Visuel rapport til Stilling Skole.

En visuel rapport giver dine deltagere closure

Giv deltagerne i dine brugerinddragende forløb indblik i, hvad de har bidraget til. Det fortjener de.

Opdateret 11. maj 2017

For år tilbage bidrog jeg til kunstneren Marianne Jørgensens projekt Pink M24 Chaffe. Ligesom hundredvis af andre strikkede jeg pink lapper, som blev syet sammen og draperet om en kampvogn.

Efterfølgende fik jeg tilsendt et billede af den indpakkede kampvogn. Måske det her:

Hvis dit resultat ikke er kunst som denne kampvogn, kan du visualisere det for dine deltagere med en visuel rapport.

Så vidste jeg, at min strikkeindsats ikke havde været forgæves, og hvad mine lapper var blevet brugt til.

Billedet af kampvognen giver vished og ro

Marianne Jørgensens lille handling med at sende billedet af kampvognen er et eksempel til efterfølgelse.

For deltagere i brugerinddragende forløb har brug for closure.

De har stillet deres tid og evner til rådighed og har fået indblik i en del af processen. Men de ved ikke, om og hvordan det, de har givet fra sig, er blevet grebet, opfanget, brugt.

De befinder sig i et lille limbo af uvished og uro.

Indtil de får billedet af kampvognen og kan se, at deres bidrag indgår i en meningsfuld sammenhæng.

Ingen kampvogn? Så visualisér

Men hvad gør du, hvis resultatet af dit brugerinddragende forløb ikke er særlig visuelt? Hvis det ikke er et kunstværk, men en helt almindelig rapport?

Så visualiserer du.

Det har jeg gjort ved afslutningen af mit forløb på Stilling Skole. Forløbet er beskrevet i indlæggene Dobbeltinddragelse giver indsigt, viden og læring og Ride på hvidhajer – et eksempel på co-creation med børn.

En visuel rapport

Jeg har bedt Sophie Vinther Andersen fra Ivara Kommunikation fremstille en visuel rapport, som giver indblik i dele af resultater fra de undersøgelser, der indgik i forløbet, og i det koncept for Fremtidens Koloni, som jeg har skabt med afsæt i undersøgelserne.

En visuel rapport giver dine deltagere indblik i, hvad de har bidraget til.

Rapporten skal op at hænge på skolens område, hvor børn, forældre, lærere, pægagoger og andre interesserede kan se den.

Tilgængelig for alle

At børn er en del af målgruppen, gør det oplagt at anvende en visuel rapport, for den kan aflæses af alle aldersgrupper.

Modsat en traditionel skriftlig rapport lægger den op til, at folk samles om den for at udforske og diskutere den.

En tredje fordel ved en visuel rapport er, at den er synlig hele tiden og ikke bliver gemt og glemt i en elektronisk dokumentmappe et sted på intranettet.

Summa summarum: Frem med et billede af den pink kampvogn. Dine deltagere fortjener det.

Læs også

About Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *