Medlemsrejsen blev kortlagt gennem en workshop.

Medlemsrejsen blev kortlagt på en engagerende måde

Når målet er øget engagement, giver det god mening at lade brugerne selv kortlægge deres rejse under en workshop.

“Hvordan vi kan øge engagementet og aktivitetsniveauet hos vores medlemmer?” spurgte bestyrelsen i foreningen Senior Erhverv Aarhus mig tidligere i år.

Hvis du selv har du arbejdet aktivt i bestyrelser eller udvalg, kender du måske udfordringen: Det halter med at få medlemmerne til at tage del i det organisatoriske foreningsarbejde.

Jeg har tidligere omtalt udfordringen i indlægget Hils på medborgeren – din nye frivillige samarbejdspartner.

Medlemmerne har viden

Til bestyrelsen svarede jeg, at der ikke findes nogen universalløsning. Hvad løsningen er for Senior Erhverv Aarhus afhænger af

  • hvad der motiverer medlemmerne til at melde sig ind i foreningen
  • hvilke ønsker og forventninger medlemmerne har til foreningen
  • hvordan medlemmerne oplever foreningen.

Den specifikke viden havde jeg ikke. Men det havde medlemmerne.

Medlemsrejsen kortlagt ved en workshop

Derfor aftalte vi, at jeg skulle gøre den viden tilgængelig for bestyrelsen ved at kortlægge medlemmernes “rejse” i relation til foreningen fra første kontakt med foreningen til fuldgyldigt medlemskab.

Det skete ved en workshop, hvor medlemmerne i grupper interviewede sig selv og hinanden om deres oplevelser med og af foreningen.

Lidt a la dengang Jyske Banks medarbejdere kortlagde deres egen brugerrejse.

Jeg kunne også have valgt andre fremgangsmåder. Fx kunne jeg have interviewet medlemmerne hver for sig eller holdt en fokusgruppe.

Første skridt imod øget engagement

At jeg valgte at holde en workshop skyldtes, at workshoppen ved at involvere mange medlemmer kom til at fungere som et første skridt henimod at styrke medlemmernes engagement i foreningen

Ikke bare skabte workshoppen opmærksomhed om udfordringen med det lave aktivitets- og engagementsniveau. Medlemmerne forholdt sig også aktivt til udfordringen ved at overveje og diskutere, hvordan og hvorfor de som medlemmer bruger foreningen.

Ved at invitere til en workshop signalerede bestyrelsen desuden, at medlemmerne har medansvar for foreningens udvikling.

Rapport som afsæt for næste skridt

Nu er det op til bestyrelsen at sørge for at holde bevægelsen i gang gennem forskellige initiativer.

Det kan de gøre med afsæt i den rapport, jeg udarbejdede efter workshoppen.

Rapporten kortlægger medlemsrejsen i Senior Erhverv Aarhus, der i korte træk ser sådan her ud:

medlemsrejsen for Senior Erhverv Aarhus

Desuden indeholder rapporten et katalog på over 30 ideer til, hvordan foreningen kan udvikle sin kommunikation med medlemmerne og sine medlemsaktiviteter i en mere dialogisk, inddragende retning.

Medlemsrejsen i din forening?

En kortlægning af medlemsrejsen er et godt udgangspunkt for udvikling af en forening og dens aktiviteter.

Hvordan ser medlemsrejsen ud i din forening?


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

2 kommentarer:

  1. Du spørger i dit seneres nyhedsbrev, hvad vi kalder det. Jeg kalder det egentlig ofte bare “med-forskning”. Noglegange “brugerinddragende forforskning”, men det sidse synes jeg ikke helt er rammende. For brugerinddragede forskning kunne det jo også være “bare” ved at lave deltagerobservation eller et workshop.

    Medforsknings lægger sig for mig mere op ad ideen fra aktionsforskning. Altså et handlingsorienteret aktionsforskningssamarbejde hvor brugere også er med til at forme selve projektet. Ved eksempelvis at kunne stille kritiske spørgsmål til formålet, være med til interview eller lignende.

    og nu har jeg et møde om 5 min, så når ikke mere.

    godt nytår.

    1. Hej Stine

      Tak for at dele dine tanker om, hvad vi kan kalde det på dansk, når brugere er med til at producere og analysere data. “Co-research” er den engelske term, jeg bruger.

      Du har ret i, at det er nærliggende at oversætte “research” med “forskning”. Men for mange har “forskning” en meget seriøs klang. Det lyder som noget svært; noget, det kræver en speciel uddannelse at give sig i kast med.

      Jeg vil gerne signalere, at alle kan deltage i co-research, og at det ikke kræver nogen særlige forudsætninger.

      Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, når du skriver, at “brugerinddragede forskning kunne det jo også være “bare” ved at lave deltagerobservation eller et workshop.” Sådan som jeg forstår co-research, handler det om at invitere brugerne ind i undersøgelsens maskinrum ved delvist at nedbryde skellet mellem fx observeret og observatør. Det har jeg bl.a. skrevet om i indlægget http://tovejs.dk/2016/03/08/dengang-jeg-behandlede-mine-informanter-som-kvaeg/.

      Med venlig hilsen

      Charlotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *