Det er let at forveksle personaer og segmenter, og du kan nå at spilde en masse tid, før forvekslingen går op for dig. Undgå at det sker ved at læse med her. Indimellem er jeg ude for, at folk forveksler personametoden med segmentering og omvendt. Det kan betyde, at de prøver at opbygge personaer ud […]
10 idéer til agere bæredygtigt, når du inddrager brugere
Kan man tale om bæredygtighed i forbindelse med brugerinddragelse? Ja. Læs om, hvordan du – på et helt lavpraktisk plan – kan arbejde med miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed i dine brugerinddragende aktiviteter. Du sorterer dit affald. Du spiser mindre kød. Du flyver mindre, kører mindre i bil. Du reparerer måske dit tøj i stedet […]
Sådan overholder du reglerne for samtykke, når du laver brugerundersøgelser
At lave samtykkeerklæringer er ikke den mest spændende del af undersøgelsesprocessen, indrømmet. Men det kan blive dyrt for dig – både økonomisk og i form af tab af omdømme – hvis du indsamler brugerdata uden tilladelse. Opdateret den 31. januar 2025 I 2021 modtog Datatilsynet over 2.200 klager over brud på EU’s persondataforordning, også kaldet […]
Interviews med børn: 7 ting, du skal være opmærksom på
Børnenes alder har stor betydning for, hvilken metode du skal vælge, når du interviewer børn. Læs om, hvad du ellers skal tage højde for. Opdateret 4. februar 2025 Har du brug for at lave kvalitative interviews med børn? Så er der en del ting, du skal være opmærksom på, hvis du skal få et godt […]
Fyr intervieweren og hold en workshop i stedet
Når workshoppen bruges til undersøgelsesformål, får deltagerne større frihed til at udtrykke sig, end de gør i et interview. Derfor kan det være en god idé at udskifte interviewet med en workshop. Det individuelle interview er for mange den foretrukne metode til at skabe viden om menneskers oplevelser, erfaringer, antagelser, drømme og andre mentale processer. […]
6 råd, der gør din næste online fokusgruppe til en succes
Skru op for forberedelsen, ned for deltagerantallet og brug tid på onboarding. Så er du parat til at holde vellykkede online fokusgrupper. De seneste års nedlukninger og afstandskrav har fået mange til at eksperimentere med online fokusgrupper. Måske er du én af dem, der har afholdt fokusgruppeinterviews via en digital mødeplatform som Zoom, Teams eller […]
Sådan skal du interviewe, når du kortlægger brugerrejser
Når du kortlægger brugerrejser, er interviewet et centralt redskab. Men et brugerrejseinterview adskiller sig fra det klassiske interview på særlig ét punkt. “Brugerrejsen er en fantastisk metode, hvis du gerne vil skabe services og flows, som brugerne oplever som nemme og ligetil,” siger Anne-Sofie Thomsen. Hun er specialkonsulent i KL og forfatter til bogen Øjenåbnende […]
5 faser, når du vil lave personaer – en komprimeret guide
At lave personaer er ikke er helt enkelt, og det er let at snuble undervejs. Her får du en guide, der gør processen mere overskuelig, sammen med nogle nyttige skabeloner. Står der “lav personaer” på din to do-liste for de næste måneder? Så tillykke – det er sjovt, og der er masser af gode grunde […]
“Åh nej, ikke endnu et spørgeskema!”
Dine respondenter er udmattede af den konstante strøm af spørgeskemaer, de modtager. Det kan betyde, at du får færre svar på dine spørgeskemaer. Læs om, hvordan du skal tage højde for fænomenet survey fatigue, når du designer spørgeskemaer. Opdateret den 9. februar 2024 Lad os sige, at du har lavet et spørgeskema. Nu vil du […]
Dagbogsstudier giver uforstyrrede indblik i målgruppens oplevelser
Ved at bede personer fra din målgruppe om at skrive dagbøger, kan du komme tæt på deres oplevelser dag for dag uden at blande dig særlig meget. Læs om metoden, dens fordele, og hvad du skal være særligt opmærksom på. “Gad vide, hvad de ansatte egentlig synes om den ny procedure. Hvordan fungerer den for […]
Test dig selv: Skal du lave et spørgeskema eller ej?
Spørgeskemaer er anvendelige i nogle, men ikke alle situationer. Tag en test, som hjælper dig med at vurdere, om et spørgeskema kan give dig den viden, du ønsker. Læs også “Åh nej, ikke endnu et spørgeskema!” Sådan undgår du, at dit spørgeskema ødelægger en gennemtænkt kundeoplevelse Sådan laver du gode screeningspørgsmål til dit spørgeskema Derfor skal du […]
4 grunde til at du skal i gang med at brugerteste
Du kan ikke altid regne ud, hvorfor dine brugere handler, som de gør. Men du kan finde ud af det ved at brugerteste dine produkter og services. Ejerne af en sofabutik kunne se, at deres hjemmeside havde mange besøgende. Mange af de potentielle kunder bevægede sig langt ind i købsprocessen. Men til sidst forlod de […]
Laver du disse brølere, når du interviewer?
Som kvalitativ interviewer skal du på én og samme tid være en del af samtalen og svæve over samtalen, chef og novice. Læs om den komplekse rolle og om tegn, der viser, om du er på rette vej – eller om du er ved at begå en brøler. Opdateret den 26. august 2022 Hvis du […]
Sig det med klodser: Lad brugerne bygge det, de ikke kan sige
Deltagerne i dine fokusgrupper og interviews kan opleve, at ordene ikke slår til. Men så kan de bygge i stedet. Læs om, hvordan du som interviewer kan arbejde med tredimensionelle udtryksformer. “Det har jeg ikke ord til at fortælle, Hans Christian.” Sådan svarer Maude Varnæs i Matador, da hendes mand spørger hende, hvad der er […]
Sådan udvælger du deltagere til din kvalitative undersøgelse
Du har kun mulighed for at inddrage få deltagere i en kvalitativ undersøgelse. Derfor skal du tænke nøje over hvilke kriterier, de skal opfylde. Opdateret 30. juni 2021 Når du skal i gang med at lave en kvalitativ undersøgelse, er der mange ting, du skal overveje. Et af de helt store spørgsmål er, hvilke og […]