Respondenten tog sagen i egen hånd, da han ikke kunne svare på spørgsmålet på en tilfredsstillende måde.

Dine respondenter kan ikke svare på dit spørgeskema

Der er især to grunde til, at dine respondenter ikke kan svare på spørgsmålene i dit spørgeskema. Læs om dem her – og om, hvordan du undgår dem. Opdateret 6. december 2018 En af de fejl, jeg hele tiden støder på i spørgeskemaer, er, at respondenterne ikke kan svare på spørgsmålene. Fejlen skyldes som regel enten uforståelige spørgsmål eller manglende […]

Læs også
Sådan kan de se, når Aviaja Borup Lynggaard er i gang med at inddrage børn.

7 gode råd, når du skal inddrage børn

Ph.d. og produktdesigner Aviaja Borup Lynggaard giver gode råd om at inddrage børn i designprocesser. Opdateret den 13. maj 2019. Hvis du udvikler produkter og koncepter til børn, er det en rigtig god idé at inddrage børn allerede tidligt i processen. Dels for at sikre dig, at dit produkt eller koncept appellerer til børnene og […]

Læs også
Du kan bruge lænestolsstrategien til at rekruttere deltagere til din undersøgelse.

Guide til rekruttering del 4: Vær magelig

Lænestolsstrategien er oplagt at bruge, når du skal finde deltagere til din undersøgelse i en fart og vil kunne tilbyde dem fuld anonymitet. Men strategien medfører også en skævvridning af dine resultater. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser […]

Læs også
Medlemsrejsen blev kortlagt gennem en workshop.

Medlemsrejsen blev kortlagt på en engagerende måde

Når målet er øget engagement, giver det god mening at lade brugerne selv kortlægge deres rejse under en workshop. Opdateret 21. december 2017 “Hvordan vi kan øge engagementet og aktivitetsniveauet hos vores medlemmer?” spurgte bestyrelsen i foreningen Senior Erhverv Aarhus mig tidligere i år. Hvis du selv har du arbejdet aktivt i bestyrelser eller udvalg, […]

Læs også
Rekruttering af deltagere gennem eget netværk.

Guide til rekruttering del 3: Brug dit netværk

Du får trygge og forpligtede deltagere, når du rekrutterer dem gennem dit eget netværk. Men undgå deltagere, du kender godt. Opdateret 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår er […]

Læs også
Probing kan være en velegnet spørgemetode, hvis du fx vil have indsigt i specialestudrendes hverdag.

3 situationer, hvor det er relevant at bruge probes som spørgemetode

Med spørgemetoden probing kan du få indsigt i dine brugeres oplevelser uden selv at være til stede. Det kan være at foretrække i forskellige situationer. Opdateret 3. februar 2017. Du er sikkert stødt på smileyterminaler på rastepladser og i supermarkeder. Det er standere, hvor du kan afgive din feedback på stedets service ved at trykke […]

Læs også
Tomme stole ved et arrangement, måske på et bibliotek?

Du behøver ikke gætte. Du kan spørge brugerne

Det er en dårlig idé at gætte på brugernes behov og ønsker, hvis man ønsker at skabe velbesøgte arrangementer, populære produkter eller attraktive services. Spørg hellere brugerne i stedet, og gør det tidligt i processen. En af de største fordele ved at at bruge tid på brugerinddragelse er, at vi ved at spørge brugerne får […]

Læs også
For udviklerne af guitarpedaler er det en fælles opgave at inddrage virksomhedens brugere.

Udviklerne er fælles om at inddrage brugerne

I TC Electronic er udviklerne af guitarpedaler fælles om at inddrage brugerne af virksomhedens produkter. Det er der fordele ved. Og også en ulempe. Flere og flere virksomheder ser værdien af at inddrage deres kunder eller brugere i udviklingsprojekter. Men hvor i organisationen hører opgaven hjemme? Forudsat at den betragtes som en intern opgave – […]

Læs også
Du kan rekruttere deltagere ved at trille en metaforisk snebold.

Guide til rekruttering del 2: Tril en snebold

Med sneboldstrategien kan du komme i kontakt med grupper, der ellers er svære at finde eller at få adgang til. Opdateret 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår er […]

Læs også
Her er 3 forslag at gøre jeres personas levende for de medarbejdere, som skal bruge dem.

Sådan får du personaer til at leve i organisationen

Her er 3 forskellige forslag at gøre jeres personaer levende og nærværende for de medarbejdere, som skal bruge dem. Så de rent faktisk bliver brugt. Opdateret 7. juli 2021 En af de største udfordringer ved personaer er at få dem til at leve i organisationen. Så de bliver brugt. Det kræver blandt andet, at de […]

Læs også
Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb.

3 eksempler på innovationsforløb med skolebørn

Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb. De kan skabe viden, få ideer og bygge prototyper. Det giver tre cases indblik i. Der er gode grunde til at inddrage skolebørn i innovationsforløb. Det skrev jeg om i sidste indlæg: Åben skole og lokal innovation – et oplagt match. Både børnene, skolen og den organisation, der indgår i […]

Læs også
Det er oplagt at involvere børn fra den lokale skole i lokale innovationsprocesser.

Åben skole og lokal innovation – et oplagt match

Folkeskolen er ved at åbne sig, og det gør det oplagt at inddrage skolebørn i lokale innovationsprocesser. Hvad er gevinsterne, og hvad skal vi være opmærksomme på, når vi innoverer med børn? Opdateret 21. december 2017 Lovkravet om at åbne skolen gør det oplagt for lokalsamfund, foreninger og virksomheder at etablere samarbejder med skoler i […]

Læs også
Du kan bruge stikprøvestrategien, hvis din undersøgelse skal være repræsentativ.

Guide til rekruttering del 1: Lav en stikprøve

Skal lave en undersøgelse, der er repræsentativ i statistisk forstand? Så kan du bruge stikprøvestrategien, når du skal rekruttere deltagere. Opdateret 9. juni 2020 Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Spørgsmål, jeg tit får, er: Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som […]

Læs også
Data grupperet på en væg. Nr. 2 af de 5 trin fra rå data til rapport.

5 trin fra rå data til rapport

Undgå datadøden ved at bryde analysen af kvalitative data op i mindre dele. Her får du et eksempel på en fremgangsmåde, der virker for mig. Opdateret 7. december 2018 Har du stiftet bekendtskab med datadøden (eller “death by data”)? Den kan ramme virksomheder af alle typer og alle størrelser. Datadøden har ramt dig, hvis du […]

Læs også
Den frivillige er blevet til en fri agent, medborgeren, der engagerer sig fra sag til sag.

Hils på medborgeren, din nye frivillige samarbejdspartner

Frivilligt arbejde er ikke længere nødvendigvis bundet til en forening. Den frivillige er blevet en fri agent, en medborger, som engagerer sig fra sag til sag. Det ændrer betingelserne for samarbejde med frivillige for foreninger, kommuner og virksomheder. Opdateret 4. april 2019 For tiden laver jeg en analyse for en forening, der gerne vil have […]

Læs også