5 fejl du skal undgå, når du holder interkulturelle workshops

Når du planlægger og afholder en workshop med deltagere fra mange kulturer, skal du blandt andet have fokus på relationer og tryghed. Ellers risikerer du, at din workshop flopper. Forestil dig, at du skal holde en workshop med deltagere fra Kina, Indien, Egypten og Mexico. Du satser på at skabe en uformel, afslappet stemning med […]

Læs også
group of people in a concert

Invitér homo ludens med ind i interviewlokalet

Homo ludens er i alle mennesker. Homo ludens er drevet af følelser og impulser: køber dyr to go-kaffe for nydelsens skyld, falder i staver over et landskab og spiller Counterstrike. Hvis du vil forstå, hvordan homo ludens former dine interviewpersoner og de valg, de træffer, skal du indlægge elementer af spil og leg i dine […]

Læs også

Hvad er forskellen på personaer og segmenter?

Det er let at forveksle personaer og segmenter, og du kan nå at spilde en masse tid, før forvekslingen går op for dig. Undgå at det sker ved at læse med her. Indimellem er jeg ude for, at folk forveksler personametoden med segmentering og omvendt. Det kan betyde, at de prøver at opbygge personaer ud […]

Læs også
a man and woman sitting on the chair while looking at each other

10 idéer til agere bæredygtigt, når du inddrager brugere

Kan man tale om bæredygtighed i forbindelse med brugerinddragelse? Ja. Læs om, hvordan du – på et helt lavpraktisk plan – kan arbejde med miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed i dine brugerinddragende aktiviteter. Du sorterer dit affald. Du spiser mindre kød. Du flyver mindre, kører mindre i bil. Du reparerer måske dit tøj i stedet […]

Læs også
Husk at få samtykke til at indsamle og bruge personoplysninger, når du laver undersøgelser blandt dine brugere.

Sådan overholder du reglerne for samtykke, når du laver brugerundersøgelser

At lave samtykkeerklæringer er ikke den mest spændende del af undersøgelsesprocessen, indrømmet. Men det kan blive dyrt for dig – både økonomisk og i form af tab af omdømme – hvis du indsamler brugerdata uden tilladelse. Opdateret den 31. januar 2025 I 2021 modtog Datatilsynet over 2.200 klager over brud på EU’s persondataforordning, også kaldet […]

Læs også

Interviews med børn: 7 ting, du skal være opmærksom på

Børnenes alder har stor betydning for, hvilken metode du skal vælge, når du interviewer børn. Læs om, hvad du ellers skal tage højde for. Opdateret 4. februar 2025 Har du brug for at lave kvalitative interviews med børn? Så er der en del ting, du skal være opmærksom på, hvis du skal få et godt […]

Læs også
En workshop giver deltagerne større frihed til at udtrykke sig, end et interview gør.

Fyr intervieweren og hold en workshop i stedet

Når workshoppen bruges til undersøgelsesformål, får deltagerne større frihed til at udtrykke sig, end de gør i et interview. Derfor kan det være en god idé at udskifte interviewet med en workshop. Det individuelle interview er for mange den foretrukne metode til at skabe viden om menneskers oplevelser, erfaringer, antagelser, drømme og andre mentale processer. […]

Læs også

6 råd, der gør din næste online fokusgruppe til en succes

Skru op for forberedelsen, ned for deltagerantallet og brug tid på onboarding. Så er du parat til at holde vellykkede online fokusgrupper. De seneste års nedlukninger og afstandskrav har fået mange til at eksperimentere med online fokusgrupper.  Måske er du én af dem, der har afholdt fokusgruppeinterviews via en digital mødeplatform som Zoom, Teams eller […]

Læs også
Et interview til en brugerrejse adskiller sig fra det klassiske kvalitative interview.

Sådan skal du interviewe, når du kortlægger brugerrejser

Når du kortlægger brugerrejser, er interviewet et centralt redskab. Men et brugerrejseinterview adskiller sig fra det klassiske interview på særlig ét punkt. “Brugerrejsen er en fantastisk metode, hvis du gerne vil skabe services og flows, som brugerne oplever som nemme og ligetil,” siger Anne-Sofie Thomsen. Hun er specialkonsulent i KL og forfatter til bogen Øjenåbnende […]

Læs også
Fem faser indgår i arbejdet med at lave valide personas.

5 faser, når du vil lave personaer – en komprimeret guide

At lave personaer er ikke er helt enkelt, og det er let at snuble undervejs. Her får du en guide, der gør processen mere overskuelig, sammen med nogle nyttige skabeloner.  Står der “lav personaer” på din to do-liste for de næste måneder? Så tillykke – det er sjovt, og der er masser af gode grunde […]

Læs også

“Åh nej, ikke endnu et spørgeskema!”

Dine respondenter er udmattede af den konstante strøm af spørgeskemaer, de modtager. Det kan betyde, at du får færre svar på dine spørgeskemaer. Læs om, hvordan du skal tage højde for fænomenet survey fatigue, når du designer spørgeskemaer. Opdateret den 9. februar 2024 Lad os sige, at du har lavet et spørgeskema. Nu vil du […]

Læs også
Med dagbogsstudier giver indblik i målgruppens oplevelser dag for dag.

Dagbogsstudier giver uforstyrrede indblik i målgruppens oplevelser

Ved at bede personer fra din målgruppe om at skrive dagbøger, kan du komme tæt på deres oplevelser dag for dag uden at blande dig særlig meget. Læs om metoden, dens fordele, og hvad du skal være særligt opmærksom på. “Gad vide, hvad de ansatte egentlig synes om den ny procedure. Hvordan fungerer den for […]

Læs også
Test om du skal lave et spørgeskema

Test dig selv: Skal du lave et spørgeskema eller ej?

Spørgeskemaer er anvendelige i nogle, men ikke alle situationer. Tag en test, som hjælper dig med at vurdere, om et spørgeskema kan give dig den viden, du ønsker. Læs også “Åh nej, ikke endnu et spørgeskema!” Sådan undgår du, at dit spørgeskema ødelægger en gennemtænkt kundeoplevelse Sådan laver du gode screeningspørgsmål til dit spørgeskema Derfor skal du […]

Læs også
Der er gode grunde til at brugerteste dit produkt eller din service.

4 grunde til at du skal i gang med at brugerteste

Du kan ikke altid regne ud, hvorfor dine brugere handler, som de gør. Men du kan finde ud af det ved at brugerteste dine produkter og services.  Ejerne af en sofabutik kunne se, at deres hjemmeside havde mange besøgende. Mange af de potentielle kunder bevægede sig langt ind i købsprocessen. Men til sidst forlod de […]

Læs også

Laver du disse brølere, når du interviewer?

Som kvalitativ interviewer skal du på én og samme tid være en del af samtalen og svæve over samtalen, chef og novice. Læs om den komplekse rolle og om tegn, der viser, om du er på rette vej – eller om du er ved at begå en brøler. Opdateret den 26. august 2022 Hvis du […]

Læs også