Afklippet hår

Hvorfor puttede naboen sit afklippede hår i lommen – og hvad har det med mobile probes at gøre?

Adfærd kan være svær at fortolke uden kontekst. Også når det gælder mobile probes. Opdateret 3. februar 2017 I filmen Salmer fra Køkkenet fra 2003 følger man en svensk forskers observationsstudium af, hvordan en ældre norsk ungkarl bruger sit køkken. Data fra observationerne skal bruges til at udvikle fremtidens superrationaliserede køkken, hvor alle elementer er […]

Det er en udfordring at skabe personas, der er både repræsentative og troværdige.

Hvordan skaber man personas, der er både repræsentative og troværdige?

Et centralt dilemma i forhold til at arbejde med personas er, at ens personas skal være både repræsentative og troværdige. Personas skal på den ene side repræsentere typer, ikke individer. De skal opsummere nogle træk og tendenser, som mange deler. På den anden side skal de fremstå troværdige som individer og være genkendelige. Virke realistiske […]

Liberty-plejesengen på TWIC 2015, en messe for sundheds- og velfærdsteknologi

Sundhed, velfærd og den dobbelte brugergruppe

Når man arbejder med brugerinddragelse i forbindelse med sundhed og velfærd, har man at gøre med en dobbelt brugergruppe: slutbrugere og plejere. I september besøgte jeg fagmessen TWIC 2015. En nystartet messen med fokus på “teknologi, wellfare, innovation og care” – deraf navnet. Her udstillede kommuner, private virksomheder og andre aktører bud på, hvordan plejen […]

Gruppe skriver noter

Guide til spørgeskemadesign del 5: Sådan skalerer du dine svarmuligheder

Når du laver spørgeskemaer, så tænk over, hvilke skalaer du bruger til at præsentere dine svarmuligheder med. Der er flere typer at vælge imellem. Opdateret 14. november 2018 Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men gode spørgeskemaer er svære at lave. Blandt andet skal man nøje overveje de svarmuligheder, man giver. Det […]

Fokusgruppens fire roller: fire stole i forskellige farver

Kender du de 4 roller, der skal besættes i en fokusgruppe?

Forskellige roller skal dækkes, når du planlægger og afholder en fokusgruppe. Opdateret 21. marts 2019. Dem præsenterer jeg her. Med metaforer fra tv’et og teatrets verden, der ikke skal tages alt for bogstaveligt. Er du i tvivl om, hvad fokusgrupper kan bruges til? Så læs mit blogindlæg Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper […]

Personas: to unge mennesker i samtale henover en bog - måske studerende?

Mød 5 specialestuderende personas

Personabeskrivelser gør dine kommende brugere og deres behov og ønsker nærværende. Det kan være nyttigt i udviklingsprocesser. Jeg viser, hvordan en gruppe personas helt konkret kan tage sig ud. Opdateret 8. februar 2018 Hvis du selv har skrevet speciale, kan du måske kende dig selv i Cecilie, Tobias, Louise-Marie, Martin eller Sanne. De er alle specialestuderende og […]

Feedback hvornår? hænder på tastatur.

Myter om feedback nr. 2: Man kan kun få feedback på noget, som er færdigt

Hvis man venter med at få feedback til man har noget, som er færdigt, går man glip af muligheden for at bruge sine feedbackgivere som medspillere i udviklingsprocessen. Jeg oplever tit, at folk afholder sig fra at bede om feedback på deres professionelle arbejde, fordi det, de laver, ikke er “færdigt nok”. De er præget af […]

Co-creation: møde.

Co-creation og co-research: Drag nytte af dine brugeres ekspertviden

Med co-research og co-creation kan man drage nytte af sine brugeres kreativitet og analytiske evner. Det kræver, at man anerkender, at brugerne er eksperter i at være sig selv. Opdateret 21. december 2017 Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet et co-creation-forløb, som udmundede i en konceptbeskrivelse af en app til specialestuderende. I forløbet spillede studerende flere […]

Tænk dig om, når du designer spørgeskemaer. Undgå svarmulighederne "enig/uenig" og "ved ikke".

Guide til spørgeskemadesign del 4: Undgå “enig/uenig” og “ved ikke”

Men lad være med at give dine respondenter mulighed for at svare “enig/uenig” og “ved ikke” i dine spørgeskemaer. Opdateret 21. november 2018 I spørgeskemaer støder man tit på svarmuligheden “enig/uenig”, gerne i form af en skala med de to som yderpoler. Det er en svarmulighed, som respondenterne som regel har set før og føler sig […]

Mobile probes: yngre mand med smartphone.

Mobile probes: Kom tæt på brugerne på afstand

Med mobile probes kan man komme helt tæt på sine brugeres hverdag uden at være i nærheden af dem. Opdateret 3. februar 2017 Mobile probes er en nyere, digital metode, man kan bruge til at blive klogere på potentielle brugeres dagligdag, oplevelser, tanker og værdier. Metoden er velegnet til at bruge tidligt i udviklingsprocesser. Gennem […]

Deltagere i en workshop.

Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper

Ved at indlægge engagerende aktiviteter gør du workshoppen eller fokusgruppen til en god, sjov og tilfredsstillende oplevelse for deltagerne. Opdateret 3. maj 2017 Har du nogen sinde deltaget i – eller afholdt – en workshop eller en fokusgruppe, hvor man sidder omkring et bord og snakker i to stive klokketimer? Uanset, hvor spændende emnet er, bliver […]

Stik fingeren i jorden med en pop-up-brugertest

Med en pop-up-brugertest kan du hurtigt og med få midler teste noget, du er i gang med at skabe. Samtidig er det en god måde at møde dine brugere på. Opdateret 30. november 2018 Vi kender pop-up-formatet fra vinduer, der åbnes i ens browser. Festivaltelte, som folder sig ud næsten af sig selv. Og midlertidige mini-butikker, måske […]

Person, der skriver - måske i færd med at besvare følsomme spørgsmål.

Guide til spørgeskemadesign del 3: Skab kontekst for følsomme spørgsmål

Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men hvordan får du svar på ting, som respondenterne egentlig ikke har lyst til at fortælle om? Spørgsmål, som respondenterne opfatter som pinlige eller ubehagelige at besvare, kaldes følsomme spørgsmål. De omhandler tit emner, som respondenterne oplever som meget personlige. Med følsomme spørgsmål kan respondenterne blive bedt […]

Jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var.

Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var

Steve Jobs og andre har kritiseret fokusgrupper for at være kunstige. Men fokusgrupper er gode til at sætte ord på normer og til at få reaktioner frem. Apples Steve Jobs var ikke fan af fokusgrupper. Til magasinet Businessweek udtalte han: “It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what […]