Gennem et brugerpanel lærer Vertica af og om den etisk og økonomisk bevidste unge generation. Formålet er at være på forkant, både som virksomhed og som rådgivere.
Opdateret den 11. april 2024
Corona-pandemi, klimakrise og inflation.
Verden er hele tiden i forandring, og folk tilpasser deres adfærd og forbrugsvaner til den aktuelle situation. Hvad du vidste om dine brugere for to år siden, kan sagtens vise sig at være forældet.
Derfor er det nødvendigt at holde sig ajour med brugerne og deres skiftende behov. Men hvordan gør du det uden hele tiden at skulle iværksætte større undersøgelser?
Svaret kan være at have et brugerpanel.
DSB har et. Sundhed.dk har to. Det er paneler, som skal spænde over bredden blandt de to virksomheders brugere.
E-handelsbureuaet Vertica har oprettet et brugerpanel, der skal give indgående viden om én gruppe af brugere: den såkaldte generation Z. Generationen omfatter store børn, teenagere og unge voksne, som er er født mellem 1996 og 2015.
Der er mindst to grunde til, at netop den unge generation er vigtig at kende:
- De unge har stor indflydelse på forældregenerationen og påvirker forældrenes køb og prioriteter her og nu.
- Det er en generation, der rækker ind i fremtiden. Et tidligt kendskab til generationen giver virksomheder mulighed for at være på forkant og omstille deres arbejdspladser og deres salgskanaler til den unge generation.
En slags advisory board
Bag Verticas panel står Anna Matthiesen, der er partner i virksomheden, og hendes tre kolleger Henning Nielsen, Kathrine Obling og Hans Grønnebæk.
Anna Matthisen fortæller, at generation Z er notorisk svær at få viden om. Blandt andet fordi den færdes på andre sociale medier end de ældre generationer. YouTube, TikTok og Instagram er blandt de unges favoritter.
Derfor besluttede Vertica at oprette sit eget ungepanel. En slags advisory board med unge medlemmer.
Panelet består af 15-20 repræsentanter for generation Z af begge køn. De mødes regelmæssigt hos Vertica for at diskutere emner som digitale oplevelser, digitale/fysiske rum og købsprocessen.
Ved møderne er det de unge, der er eksperterne:
“Det er dem, der skal lære os noget, ikke omvendt. Vi fra Vertica indtager en lærende position i forhold til de unge og gør os bevidst naive i samtalerne med dem,” forklarer Anna Matthiesen.
Ekstremt værdidrevne og økonomisk bevidste
Indtil videre har Anna Matthiesen og hendes kolleger blandt andet lært af panelet, at generation Z både er ekstremt værdidrevne og økonomisk bevidste.
Generation Z forventer, at virksomheder træder i karakter etisk og værdimæssigt.
“På den måde adskiller den unge generation sig markant fra andre generationer. For babyboomerne og generation X er det værdimæssige ikke det primære. Generation Y leder efter virksomheder med holdninger og reagerer positivt, når de finder dem. Men generation Z forventer det bare,” siger Anna Matthiesen.
“Hvis ikke virksomhederne mener noget, siger noget, har et purpose, gider de helt unge slet ikke beskæftige sig med dem. Det bør virksomheder – både vores og vores kunders – virkelig tage alvorligt.”
Det er også en generation, som er opvokset med finanskrisen, klimakrisen og coronakrisen – og nu også Ukraine-krigen. De sparer op, og de genbruger. Køber de, skal produktet være af høj kvalitet.
Værdiskabende møder
Vertica har udviklet et fast koncept for sit brugerpanel:
Møderne afholdes kvartalsvis med skiftende temaer.
Hvert eneste møde skal være værdiskabende og give udbytte i form af videoer, white papers eller andet indhold, som formidler indsigter om generation Z til kollegaer og kunder.
“Det er vigtigt for os, at den tid, vi bruger på panelet, giver et konkret afkast. Ellers hænger det ikke sammen for os rent forretningsmæssigt,” begrunder Anna Matthiesen.
Ambitionen om at skabe indhold på baggrund af møderne kræver forberedelse og styring. Samtidig holdes stemningen uformel, og møderne indledes altid med, at paneldeltagerne og de deltagende fra Vertica spiser aftensmad sammen.
Gode råd til dit panel
Hvis du selv overvejer at opstarte et panel, har Anna Matthiesen følgende råd til dig.
- Prøv det af en tid og læg så en plan ud fra, hvilket udbytte I gerne vil have af panelet. Hvad skal der til, for at det er værdiskabende for jer?
- Find paneldeltagere, som tør byde ind, og som ikke er bedste venner. Alle skal komme med samme relationelle udgangspunkt – det giver den bedste samtale.
- Styr samtalen. Det skal ikke være en sludreklub.
- I får mere ud af at spørge til, hvad panelets medlemmer gør, fremfor hvad de mener.
Anna Matthiesen uddyber det sidste punkt:
“Direkte adspurgt er vores paneldeltagere skeptiske over for Metaverset. Samtidig spiller de Fortnite, Roblox og andre spil, der benytter sig af samme form for digital forlængelse af virkeligheden som Metaverset. Deres adfærd viser, at de er fortrolige med miljøer, hvor disse digitale logikker er til stede. Det er værdifuld viden for os, som vi var gået glip af, hvis vi alene havde spurgt til holdninger.”
Vil du læse mere?
Jeg håber, indlægget har gjort dig klogere på brugerpanelets hvad, hvorfor og hvordan.
Vil du læse mere om at rekruttere og motivere brugerpaneler i store projekter, kan jeg anbefale et blogindlæg om emnet fra Danske Patienter.
Er du specifikt interesseret i generation Z, anbefaler Anna Matthiesen McKinsey & Companys tema om emnet.