Når du laver spørgeskemaer, så tænk over, hvilke skalaer du bruger til at præsentere dine svarmuligheder med. Der er flere typer at vælge imellem. Opdateret den 5. juli 2022 Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men gode spørgeskemaer er svære at lave. Blandt andet skal du nøje overveje de svarmuligheder, du giver. […]
Kender du de 4 roller, der skal besættes i en fokusgruppe?
Forskellige roller skal dækkes, når du planlægger og afholder en fokusgruppe. Opdateret 21. marts 2019. Dem præsenterer jeg her. Med metaforer fra tv’et og teatrets verden, der ikke skal tages alt for bogstaveligt. Er du i tvivl om, hvad fokusgrupper kan bruges til? Så læs mit blogindlæg Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper […]
Mød 5 specialestuderende personaer
Personabeskrivelser gør dine kommende brugere og deres behov og ønsker nærværende. Det kan være nyttigt i udviklingsprocesser. Jeg viser, hvordan en gruppe personaer helt konkret kan tage sig ud. Opdateret 7. juli 2021 Hvis du selv har skrevet speciale, kan du måske kende dig selv i Cecilie, Tobias, Louise-Marie, Martin eller Sanne. De er alle specialestuderende og […]
Co-creation og co-research: Drag nytte af dine brugeres ekspertviden
Med co-research og co-creation kan man drage nytte af sine brugeres kreativitet og analytiske evner. Det kræver, at man anerkender, at brugerne er eksperter i at være sig selv. Opdateret 21. december 2017 Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet et co-creation-forløb, som udmundede i en konceptbeskrivelse af en app til specialestuderende. I forløbet spillede studerende flere […]
Guide til spørgeskemadesign del 4: Undgå “enig/uenig” og “ved ikke”
Men lad være med at give dine respondenter mulighed for at svare “enig/uenig” og “ved ikke” i dine spørgeskemaer. Opdateret den 5. juli 2019 I spørgeskemaer støder man tit på svarmuligheden “enig/uenig”, gerne i form af en skala med de to som yderpoler. Det er en svarmulighed, som respondenterne som regel har set før og føler […]
Mobile probes: Kom tæt på brugerne på afstand
Med mobile probes kan man komme helt tæt på sine brugeres hverdag uden at være i nærheden af dem. Opdateret 3. februar 2017 Mobile probes er en nyere, digital metode, man kan bruge til at blive klogere på potentielle brugeres dagligdag, oplevelser, tanker og værdier. Metoden er velegnet til at bruge tidligt i udviklingsprocesser. Gennem […]
Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper
Ved at indlægge engagerende aktiviteter gør du workshoppen eller fokusgruppen til en god, sjov og tilfredsstillende oplevelse for deltagerne. Opdateret 3. maj 2017 Har du nogen sinde deltaget i – eller afholdt – en workshop eller en fokusgruppe, hvor man sidder omkring et bord og snakker i to stive klokketimer? Uanset, hvor spændende emnet er, bliver […]
Stik fingeren i jorden med en pop-up-brugertest
Med en pop-up-brugertest kan du hurtigt og med få midler teste noget, du er i gang med at skabe. Samtidig er det en god måde at møde dine brugere på. Opdateret 30. november 2018 Vi kender pop-up-formatet fra vinduer, der åbnes i ens browser. Festivaltelte, som folder sig ud næsten af sig selv. Og midlertidige mini-butikker, måske […]
Guide til spørgeskemadesign del 3: Skab kontekst for følsomme spørgsmål
Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men hvordan får du svar på ting, som respondenterne egentlig ikke har lyst til at fortælle om? Opdateret den 5. juli 2019 Spørgsmål, som respondenterne opfatter som pinlige eller ubehagelige at besvare, kaldes følsomme spørgsmål. De omhandler tit emner, som respondenterne oplever som meget personlige. Med […]
Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var
Steve Jobs og andre har kritiseret fokusgrupper for at være kunstige. Men fokusgrupper er gode til at sætte ord på normer og til at få reaktioner frem. Apples Steve Jobs var ikke fan af fokusgrupper. Til magasinet Businessweek udtalte han: “It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what […]
Litterære teknikker til idégenerering: Metaforiske domæner
Arbejdet med metaforiske domæner er en teknik hentet fra den litterære verden, som kan bruges i skabende processer. Jeg har for eksempel brugt teknikken i forbindelse med udviklingen af et website. Mine studieår foregik blandt andet på Institut for Litteraturhistorie. Her fik jeg kendskab til litterære teknikker, som jeg siden jævnligt har brugt i ikke-litterære […]
Guide til spørgeskemadesign del 2: Pas på med lange lister som svarmulighed
Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men vær særlig opmærksom, hvis du beder respondenterne vælge deres svar fra lange lister. Opdateret den 5. juli 2019 En stor del af det at designe et spørgeskemaet er udformningen af svarmuligheder. Nogle spørgsmålstyper giver mulighed for at vælge flere svar ud af en […]
Guide til spørgeskemadesign del 1: Hvad vil du vide?
Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men før du går i gang skal du vide, hvad du vil spørge om. Opdateret den 5. juli 2019 Det kan betale sig at gøre sig umage med sit spørgeskema. For det første fordi der er en direkte sammenhæng mellem spørgeskemaets kvalitet og kvaliteten af de […]
Quick ‘n’ dirty personaudvikling
Sådan kan du arbejde med personaer på kort tid og for få ressourcer. Opdateret 28. juni 2021 I dette indlæg beskriver jeg en måde, man kan arbejde med personaer på, hvis tiden er knap og ressourcerne få. ‘Quick ‘n’ dirty-tilgangen’ har jeg valgt at kalde den. Den må ikke forveksles med en researchbaseret tilgang, som er […]
Co-creation i praksis – et eksempel fra universitetsverdenen
Co-creation inddrager dine brugere i udviklingen af nye produkter eller tjenester. Læs om et eksempel på, hvordan et forløb med co-creation kan se ud. Opdateret 21. december 2017 Når brugere (kunder, borgere, patienter osv.) inddrages i processer med at udvikle nye produkter eller tjenester, kan man tale om co-creation. Co-creation skal sikre, at de udviklede […]