photo of woman wearing eyeglasses

3 gode råd, når du laver eliteinterviews

Interviews med ledere og beslutningstagere stiller særlige krav til dig som interviewer og til din interviewstrategi, forklarer ph.d. Tine Wirenfeldt Jensen. Opdateret den 22. oktober 2024 Hvis du nogensinde har interviewet en person i en ledende rolle eller med beslutningsansvar, har du lavet et eliteinterview. Måske uden at være klar over det. Et eliteinterview er, […]

Læs også
En implicit persona minder om en implicit læser - et begreb fra litteraturteorien.

Jo, du har allerede en persona. En implicit persona

Hvis du aldrig har fremstillet personaer, har du allerede en persona. En implicit persona baseret på antagelser frem for på viden om brugerne. Den kan føre til rigtig dårlige beslutninger. Vogt dig for den og dens to lumske varianter. Opdateret 2. juli 2021 Måske har du på i forbindelse med dit arbejde fremstillet personaer? Portrætter […]

Læs også
Flere og flere virksomheder arbejder med employee experience.

Employee experience: Kortlæg og optimér medarbejdernes oplevelser

Ved at afdække medarbejdernes oplevelser af arbejdspladsen kan virksomheder udvikle interne tiltag, som imødekommer medarbejdernes behov og ønsker. Det giver gladere medarbejdere. Læs om, hvordan Danske Bank har båret sig ad. “2018 will be the year of employee experience” var titlen på en artikel i Forbes i starten af året. Om det er tilfældet, skal […]

Læs også
En digital analyse af kvalitative data foregår ved en skærm.

Skal din kvalitative analyse være digital eller analog?

Dine kvalitative data er digitale, også selv om de er produceret med analoge metoder. Men skal din analyse også være digital, eller er du bedre tjent med at holde analysen analog? Det kan du finde ud af ved at læse dette indlæg. For nylig skrev jeg et indlæg om digitale, kvalitative metoder til brugerindsigt som […]

Læs også
Guerilla research kan være løsningen, hvis tiden til brugerundersøgelser er knap.

Lav guerilla research, hvis tiden til brugerundersøgelser er knap

Hvis tiden ikke er til omfangsrige og grundige brugerundersøgelser, må du ty til lightversionen, guerilla research. Læs om to eksempler på lynhurtige undersøgelser. Du skal i gang med at lave en brugerundersøgelse. Hvilket af disse to scenarier lyder mest bekendt? Jeg har masser af tid til at lave min undersøgelse. Der er ingen krav eller […]

Læs også
Digitale metoder til brugerindsigt omfatter mobiletnografi.

3 digitale metoder til brugerindsigt, du bør kende

Udnytter du digitale medier og devices til at opnå brugerindsigt? Læs om 3 metoder til formålet, der giver dig viden om dine brugere, uanset hvor i verden de befinder sig. Opdateret den 26. maj 2023 Mange forbinder arbejdet med at få indsigt i brugernes oplevelser, erfaringer og adfærd med analoge metoder som interviews foretaget face-to-face, […]

Læs også
Det er en god idé at kigge bagud, før du går fremad.

Innovation: Hvorfor skal du kigge bagud, når du vil fremad?

Når du skal i gang med en udviklingsproces, kan det virke paradoksalt at starte med at kigge på den eksisterende løsning, som du vil erstatte. Men at kende brugernes erfaringer giver et godt fundament for at tænke nyt. “Kan vi ikke springe den del over og starte et andet sted?” Sådan spurgte en projektleder for […]

Læs også
Arlas persona-toolbox er udformet som en tretrinsraket.

En toolbox får Arlas personaer i arbejde

En toolbox med tre øvelser hjælper teams i Arla med at bruge personaer, når de skal designe løsninger til koncernens medarbejdere. Opdateret 26. september 2024 Du har indsamlet en mængde kvantitative data. Du har gennemført over 100 kvalitative interviews. Du har sorteret og grupperet og sammenholdt de mange, mange data. Du har kort sagt brugt […]

Læs også

Få adgang til kundernes oplevelser med go-alongs

Hvis du vil have et fokuseret indblik i menneskers oplevelser af et bestemt fysisk rum, kan du lave en go-along. Læs om metoden her. Hvordan oplever kunderne vores butikker? Hvad betyder personalet for kundernes oplevelse? Hvad gør et besøg i butikken ved kundernes selvfølelse? Det ville en tøjkæde gerne vide. Med den viden ville kæden udpege […]

Læs også
Arla har fremstillet 5 globale personaer

Arlas globale personaer viser, hvad der driver medarbejderne

Mennesker er meget mere og andet end deres jobtitel. Den erkendelse har været udgangspunktet for udviklingen af personaer i Arla. Opdateret 25. september 2024 Hvis du har prøvet at lave personaer, så ved du, at der følger en masse overvejelser med, når personaerne skal udformes. Skal de have personnavne (“Karina”), rollenavne (“talknuseren”) eller en kombination […]

Læs også
Hvorfor gider deltagerne ikke være med i dine kvalitative undersøgelser? Læs om 4 indsigter fra en britisk undersøgelse.

Derfor gider folk ikke være med i dine undersøgelser

Det er ikke dig. Det er dine metoder, der får deltagere til at takke nej til at være med i dine undersøgelser. Læs om 4 indsigter fra et britisk studie blandt deltagere i kvalitative undersøgelser. Hvis du nogensinde har rekrutteret deltagere til en kvalitativ undersøgelse, så har du sikkert oplevet potentielle deltagere takke nej til […]

Læs også
Husk, at notere dig i en interviewguide, hvordan du går lagt en god ramme om interviewet.

Den gode interviewguide (del 4): Læg en ramme om interviewet

Den gode interviewguide hjælper dig med at lægge en hensigtsmæssig ramme omkring interviewet, og den aflaster dig, så du kan fokusere på interviewet. Måske planlægger du at lave interviews for at få viden om, hvordan dine brugere oplever og bruger din service eller dine produkter? Eller for at få indblik i brugernes normer, begrebsuniverser og […]

Læs også
Hvad er dit formål med at lave personas - involvering, segmentering eller formidling?

Før du går i gang med at lave personaer: Find dit formål

Alt efter dit formål med at lave personaer er der ting, du skal være særligt opmærksom på i arbejdsprocessen for at sikre et godt resultat. Opdateret 5. juli 2021 Bruger I personaer på din arbejdsplads? Det er meget muligt, for personametoden har efterhånden spredt sig til mange brancher og fagområder fra it-branchen, hvor den oprindelig […]

Læs også
Prompte hjælper dig med at stille konkrete spørgsmål.

Den gode interviewguide (del 3): Stil konkrete spørgsmål

Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 3. del handler om, hvorfor og hvordan du skal spørge konkret. Opdateret den 8. februar 2019. Når du vil vide, hvordan verden ser ud fra dine brugeres perspektiv, er interviewet svært at komme udenom. Interviewet kan give dig viden om, hvordan dine brugere […]

Læs også
Glem din egen idé og start med at lave research blandt målgruppen.

Glem din egen idé og gå ud og tal med målgruppen

Brug et par dage på indledende research, inden du går i gang med at udvikle nye kampagner og koncepter, opfordrer Cecilie Steentoft. Opdateret 30. juni 2021 “Hvis virksomheder ikke involverer deres målgrupper tidligt, risikerer de at udvikle koncepter og kampagner, som rammer ved siden af. Og så er tid og penge brugt på udvikling spildt. […]

Læs også