Samme aktiviteter kan optræde i både fokusgrupper og workshops, hævder jeg i et e-hæfte. Hvordan hænger det sammen? Det får du svaret på her. Hvis man tilmelder sig mit nyhedsbrev, får man et e-hæfte med titlen “5 ideer til aktiviteter til din næste workshop eller fokusgruppe”. Hvordan hænger det sammen? Mener jeg, fokusgrupper og workshops […]
4 former for personaer. Hvilken passer bedst til dit behov?
Classic, co-design, video eller quick ‘n’ dirty er 4 former for personaer, du kan vælge imellem. Her er en guide, så du kan vælge den, der passer bedst til dit behov. Opdateret 7. juli 2021 Fiktive brugerportrætter eller personaer er gode til at gøre brugerne nærværende i en udviklingsproces eller i det daglige arbejde. Det skrev […]
Det fik jeg ud af at bruge øjnene under et interview
I et kontekstuelt interview kan man både lytte til, hvad ens interviewperson siger, og se, hvad han eller hun gør. Jeg brugte metoden på et plejecenter. I 2016 var jeg på besøg på et kommunalt plejecenter sammen med Sarah Bach Munkholm, grundlægger af MyMedCards. Anledningen var test af MyMedCards skræddersyede vidensdelings-apps til plejecentrets personale. I forbindelse […]
Tavsheden er din ven, når du interviewer brugere
Noget af det vigtigste, en interviewer foretager sig, er at tie stille. Det er sværere, end det lyder. Opdateret den 11. september 2019. Du vil gerne forstå, hvordan dine brugere tænker, og måske hvorfor de handler, som de gør. Så du vil lave et interview. God idé. Du finder en person at interviewe, og du formulerer nogle gode spørgsmål, […]
Borgernes indspil former landsbyens fremtid
Friskolebørn og et dialogspil spiller hovedrollen, når landsbyen Rudme skal blive klogere på sine beboere og deres ønsker til fremtiden. Opdateret 21. december 2017 Rudme er en landsby på Midtfyn. Et lille samfund, som oplever, at der bliver skåret i den offentlige service til landsbyerne. Den offentlige transport, gadebelysningen, driften af boldbanen. Bid for bid […]
Dialogspil hjælper med at gå fra data til ideer
Jeg går til kamp mod træge og tilfældige brainstorms med et dialogspil til idéudvikling, der bruger data som benspænd. Opdateret 14. februar 2017 Kender du det: I skal få ideer. Nogen på arbejdspladsen har besluttet, at nu er det tid til at tænke nyt. “Ud af boksen,” har de måske ligefrem sagt. I er en gruppe, som skal få […]
Det skal du aldrig spørge dine brugere om
Lad være med at spørge om dine brugere om, hvad de har tænkt sig at gøre i fremtiden. For du får ikke svar, du kan bruge til noget. “Kunne du forestille dig at købe produktet?” “Er det en service, du vil bruge fremover?” “Vil du udføre [indsæt selv en handling relateret til produktet] i den […]
Dengang jeg behandlede mine interviewpersoner som kvæg
At malke interviewpersoner for data er helt normalt. Hvad nu, hvis vi i stedet gjorde dem til samarbejdspartnere og analysen til et fælles projekt? Opdateret 2. februar 2024 I nullerne rejste jeg som ph.d.-studerende rundt i landet og holdt fokusgruppeinterviews med ansatte i Jyske Bank. Det var ikke så længe efter, jeg havde afsluttet min kandidatuddannelse i litteraturhistorie og […]
Nu er det borgerne, der inddrager kommunen
Der sker noget nyt for tiden ude i kommunerne. De vil samskabe. Det kommer til at ændre den måde, personalet inddrager og samarbejder med borgere på. Opdateret 6. oktober 2018 Assens Kommunity, Sammen om Rødovre og Vejle med Vilje. Det er navnet på forskellige danske kommuners strategier for, hvordan de fremover vil skabe velfærd, tilbud […]
Skab engagement i din workshop med et dramatisk forløb
Aristoteles kan lære dig, hvordan du kan opbygge en workshop, så dine deltagere får en gribende og helstøbt oplevelse. Det er fx ikke ligegyldigt, hvornår du indlægger pauser. Jeg har tidligere anmeldt Henning Sejer Jakobsens bog “Kunsten at gennemføre en workshop”. Især var jeg begejstret for forfatterens forslag om at skabe et dramatisk forløb i […]
“Ride på hvidhajer”. Et eksempel på en undersøgelse med børn som informanter
Det kræver ikke en pædagoguddannelse at inddrage børn i undersøgelser. Men det kræver nogle overvejelser over formatet på børnenes bidrag. Opdateret den 6. december 2022 For tiden er jeg i gang med et projekt på Stilling Skole, som skal skabe indsigt og ideer til udvikling af skolens koloni. Som led i projektet bad jeg børn […]
5 bud til at skabe spørgeskemaer, folk gider (og kan) besvare
Få en bedre svarprocent og god spørgeskemakarma ved at følge 5 enkle bud, når du skaber spørgeskemaer. Opdateret 26. november 2019 Når du laver et spørgeskema, så sørg for at det bliver en god oplevelse at besvare det. Hvis dine respondenter har en god oplevelse undervejs i besvarelsen, er de mere tilbøjelige til at fuldføre spørgeskemaet. Det betyder, du […]
Sådan bruger du tænkeskrivning til at få, finde og udvikle ideer
Har du mindst 5 minutter og et skriveredskab ved hånden? Så er du klar til at gå i gang med at bruge tænkeskrivning som metode til idéudvikling. Tænkeskrivning er en lettilgængelig metode til at få, finde og udvikle ideer. En metode, du kan bruge når som helst og hvor som helst. Du behøver ikke downloade […]
4 ting, du kan bruge personaer til
E-læring, app-udvikling, markedsføring og servicedesign. Personaer er et alsidigt værktøj, der kan bruges til mange formål. Opdateret 7. juli 2021 Personaer er fiktive brugerportrætter. En metode, der efterhånden bruges i mange sammenhænge, hvor man ønsker at målrette noget til en bestemt gruppe af mennesker. Her får du fire eksempler på, hvordan personaer bliver brugt inden for […]
Kom vidt omkring med bog af erfaren workshopleder
Jeg er vild med ideen om lade workshoppen følge et klassisk dramatisk forløb. Men savner fokus i brugsbogen for workshopledere. Opdateret 18. januar 2019. Anmeldelse af “Kunsten at gennemføre en workshop” af Henning Sejer Jakobsen, Teknologisk Institut. Når man arbejder med idéudvikling, er workshoppen et af de formater, man skal beherske. Man kan rigtig mange […]