Ved at skifte den klassiske brainstorm ud med alternative metoder kan du undgå de mest almindelige faldgruber. Er du kørt sur i den klassiske brainstorm, eller trænger du til at puste nyt liv i idégenereringen med dine samarbejdspartnere? Så får du her 5 alternativer til den klassiske brainstorm. Du kan læse hele indlægget herunder eller […]
Guide: Sådan vælger du den mest hensigtsmæssige metode til at skabe brugerindsigt
Drop skyttegravskrigen mellem fortalere for henholdsvis kvantitative og kvalitative metoder, når du står og skal vælge metode. Tag i stedet afsæt i det emne, du vil undersøge, og stil dig selv to centrale spørgsmål. “Kvalitativ eller kvantitativ – hvad skal vi vælge?” Det spørgsmål stiller mange sig selv, når de står for at skulle vælge […]
Er der en testleder til stede? Guide til at vælge mellem klassisk og remote brugertest
Der kan være store forskelle i pris og kvalitet på brugertest, alt efter om de afholdes på klassisk manér eller flyttes ud af det fysiske rum. De forskelle får du et overblik over her, så du kan foretage et kvalificeret valg af testtype. Løbende brugertest af virksomhedens digitale løsninger kan spare dig og dine kolleger […]
Hvad er mobiletnografi, og hvornår skal du bruge metoden?
Med mobiltelefonen som stedfortræder kommer du ekstra tæt på din målgruppe og dens gøren og laden i forhold til et udvalgt fænomen – uden at forlade dit skrivebord. Læs om, hvornår metoden er særligt velegnet at bruge. Hvis du aldrig har hørt om mobiletnografi, så er du ikke alene. Det er en forholdsvist ung undersøgelsesmetode, […]
Tjekliste: 12 spørgsmål du skal stille til din kvalitative interviewguide
Ved at interviewe din interviewguide får du input til at skabe en velfungerende interviewguide, der giver dig både frihed og tryghed som interviewer. Du skal i gang med en interviewundersøgelse. Du har styr på hvilken viden, du gerne vil opnå gennem din interviewundersøgelse. Du har lavet et første udkast til en interviewguide, måske efter at […]
Sådan gør et brugerpanel e-handelsbureauet klogere på generation Z
Gennem et brugerpanel lærer Vertica af og om den etisk og økonomisk bevidste unge generation. Formålet er at være på forkant, både som virksomhed og som rådgivere. Opdateret den 11. april 2024 Corona-pandemi, klimakrise og inflation. Verden er hele tiden i forandring, og folk tilpasser deres adfærd og forbrugsvaner til den aktuelle situation. Hvad du […]
Tag på vandretur med din persona
Hvordan forhindrer du, at dine personaer ender i skuffen og aldrig rigtig skaber den værdi, du havde håbet på? Tænk utraditionelt, råder to outdoorkonsulenter. Selv brugte de rollespil og tog en gruppe personaer med på vandretur. Hvis du nogensinde har prøvet at lave personaer, ved du, at det er et tidskrævende arbejde. Du ved nok […]
Det kan du bruge ChatGPT til, når du laver kvalitative undersøgelser
ChatGPT kan hjælpe dig mere flere vigtige opgaver, når du laver kvalitative undersøgelser. Det kræver, du lærer teknologien at kende. Du har sikkert hørt om den kunstige intelligens ChatGPT, som kan svare fornuftigt og velovervejet på komplicerede spørgsmål. ChatGPT, som kan producere tekst og kode hurtigere end nogen journalister og programmører, og som skaber mulighed […]
Kronborgs brugerrejser giver bedre servicekultur og gladere gæster
Personaer og brugerrejser er hjørnestenene i Maria Christensens arbejde med at løfte servicekulturen på Kronborg Slot. Målet er endnu gladere gæster og en bedre bundlinje. Corona var en gamechanger for det danske kulturliv. Store dele af kulturlivet var lukket ned i lange perioder, og da de lukkede op igen, var deres deres publikum et helt […]
Art-based research – hvad er det, og hvornår er det relevant?
Slår hverdagssproget ikke til, når dine informanter skal udtrykke sig om det emne, du undersøger? Så kan du lade dem udtrykke sig gennem kunst og kreativitet. Det kaldes art-based research. Læs om vigtige overvejelser, inden du går i gang med at bruge de kunstneriske metoder. Forestil dig, du skal lave en undersøgelse, hvor informanterne skal […]
2 YouTube-videoer, der gør dig til en bedre interviewer
Du kan lære meget om kvalitativ interviewteknik ved at se, hvordan andre gør. To gode videoer på YouTube hjælper dig med udvikle dine evner som interviewer, uanset om du er nybegynder eller allerede har interviewerfaring. At interviewe er noget, du kan lære. Og du kan hele tiden blive bedre. Den allerbedste måde at udvikle dine […]
5 fejl du skal undgå, når du holder interkulturelle workshops
Når du planlægger og afholder en workshop med deltagere fra mange kulturer, skal du blandt andet have fokus på relationer og tryghed. Ellers risikerer du, at din workshop flopper. Forestil dig, at du skal holde en workshop med deltagere fra Kina, Indien, Egypten og Mexico. Du satser på at skabe en uformel, afslappet stemning med […]
Invitér homo ludens med ind i interviewlokalet
Homo ludens er i alle mennesker. Homo ludens er drevet af følelser og impulser: køber dyr to go-kaffe for nydelsens skyld, falder i staver over et landskab og spiller Counterstrike. Hvis du vil forstå, hvordan homo ludens former dine interviewpersoner og de valg, de træffer, skal du indlægge elementer af spil og leg i dine […]
Hvad er forskellen på personaer og segmenter?
Det er let at forveksle personaer og segmenter, og du kan nå at spilde en masse tid, før forvekslingen går op for dig. Undgå at det sker ved at læse med her. Indimellem er jeg ude for, at folk forveksler personametoden med segmentering og omvendt. Det kan betyde, at de prøver at opbygge personaer ud […]
10 idéer til agere bæredygtigt, når du inddrager brugere
Kan man tale om bæredygtighed i forbindelse med brugerinddragelse? Ja. Læs om, hvordan du – på et helt lavpraktisk plan – kan arbejde med miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed i dine brugerinddragende aktiviteter. Du sorterer dit affald. Du spiser mindre kød. Du flyver mindre, kører mindre i bil. Du reparerer måske dit tøj i stedet […]