved koncerter, fodboldkampe og i tivoli. Homo ludens køber dyr to go-kaffe for nydelsens skyld, falder i staver over et landskab, spiller Counterstrike og lader sig rive med af en stemning.

Hvorfor skal du interessere dig for homo ludens?

Du skal interessere dig for homo ludens, hvis du vil have et bredspektret indblik i dine interviewpersoner og de valg, de træffer. 

Nogle valg er drevet af rationelle overvejelser – her er det tænkende menneske (homo sapiens) på spil. Andre valg står homo ludens bag, og de er styret af følelser, impulser og æstetik.

Hvis du udelukkende behandler deltagerne i dine undersøgelser som rent rationelle væsner, der kan svare velovervejet og gennemtænkt på dine spørgsmål, kommer du ikke i kontakt med homo ludens og går dermed glip af et helt register af indsigtsmuligheder.

Sådan får du homo ludens i tale

Homo ludens er sjældent fuldt ud bevidst om sine egne handlinger og bevæggrunde og kan derfor ikke tale om dem på en rationel og gennemtænkt måde. Homo ludens udtrykker sig bedst gennem legen og kunsten. 

Derfor indlægge legende og skabende aktiviteter i dine interviews og andre former for brugerundersøgelser, hvis du vil have homo ludens i tale. 

Det kan du gøre på mange måder. Du kan eksempelvis lade dine interviewpersoner 

Eksempel: homo ludens skaber metaforer

Lad mig udfolde det sidste punkt med et eksempel:

På et tidspunkt foretog jeg sammen med et mindre team en mobiletnografisk undersøgelse blandt specialestuderende for at få indsigt i deres hverdag og deres arbejdsprocesser. 

Blandt andet ville vi gerne vide, hvordan undersøgelsens deltagere egentlig havde det med at skrive speciale. Hvordan oplevede de specialet, og hvilke følelser var forbundet med deres specialeproces? 

For at hjælpe deltagerne udtrykke deres følelser, aktiverede vi deres legende side ved at bede dem om at skabe metaforer. Helt konkret skulle de sammenligne deres speciale med en by. 

Nogle af resultaterne kan du se på billedet herunder. 

Det er fire meget forskellige metaforer, de specialestuderende skaber. Men alle formidler nogle følelser og oplevelser af specialet, det ville være svært formulere i et mere rationelt hverdagssprog.

Skal vi lege?

Jeg kan kun opfordre dig til at invitere homo ludens med ind i interviewlokalet, eller hvor du ellers møder dine deltagere.

Ved at appellere til dine deltageres legende side får du som en bonus mere engagerede og glade deltagere (hvilket var en af hovedpointerne i min ph.d.-afhandling om storytelling).

Her i indlægget har du fået nogle forslag til, hvordan du får homo ludens i tale. Du finder flere forslag i det e-hæfte, du modtager ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. Og brug også endelig din fantasi til at finde på flere måder, end de, jeg har nævnt.

Hvis du kaster dig over legende aktiviteter i din næste kvalitative undersøgelse, så skriv og fortæl mig om resultatet. Jeg vil vildt gerne høre om det.

Indtil da får homo ludens det sidste ord:

Homo ludens motto
Læs også

About Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *