Fokusgrupper og individuelle interviews - hvornår skal du vælge hvad?

Hvornår skal du vælge fokusgrupper frem for individuelle interviews?

Indblik i et socialt felt eller en enkelt persons virkelighed? Fokusgrupper og individuelle interviews giver viden om forskellige ting. Fokusgrupper og individuelle interviews er begge metoder til at producere data om et udvalgt emne, og begge metoder benytter sig af det talte ord. Men så hører ligheden også op, for fokusgrupper og individuelle interviews kan […]

Hvad er dit formål med at lave personas - involvering, segmentering eller formidling?

Før du går i gang med at lave personas: Find dit formål

Alt efter dit formål med at lave personas er der ting, du skal være særligt opmærksom på i arbejdsprocessen for at sikre et godt resultat. Bruger I personas på din arbejdsplads? Det er meget muligt, for personametoden har efterhånden spredt sig til mange brancher og fagområder fra it-branchen, hvor den oprindelig blev udviklet. Nogle af […]

Prompte hjælper dig med at stille konkrete spørgsmål.

Den gode interviewguide (del 3): Stil konkrete spørgsmål

Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 3. del handler om, hvorfor og hvordan du skal spørge konkret. Opdateret den 8. februar 2019. Når du vil vide, hvordan verden ser ud fra dine brugeres perspektiv, er interviewet svært at komme udenom. Interviewet kan give dig viden om, hvordan dine brugere […]

Glem din egen idé og start med at lave research blandt målgruppen.

Glem din egen idé og gå ud og tal med målgruppen

Brug et par dage på indledende research, inden du går i gang med at udvikle nye kampagner og koncepter, opfordrer Cecilie Steentoft. “Hvis virksomheder ikke involverer deres målgrupper tidligt, risikerer de at udvikle koncepter og kampagner, som rammer ved siden af. Og så er tid og penge brugt på udvikling spildt. Det har jeg set […]

Lad være med at stille de direkte spørgsmål først, når du interviewer.

Den gode interviewguide (del 2): Vent med de direkte spørgsmål

Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 2. del handler om, hvorfor du skal holde igen med de direkte spørgsmål. Opdateret den 8. februar 2019. Del 1 af serien handlede om antallet af spørgsmål i den gode interviewguide. I dette indlæg er emnet en bestemt type af spørgsmål, nemlig de […]

"Jytte fra Marketing" er Morten Münsters bog om adfærdsdesign.

Jytte fra Marketing laver brugerundersøgelser

Er du også nysgerrig på, hvilken rolle brugerundersøgelser spiller i forbindelse med adfærdsdesign? Så læs med her, hvor jeg anmelder bogen “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag” med fokus på dens tilgang til at skabe viden om brugerne. Anmeldelse af bogen Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Sådan bruger du […]

En interviewguide er et hjælperedskab under interviewet.

Den gode interviewguide (del 1): Lav færre spørgsmål

Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 1. del handler om at forberede færre spørgsmål, så kvaliteten af svarene bliver bedre. Opdateret den 8. februar 2019. Når du vil vide, hvordan verden ser ud fra dine brugeres perspektiv, er interviewet svært at komme udenom. Interviewet kan give dig viden om, […]

En analyse undervejs.

Få mere ud af dine kvalitative data med en todimensionel analyse

Se på både det tematiske og det sproglige plan, når du analyserer data fra fokusgrupper og andre brugerundersøgelser. Så får du mest muligt ud af dine kvalitative data. Får du nok ud af dine kvalitative data? Jeg spørger, fordi jeg er stødt på en del, som ikke gør. Nogle af dem er studerende, som jeg […]

Brugerindsigt er godt at have som fx udstillingsansvarlig på et museum.

3 typiske misforståelser om brugerindsigt og hvordan du udfordrer dem

“Vi kender allerede vores brugere.” Har du også mødt den indvending mod at skabe viden om jeres brugere? Læs med her og få skyts til at udfordre den og to andre typiske misforståelser om brugerindsigt. Mange af de mennesker, jeg møder som konsulent i brugerinddragelse, er helt med på, at det er vigtigt at have […]

Tre elementer indgår i arbejdet med at lave valide personas.

3 elementer, du ikke kan undvære, når du laver valide personas

At lave valide personas er ikke er helt enkelt. Men arbejdet bliver mere overskueligt med en oversigt over de tre elementer, som indgår i processen. Den præsenterer jeg her. Står der “lav personas” på din to do-liste for de næste måneder? Så tillykke – det er sjovt, og der er masser af gode grunde til […]

I bøger finder vi viden, vi ikke vidste, vi havde. Unknown knowns, ifølge Rumsfelds matrix.

Det kan Donald Rumsfeld lære dig om spørgeskemaers begrænsninger

Spørgeskemaer kan give os svar på “det, vi ved, vi ikke ved” – et udtryk, som stammer fra en amerikansk forsvarsminister. Hvis vi ikke ved, hvad brugerne kan tænkes at svare på vores spørgsmål, må vi ty til andre metoder. Skrevet i samarbejde med Ida C. R. Jakobsen Spørgeskemaer er en populær metode til at […]

En blind vinkel i relation til brugerundersøgelser er, hvordan brugerne oplever det at deltage i en undersøgelse.

Kender du den blinde vinkel i brugerundersøgelser?

En blind vinkel i relation til brugerundersøgelser er, hvordan brugerne oplever det at deltage i en undersøgelse. Kunst kan gøre os klogere. Når vi skal lave undersøgelser blandt brugere, er vi typisk optagede af, hvilken viden vi vil have ud af undersøgelserne, og hvordan vi bedst kan få det: Hvad er vores vidensbehov? Hvilke metoder […]

Der er mange fordele ved co-creation, hvilket deltagerne i denne workshop givetvis drager nytte af.

Co-creation kan ikke stå alene

Det er mange fordele ved co-creation, og tilgangen kan virke som en hurtig vej til løsninger. Men hvis løsningerne skal være holdbare, kan co-creation ikke stå alene. Opdateret den 13. juli 2018 Har du også lagt mærke til, at co-creation er ved at blive mainstream? Virksomheder co-creater med deres kunder, universiteter co-creater med studerende, og […]