Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb. De kan skabe viden, få ideer og bygge prototyper. Det giver tre cases indblik i. Der er gode grunde til at inddrage skolebørn i innovationsforløb. Det skrev jeg om i sidste indlæg: Åben skole og lokal innovation – et oplagt match. Både børnene, skolen og den organisation, der indgår i […]
Åben skole og lokal innovation – et oplagt match
Folkeskolen er ved at åbne sig, og det gør det oplagt at inddrage skolebørn i lokale innovationsprocesser. Hvad er gevinsterne, og hvad skal vi være opmærksomme på, når vi innoverer med børn? Opdateret 21. december 2017 Lovkravet om at åbne skolen gør det oplagt for lokalsamfund, foreninger og virksomheder at etablere samarbejder med skoler i […]
Guide til rekruttering del 1: Lav en stikprøve
Skal lave en undersøgelse, der er repræsentativ i statistisk forstand? Så kan du bruge stikprøvestrategien, når du skal rekruttere deltagere. Opdateret 9. juni 2020 Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Spørgsmål, jeg tit får, er: Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som […]
5 trin fra rå data til rapport
Undgå datadøden ved at bryde analysen af kvalitative data op i mindre dele. Her får du et eksempel på en fremgangsmåde, der virker for mig. Opdateret 7. december 2018 Har du stiftet bekendtskab med datadøden (eller “death by data”)? Den kan ramme virksomheder af alle typer og alle størrelser. Datadøden har ramt dig, hvis du […]
Hils på medborgeren, din nye frivillige samarbejdspartner
Frivilligt arbejde er ikke længere nødvendigvis bundet til en forening. Den frivillige er blevet en fri agent, en medborger, som engagerer sig fra sag til sag. Det ændrer betingelserne for samarbejde med frivillige for foreninger, kommuner og virksomheder. Opdateret 4. april 2019 For tiden laver jeg en analyse for en forening, der gerne vil have […]
Sådan stiller du et godt åbningsspørgsmål i din fokusgruppe
Det første spørgsmål, du stiller i fokusgruppen, er måske det vigtigste. Men ikke det nemmeste. Her får du nogle guidelines til at stille et godt åbningsspørgsmål. Opdateret den 1. maj 2019 I indlægget 6 fejl, du skal undgå, når du holder en fokusgruppe nævnte jeg fokusgruppens åbningsspørgsmål som et punkt, der fortjener særligt opmærksomhed, når […]
Lær af de frivillige foreninger, når du skal rekruttere deltagere til din undersøgelse
Hvis du nogensinde har prøvet at rekruttere deltagere til en undersøgelse, ved du, at det kan være en udfordring. Der er hjælp at hente, hvis du ser dine deltagere som frivillige. Opdateret 12. august 2021 Det er som regel af egen, fri vilje, at folk svarer på spørgeskemaer, deltager interviews eller fokusgrupper eller er med […]
Fra personaer til designkrav: En trin-for-trin-guide til at lave empathy maps
Med empathy maps kan du omsætte personabeskrivelser til designkrav til dit produkt eller din service. Processen består af 4 trin, som jeg guider dig igennem her. Opdateret 21. maj 2024 Du har fået fremstillet et antal personaer, måske ved hjælp af en af de tilgange, jeg omtalte i indlægget 4 former for personaer. Hvilken passer […]
Er det en intern eller ekstern opgave at inddrage brugere?
Hvem skal varetage brugerinddragelse i forbindelse med et innovationsprojekt: virksomhedens ansatte eller eksterne konsulenter? Det diskuterer jeg ud fra en fiktiv case. Her er et fiktivt scenarie: Virksomheden Sundsko fremstiller arbejdsfodtøj til sundhedsprofessionelle. Træsko og sandaler, som er ergonomiske, skridsikre og i et tidssvarende design. Nu vil virksomheden gerne udvikle en smart sko, dvs. en […]
Sådan undgår BørneRiget at lave designbrølere
Brugerne har haft stor indflydelse på udviklingen af et nyt hospital for børn og familier. Opdateret den 25. september 2018 På Rigshospitalet er de ved at bygge et nyt hospital til børn, unge og fødende. Det skal være verdens bedste. Så stor en ambition kan kun indfries ved at inddrage brugerne, mener ledelsen bag projektet. […]
Bankens medarbejdere kortlagde deres egen brugerrejse
Jeg bad ansatte i en bank kortlægge deres oplevelse af et skuespil. Resultatet var en brugerdrevet brugerrejse. Tilbage i nullerne forskede jeg som ph.d.-studerende i storytelling. Som led i mit arbejde undersøgte jeg, hvordan bankmedarbejdere oplevede og fortolkede et skuespil fremført bankens ledelse under et årsmøde. Blandt andet bad jeg grupper af bankmedarbejdere genfortælle skuespillet ved at […]
Hør mig! Og 3 andre ting, jeg lærte af at deltage i en workshop
Jeg tog min egen medicin og deltog i en workshop som bruger. Læs om de indsigter, jeg fik ud af det. Opdateret 30. november 2018 Indimellem deltager jeg i undersøgelser og andre brugerinddragende aktiviteter. Det gør jeg for at opleve, hvordan det er at være deltager: Hvad motiverer mig, hvad synes jeg om, og hvad virker […]
Forstyrrelse, man lærer af. Om hvordan undersøgelser påvirker dem, som deltager
Det er lærerigt at undersøge menneskers hverdag. Både for dem, som undersøger, og dem, som deltager i undersøgelsen og dermed udsætter sig for forstyrrelse. Opdateret 29. april 2017 På et tidspunkt gennemførte jeg sammen med kolleger en kvalitativ undersøgelse af specialestuderendes hverdag og arbejdsprocesser. Undersøgelsen gav os viden om, hvordan specialeprocesser kan udfolde sig, hvad […]
Dengang jeg stillede et virkelig dårligt spørgsmål i et kvalitativt interview
Heldigvis svarede brugerne ikke på mit spørgsmål, for jeg kunne ikke nødvendigvis have brugt deres svar til noget. Opdateret 23. august 2017 I min tid som webkonsulent skulle jeg interviewe borgere om deres oplevelser af digitale kommunalplaner. Det foregik på telefon, og det gik fint. Lige indtil jeg spurgte borgerne, om de havde forslag til, […]
En visuel rapport giver dine deltagere closure
Giv deltagerne i dine brugerinddragende forløb indblik i, hvad de har bidraget til. Det fortjener de. Opdateret 11. maj 2017 For år tilbage bidrog jeg til kunstneren Marianne Jørgensens projekt Pink M24 Chaffe. Ligesom hundredvis af andre strikkede jeg pink lapper, som blev syet sammen og draperet om en kampvogn. Efterfølgende fik jeg tilsendt et billede […]