Med sneboldstrategien kan du komme i kontakt med grupper, der ellers er svære at finde eller at få adgang til.
Opdateret 3. februar 2017.
Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende.
- Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere?
- Hvornår er de forskellige strategier relevante at bruge?
- Hvordan sikrer man sig, at gruppen af deltagere bliver tilstrækkelig bred, så mange synspunkter bliver repræsenteret?
Det er spørgsmål, jeg tager fat på i en serie på fire indlæg. Dette er det andet.
Når adgang er svær
Måske vil du gerne i kontakt med grupper, som er svære at få adgang til eller at identificere? Det kan fx være eliter, mennesker i langdistanceforhold eller mønsterbrydere osv.
Så kan sneboldstrategien være nyttig.
Strategien går ud på, at du identificerer én eller ganske få personer, som opfylder dine kriterier. Lad os sige en person, som har en kæreste eller en ægtefælle, der bor i et andet land.
Den person skal deltage i din undersøgelse.
Nu beder personen foreslå dig to andre personer, som lever op til de samme kriterier, og når de (forhåbentlig) har sagt ja til at deltage i undersøgelsen, beder du dem om at foreslå yderligere to personer hver osv.
Tril mere end én snebold
Fordelen ved sneboldstrategien er som sagt, at den giver adgang til grupper, som ellers er svære at komme ind i.
En ulempe er, at du risikerer at få mange deltagere fra samme sociale cirkler og samme samfundslag. Risikoen for det kan mindskes ved at du triller mere end én snebold, altså starter din rekruttering med at have et par forskellige personer.
Flere strategier
Læs også det første indlæg i serien:
De næste to indlæg i serien byder på flere strategier til rekruttering af deltagere: