Autoetnografi benytter sig litterære greb i sin formidling.

To nye danske bøger gør dig klogere på autoetnografi

To danske bøger introducerer til den autoetnografiske metode på hver deres måde. Hvilken af bøgerne, du skal læse, afhænger af, hvad du søger.  Anmeldelse af bøgerne Introduktion til autoetnografi af Christian Franklin Svensson og Lene Ingemann Brandt, Syddansk Universitetsforlag, 2023, og Under huden – autoetnografi i praksis, af Charlotte Andreas Baarts, Djøf Forlag, 2023. Hvordan […]

Læs også

Hold fokus i fokusgruppen – brug tragtmodellen

Med tragtmodellen giver du plads til deltagerne og deres perspektiver – og sikrer dig samtidig, at en stor del af fokusgruppen kommer til at handle om det emne, du gerne vil vide noget om.  Deltagerne snakker i munden på hinanden. Samtalen drejer i en helt anden retning end planlagt og kommer aldrig rigtig tilbage på […]

Læs også

Guide: 3 nyttige AI-værktøjer til desk research

Planlægning, litteratursøgning og opsummering af artikler i forbindelse med desk research går lynhurtigt, når du bruger AI. For at få et godt udbytte af samarbejdet med AI-assistenterne, skal du have et godt kendskab til processerne i forvejen og kunne evaluere de informationer, du får. Opdateret den 8. januar 2024 Desk research er en indledende del […]

Læs også

3 publikumsundersøgelser, du selv kan lave på et lille budget

Er budgettet ikke til de store, forkromede publikumsundersøgelser? Så få føling med dit publikum ved at lave små DIY-undersøgelser for få midler. Her får du tre idéer til, hvordan du kan gribe opgaven an.  Store forkromede publikumsundersøgelser – eller slet ingen? Det er det valg, Maria Christensen hører nogle ledere i kulturlivet formulere. Og det […]

Læs også
Walking brainstorm

5 alternativer til den klassiske brainstorm

Ved at skifte den klassiske brainstorm ud med alternative metoder kan du undgå de mest almindelige faldgruber. Er du kørt sur i den klassiske brainstorm, eller trænger du til at puste nyt liv i idégenereringen med dine samarbejdspartnere? Så får du her 5 alternativer til den klassiske brainstorm. Du kan læse hele indlægget herunder eller […]

Læs også
En matrix kan hjælpe dig med metodevalg til din undersøgelse.

Guide: Sådan vælger du den mest hensigtsmæssige metode til at skabe brugerindsigt

Drop skyttegravskrigen mellem fortalere for henholdsvis kvantitative og kvalitative metoder, når du står og skal vælge metode. Tag i stedet afsæt i det emne, du vil undersøge, og stil dig selv to centrale spørgsmål. „Kvalitativ eller kvantitativ – hvad skal vi vælge?‟ Det spørgsmål stiller mange sig selv, når de står for at skulle vælge […]

Læs også
Ved en remote brugertest befinder testpersonen sig ofte i sit eget hjem.

Er der en testleder til stede? Guide til at vælge mellem klassisk og remote brugertest

Der kan være store forskelle i pris og kvalitet på brugertest, alt efter om de afholdes på klassisk manér eller flyttes ud af det fysiske rum. De forskelle får du et overblik over her, så du kan foretage et kvalificeret valg af testtype. Løbende brugertest af virksomhedens digitale løsninger kan spare dig og dine kolleger […]

Læs også

Hvad er mobiletnografi, og hvornår skal du bruge metoden?

Med mobiltelefonen som stedfortræder kommer du ekstra tæt på din målgruppe og dens gøren og laden i forhold til et udvalgt fænomen – uden at forlade dit skrivebord. Læs om, hvornår metoden er særligt velegnet at bruge. Hvis du aldrig har hørt om mobiletnografi, så er du ikke alene. Det er en forholdsvist ung undersøgelsesmetode, […]

Læs også
Brug en tjekliste til at forbedre din interviewguide.

Tjekliste: 12 spørgsmål du skal stille til din kvalitative interviewguide 

Ved at interviewe din interviewguide får du input til at skabe en velfungerende interviewguide, der giver dig både frihed og tryghed som interviewer.  Du skal i gang med en interviewundersøgelse.  Du har styr på hvilken viden, du gerne vil opnå gennem din interviewundersøgelse.  Du har lavet et første udkast til en interviewguide, måske efter at […]

Læs også

Sådan gør et brugerpanel e-handelsbureauet klogere på generation Z

Gennem et brugerpanel lærer Vertica af og om den etisk og økonomisk bevidste unge generation. Formålet er at være på forkant, både som virksomhed og som rådgivere. Opdateret den 11. april 2024 Corona-pandemi, klimakrise og inflation.  Verden er hele tiden i forandring, og folk tilpasser deres adfærd og forbrugsvaner til den aktuelle situation. Hvad du […]

Læs også

Tag på vandretur med din persona

Hvordan forhindrer du, at dine personaer ender i skuffen og aldrig rigtig skaber den værdi, du havde håbet på? Tænk utraditionelt, råder to outdoorkonsulenter. Selv brugte de rollespil og tog en gruppe personaer med på vandretur.  Hvis du nogensinde har prøvet at lave personaer, ved du, at det er et tidskrævende arbejde. Du ved nok […]

Læs også
ChatGPT er din nye assistent.

Det kan du bruge ChatGPT til, når du laver kvalitative undersøgelser

ChatGPT kan hjælpe dig mere flere vigtige opgaver, når du laver kvalitative undersøgelser. Det kræver, du lærer teknologien at kende. Du har sikkert hørt om den kunstige intelligens ChatGPT, som kan svare fornuftigt og velovervejet på komplicerede spørgsmål.  ChatGPT, som kan producere tekst og kode hurtigere end nogen journalister og programmører, og som skaber mulighed […]

Læs også

Kronborgs brugerrejser giver bedre servicekultur og gladere gæster

Personaer og brugerrejser er hjørnestenene i Maria Christensens arbejde med at løfte servicekulturen på Kronborg Slot. Målet er endnu gladere gæster og en bedre bundlinje. Corona var en gamechanger for det danske kulturliv. Store dele af kulturlivet var lukket ned i lange perioder, og da de lukkede op igen, var deres deres publikum et helt […]

Læs også
Pensler kan bruges i art-based research.

Art-based research – hvad er det, og hvornår er det relevant?

Slår hverdagssproget ikke til, når dine informanter skal udtrykke sig om det emne, du undersøger? Så kan du lade dem udtrykke sig gennem kunst og kreativitet. Det kaldes art-based research. Læs om vigtige overvejelser, inden du går i gang med at bruge de kunstneriske metoder. Opdateret 6. februar 2025 Forestil dig, du skal lave en […]

Læs også
hand holding smartphone with internet access to youtube

2 YouTube-videoer, der gør dig til en bedre interviewer

Du kan lære meget om kvalitativ interviewteknik ved at se, hvordan andre gør. To gode videoer på YouTube hjælper dig med udvikle dine evner som interviewer, uanset om du er nybegynder eller allerede har interviewerfaring. At interviewe er noget, du kan lære. Og du kan hele tiden blive bedre. Den allerbedste måde at udvikle dine […]

Læs også