Deltagere til kvalitative undersøgelser aktiviteter kommer ikke bare dumpende af sig selv. Du skal opsøge dem og motivere dem til at være med.
Opdateret den 30. juni 2023
“Hvor svært kan det være?”
Det kan jeg næsten høre mine studerende tænke, når jeg fortæller dem, hvor udfordrende og tidskrævende det er at rekruttere deltagere til sine undersøgelser.
På det punkt adskiller de studerende sig ikke spor fra andre, der ikke tidligere har prøvet at rekruttere undersøgelsesdeltagere. De undervurderer opgaven.
Men deltagerne kommer ikke bare dumpende af sig selv, erfarer de snart. De skal opsøge dem og motivere dem til at deltage. Det kræver omtanke, tid og ressourcer.
Det har du måske også oplevet? Her får du nogle gode råd til, hvordan du kan lykkes med din rekruttering.
Hvor kan du tage kontakt?
Når du skal finde deltagere til din kvalitative undersøgelse, er første skridt er at komme i kontakt med potentielle deltagere.
Tænk over, hvilke fora dine potentielle deltagere bruger. Hvor er de, når de er online? Hvor færdes de, når de er offline? Er de medlem af bestemte foreninger, fx? Er der steder, du kan komme i kontakt med mange på én gang?
Ved at besvare de spørgsmål, finder du frem til mulige kontaktkanaler.
Lad mig give et eksempel:
På et tidspunkt holdt jeg en fokusgruppe med forældre til børn i 0.-3. klasse på Stilling Skole. Dem kom jeg i kontakt med via Forældreintra og personlige mails. Forældregruppers facebooksider kunne også have været en mulighed.
Læs også:
- 43 forslag til at finde undersøgelsesdeltagere fra Tomer Sharon, tidligere user researcher hos Google.
- Min guide til rekruttering – start ved del 2: Tril en snebold.
Giv fakta
Uanset hvordan du kommer i kontakt med potentielle deltagere, skal du formulere en rekrutteringstekst. Den skal indeholde fakta om den aktivitet, du planlægger:
- Hvad er det for et arrangement?
- Hvorfor afholdes det?
- Hvem kan deltage, og hvad er vilkårene?
- Hvornår og hvor afholdes det?
- Hvordan tilmelder man sig?
Se et eksempel på en rekrutteringstekst fra University of Alabama.
Motivér til at deltage
Tekstens allervigtigste funktion er dog at motivere folk til at deltage, selv om de har andre og sjovere ting at lave.
Derfor skal du give dem en rigtig god grund til at droppe løbeturen, cafébesøget, hjemmehyggen eller hvad, de ellers kunne have lavet i det tidsrum, hvor aktiviteten afholdes.
Det er forskelligt, hvad der motiverer mennesker. Her nævner jeg nogle ting, du kan overveje at slå på i din rekrutteringstekst.
At få eller at give
Mange motiveres af gaver og kompensationer for den tid, de afsætter til aktiviteten. Derfor er gavekort et motivationsfremmende element, der tit bruges i forbindelse med fx fokusgrupper.
For andre er det motiverende at hjælpe. At støtte en god sag. Hjælpsomhed som motivationsfaktor er mest relevant, når det drejer sig om aktiviteter uden kommercielt sigte, fx i forskningssammenhæng, i det offentlige og for ngo’er og foreninger.
De to motivationsfaktorer kan også kombineres. I et eksemplet nedenfor får deltagerne et biografgavekort samtidig med at de bidrag til ny forskning:
Læs også:
- 6 gode råd, når du rekrutterer deltagere til undersøgelser i kommunen.
- Lær af de frivillige foreninger, når du skal rekruttere brugere.
Tal til den indre debattør
At få indflydelse og at komme til orde appellerer til en del mennesker. Nævn det derfor, hvis aktiviteten giver mulighed for at blive hørt.
Afholder du en workshop som et led i en udviklingsproces? Så påpeg det endelig. Giv i det hele taget information om, hvad formålet er.
Det gælder både kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter. Nogle synes måske, det kan være sjovt at få indflydelse på et fremtidigt mejeriprodukt, eksempelvis.
Er det en fokusgruppe, du søger deltagere til, så nævn også, at deltagerne får lejlighed til at diskutere emnet. Det kan appellere til folk, der drømmer om at slippe deres indre Clement Kjersgaard løs.
Undervurdér ikke nysgerrighed
Nysgerrighed kan også motivere mennesker til at deltage i en brugerundersøgelse. Nysgerrighed i forhold til selve aktiviteten eller i forhold til det emne, der er i fokus.
Er det muligt at dele resultaterne af aktiviteten med deltagerne? Så kan du tilbyde det og på den måde tale til nysgerrige potentielle deltagere. Du kan også fortælle dem, at de ved at deltage i en gruppeaktivitet som en fokusgruppe vil få indsigt i andres erfaringer med et emne.
Det sidste har jeg oplevet, var motiverende for specialestuderende, der deltog i en undersøgelse om specialestuderendes hverdag og arbejdsvaner.
Husk at screene dine deltagere
Når du er lykkes med at finde deltagere, skal du screene dem for at sikre dig, at de nu også lever op til de kriterier, du er interesseret i. Det kan dreje sig om alder, køn, livssituation og mere specifikke kriterier.
Lad os sige, at du skal teste et nyt koncept for skirejser for børnefamilier. Så skal dine deltagere for det første være forældre til hjemmeboende børn. For det andet skal de have interesse for at stå på ski. En interesse, der måske har udmøntet sig i, at de tidligere har været på skiferie, eller i, at de ejer et par ski. Det kan du spørge dem om som led i din screening.
Del dine tips
Jeg håber, indlægget her har givet dig inspiration til strategier i forbindelse med rekrutteringen af deltagere til din kvalitative undersøgelse, og jeg ønsker dig held og lykke med opgaven.
Hvis du har nogle tips til rekruttering, så del dem gerne i kommentarfeltet herunder. På den måde får andre også glæde af dem.
Indlægget er en opdatering af to tidligere indlæg fra 2015.