Hvordan opleves det at være deltager i en workshop?

Hør mig! Og 3 andre ting jeg lærte af at deltage i en workshop som bruger

For nylig tog jeg min egen medicin og deltog i en workshop som bruger. De indsigter, jeg fik ud af det, skriver jeg om her.

Indimellem deltager jeg i undersøgelser og andre brugerinddragende aktiviteter. Det gør jeg for at opleve, hvordan det er at være deltager:

Hvad motiverer mig, hvad synes jeg om, og hvad virker mindre godt på mig?

Den viden jeg får ud af det, kan give mig et fingerpeg om, hvad jeg selv kan arbejde med, når jeg designer og gennemfører brugerinddragende aktiviteter og forløb.

Selvfølgelig med det forbehold, at jeg kun får indsigt i mine egne oplevelser, og at de ikke nødvendigvis stemmer overens med andre deltageres oplevelser.

For nylig var jeg med til en workshop om en salgsplatform, jeg selv er bruger af. Det fik jeg nogle indsigter ud af, som jeg gerne vil dele her på bloggen.

1. Mange moderatorer fungerer godt

Vi var syv brugere, som deltog i workshoppen, og salgsplatformen stillede med et team på fire.

Fire moderatorer til syv brugere er umiddelbart mange. Som arrangør ville jeg have være bekymret for, om brugerne kom til at føle sig for (endnu mere) overvågede af så mange moderatorer.

Men det fungerede overraskende godt.

Der var hele tiden en moderator i nærheden, og som bruger følte jeg mig virkelig lyttet til.

Samtidig sendte de mange moderatorer et signal om, at virksomheden tog arrangementet alvorligt.

De mange mandetimer, de lagde i det, viste, at arrangementet var vigtigt for forretningen og kunne tyde på, at de havde tænkt sig at arbejde videre med resultaterne.

2. Mine bidrag skal bemærkes – ellers trækker jeg mig

En af øvelserne, vi som brugere skulle udføre, gik ud på at besvare enkle spørgsmål. Vi skulle skrive vores var på post-its, og alle svar blev hængt op på en tavle. Derefter spurgte en moderator ind til mange af dem.

Det tog nogen tid, før moderatoren spurgte ind til nogle af mine svar, og jeg kunne mærke, at jeg følte mig overset, indtil det skete.

Det mindede mig om en gang, jeg deltog i en fokusgruppe, hvor moderatoren lod en del af mine kommentarer passere uden at reagere nævneværdigt på dem.

Som deltager i brugerinddragende aktiviteter har jeg brug for, at mine bidrag bliver bemærkede, taget op, anerkendt.

Ellers bliver jeg usikker på, om jeg nu også bidrager “godt nok”, om mine bidrag rammer skævt i forhold til temaet osv. Og den usikkerhed får mig til at holde mig tilbage. Hvilket jeg antager, ikke kan være i arrangørernes interesse.

Det kan selvfølgelig også være  præcis, hvad moderatorerne gerne vil opnå. I så fald virker strategien perfekt på mig.

3. Jeg har brug for klare instrukser

Jeg var en atypisk deltager i workshoppen, for jeg kender til og arbejder selv med mange af de øvelser, der blev brugt.

Alligevel gik jeg indimellem glip af instrukserne, eller instrukserne var så uklare, at jeg var nødt til at få dem præciseret.

I én øvelse blev jeg og en anden deltager bedt om at sammenligne forskellige platforme. Men de parametre, vi skulle sammenligne på, var meget brede, og vi var i tvivl om, hvad vi skulle fokusere på.

Det betød, at vi brugte en stor del af den tid, der var sat af til øvelsen, på at diskutere, hvordan vi skulle udføre øvelsen.

Det var spild af dyrebar øvelsestid.

Desuden gav de upræcise instrukser lige så upræcise svar, fordi instrukserne sandsynligvis blev fortolket forskelligt af de forskellige deltagerpar.

4. En generøs gave motiverer mig mere, end jeg tror

Salgsplatformen, som arrangerede workshoppen, belønnede os pænt for vores deltagelse.

Det var en væsentlig motivationsfaktor for mig og fik mig til at melde mig som deltager i workshoppen uden betænkning.

Workshoppen foregik ellers på et tidspunkt, hvor jeg har andre forpligtelser, så det krævede planlægning og koordinering at kunne deltage.

Faktisk kom det lidt bag på mig, hvor meget belønningen betød for mig.

Selv om jeg også havde andre, gode grunde til at deltage, gjorde belønningen en forskel. Den fik mig til godt at gide bakse med det bøvl, min deltagelse afstedkom.

Mine andre, gode grunde til at ville deltage var den læring, jeg ville få ud af at sætte mig selv i brugerens sted – helt bogstaveligt. Og indblikket i, hvordan mine “kolleger” bærer sig ad med at opnå indsigt i brugen og vurderingen af deres salgsplatform.

Samlet vurdering

Alt i alt havde jeg en fest som deltager i workshoppen.

Det var skønt at blive lyttet til, hørt og anerkendt for sit bidrag. En grundoplevelse, moderatorer i en workshop ikke bør undervurdere, og som de spiller en stor rolle i forhold til at sikre.

Mere inspiration?

Vil du have mere inspiration til din næste workshop?

Så kan du få tilsendt e-hæftet “5 ideer til aktiviteter i din næste workshop eller fokusgruppe” kvit og frit og med det samme ved at skrive dig op herunder.

Du skriver dig samtidig op til at modtage Tovejs’ nyhedsbreve med inspiration og viden om brugerinddragelse. Det er let at afmelde sig igen, hvis du skulle ønske det.




Foto: Stephan Röhl via Flickr.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *