Post-its og andet materiale til workshops.

Sådan kommer du i gang med at holde workshops

Kast dig ud i det. Det er mit bedste råd til dig, der vil i gang med at holde workshops. Læs om, hvordan jeg afholdt min første workshop i køkkenet på mit kollegium.

Opdateret den 12. juni 2018

“Hvordan holder man en workshop?” er et spørgsmål, jeg af og til bliver stillet.

Som regel af forholdsvis nyuddannede kandidater, der er dygtige til en masse ting, men ikke har praktisk erfaring med en populær inddragende arbejdsform i organisations- og erhvervslivet: workshoppen.

Nogle gange efterfølges det første spørgsmål af et andet, nemlig: “Hvordan får jeg erfaring med at holde workshops?”

Workshop i kollegiekøkkenet

Begge spørgsmål får mig til at tænke på min egen første workshop.

Den holdt jeg sammen med en tidligere medstuderende i mit kollegiekøkken. Deltagerne var beboere på min kollegiegang, og workshoppen var ganske gratis.

Emnet var CV-skrivning, som jeg og min studiekammerat havde en procesorienteret tilgang til, inspireret af et kursus i akademiske skriveprocesser, som vi underviste i på det tidspunkt.

Proces før produkt

CV-skrivning har nemlig det tilfælles med mange andre skrive- og udviklingsaktiviteter, at folk tit er meget fokuserede på produktet (her CV’et) fra første færd. Det betyder, at når de sætter sig for at skrive et CV, begynder de  med det samme at tænke på, hvordan deres færdige CV skal fremstå.

Vi ville opfordre CV-skribenterne til at finde ud af, hvad deres CV’er skulle indeholde, før de begyndte at opbygge og redigere i dem.

Derfor indlagde vi to aktiviteter i workshoppen: en huskeøvelse og en kategoriseringsøvelse.

Testede metode

Workshoppen på mit kollegium fungerede som en test af vores tilgang til CV-skrivning og af vores workshopdesign.

Begge dele fungerede så godt, at vi siden holdt samme workshop i andre regier. Efter at have givet nogle interviews om CV-skrivning blev vi kontaktet af et forlag, og vi endte med at udgive en bog om emnet.

Kollegieworkshoppen var en rigtig god investering. Ikke mindst fordi den gav os erfaring med workshopformatet, som min makker og jeg siden har brugt sammen og hver for sig i rigtig mange sammenhænge.

Hvordan holde en workshop?

Hvad svarer jeg så, når nogen spørger, hvordan man holder en workshop?

Jeg svarer noget i denne retning:

  1. Vid, hvad du vil opnå med workshoppen. Hvad skal udbyttet være for deltagerne og for dig? Hvad skal deltagerne have med sig derfra? Og hvad med dig – vil du fx have mikrofeedback på en ny tilgang?
  2. Design en proces for, hvordan du nå de mål, du satte dig under punkt 1. Hvilke aktiviteter skal indgå i din workshop?
  3. Hvis du synes, punkt 2 er svært, så deltag i andres workshops, når det er muligt, og sug så meget læring ud af dem, som du kan. Det gør jeg stadig selv – læs Hør mig! Og 3 andre ting jeg fik ud af at deltage i en workshop som bruger og 8 fodfejl du skal undgå, når de leder en workshop.
  4. Kast dig ud i det. Øv dig evt. lidt først, men ikke for længe. Tag øvesessionerne alvorligt.

Se dig omkring

Det andet spørgsmål, jeg møder, handler om at få workshoperfaring. Det er delvist besvaret under punkt 4 ovenfor, som handler om at kaste sig ud i det.

Jeg opfordrer spørgeren til at se sig omkring. Kan han eller hun designe en workshop, som kan give værdi til nogen i personens omgangskreds eller netværk?

For mit vedkommende var det en workshop om CV-skrivning for kandidatstuderende.

Hvis man har skrevet speciale om overgangen fra barsel til vuggestue, kunne det være en workshop om netop dét emne for personale i lokale daginstitutioner.

Viden eller proces

I det sidste eksempel ville et formål med workshoppen være, at deltagerne skulle tilegne sig noget af den viden, workshoplederen ligger inde med. Fx ved at reflektere over nyt input, forholde sig til en model, afprøve en metode eller lignende.

I CV-workshoppen var formålet, at deltagerne skulle arbejde med deres egne viden og erfaringer gennem en særlig proces. Det samme gælder mange af de workshops, jeg afholder i Tovejs:

Kast dig ud i det

Uanset om udgangspunktet er ens egen eller deltagernes viden, vil jeg gentage, at der ikke er nogen grund til at holde sig tilbage.

Hvis du gerne vil i gang med at holde workshops, så kast dig ud i det. Du kan ikke undgå at lære noget af det.

Savner du stadig ideer til indholdet i din workshop, så hent e-hæftet “5 ideer til aktiviteter i din næste workshop eller fokusgruppe.”

Ved at hente e-hæftet bliver du samtidig tilmeldt Tovejs’ nyhedsbreve med inspiration til at skabe viden om dine brugere.


    Læs også

    About Charlotte Albrechtsen

    Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

    One comment:

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *