Sørg altid for at teste dit spørgeskema, inden du sender det ud til respondenter. Her er fire forskellige testmetoder, du kan bruge. Opdateret 21. november 2019 Du har formuleret et spørgeskema. Arbejdet med spørgsmålenes rækkefølge, brudt lange lister op, været ekstra omhyggelig med formuleringen af følsomme spørgsmål og undgået “enig/uenig” og “ved ikke” som svarkategorier. Tilbage […]
Guide til spørgeskemadesign del 6: Skab et godt flow og få flere besvarelser
Med et godt flow og en meningsfuld rækkefølge af spørgsmål motiverer du dine respondenter til at gennemføre besvarelsen af dit spørgeskema. Opdateret den 5. juli 2019 Når du laver et spørgeskema, er det vigtigt, at du tænker grundigt over, hvilken rækkefølge du stiller spørgsmålene i. Rækkefølgen af spørgsmål i et spørgeskema er nemlig med til […]
Dobbeltinddragelse giver indsigt, ideer og læring
Tovejs gennemfører for tiden et projekt i Skanderborg Kommune, hvor lærere og pædagoger lærer om metoder til borgerinddragelse, mens Stilling Skole får input til at gøre sin årlige koloni endnu bedre. På Stilling Skole tager man hvert år alle børn i indskolingen med på koloni. Det har man gjort i 11 år nu, og på […]
Hvorfor puttede naboen sit afklippede hår i lommen – og hvad har det med mobile probes at gøre?
Adfærd kan være svær at fortolke uden kontekst. Også når det gælder mobile probes. Opdateret 3. februar 2017 I filmen Salmer fra Køkkenet fra 2003 følger man en svensk forskers observationsstudium af, hvordan en ældre norsk ungkarl bruger sit køkken. Data fra observationerne skal bruges til at udvikle fremtidens superrationaliserede køkken, hvor alle elementer er […]
Hvordan skaber man personaer, der er både repræsentative og troværdige?
Et centralt dilemma i forhold til at arbejde med personaer er, at ens personaer skal være både repræsentative og troværdige. Personaer skal på den ene side repræsentere typer, ikke individer. De skal opsummere nogle træk og tendenser, som mange deler. På den anden side skal de fremstå troværdige som individer og være genkendelige. Virke realistiske […]
Guide til spørgeskemadesign del 5: Sådan skalerer du dine svarmuligheder
Når du laver spørgeskemaer, så tænk over, hvilke skalaer du bruger til at præsentere dine svarmuligheder med. Der er flere typer at vælge imellem. Opdateret den 5. juli 2022 Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men gode spørgeskemaer er svære at lave. Blandt andet skal du nøje overveje de svarmuligheder, du giver. […]
Kender du de 4 roller, der skal besættes i en fokusgruppe?
Forskellige roller skal dækkes, når du planlægger og afholder en fokusgruppe. Opdateret 21. marts 2019. Dem præsenterer jeg her. Med metaforer fra tv’et og teatrets verden, der ikke skal tages alt for bogstaveligt. Er du i tvivl om, hvad fokusgrupper kan bruges til? Så læs mit blogindlæg Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper […]
Mød 5 specialestuderende personaer
Personabeskrivelser gør dine kommende brugere og deres behov og ønsker nærværende. Det kan være nyttigt i udviklingsprocesser. Jeg viser, hvordan en gruppe personaer helt konkret kan tage sig ud. Opdateret 7. juli 2021 Hvis du selv har skrevet speciale, kan du måske kende dig selv i Cecilie, Tobias, Louise-Marie, Martin eller Sanne. De er alle specialestuderende og […]
Co-creation og co-research: Drag nytte af dine brugeres ekspertviden
Med co-research og co-creation kan man drage nytte af sine brugeres kreativitet og analytiske evner. Det kræver, at man anerkender, at brugerne er eksperter i at være sig selv. Opdateret 21. december 2017 Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet et co-creation-forløb, som udmundede i en konceptbeskrivelse af en app til specialestuderende. I forløbet spillede studerende flere […]
Guide til spørgeskemadesign del 4: Undgå “enig/uenig” og “ved ikke”
Men lad være med at give dine respondenter mulighed for at svare “enig/uenig” og “ved ikke” i dine spørgeskemaer. Opdateret den 5. juli 2019 I spørgeskemaer støder man tit på svarmuligheden “enig/uenig”, gerne i form af en skala med de to som yderpoler. Det er en svarmulighed, som respondenterne som regel har set før og føler […]
Mobile probes: Kom tæt på brugerne på afstand
Med mobile probes kan man komme helt tæt på sine brugeres hverdag uden at være i nærheden af dem. Opdateret 3. februar 2017 Mobile probes er en nyere, digital metode, man kan bruge til at blive klogere på potentielle brugeres dagligdag, oplevelser, tanker og værdier. Metoden er velegnet til at bruge tidligt i udviklingsprocesser. Gennem […]
Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper
Ved at indlægge engagerende aktiviteter gør du workshoppen eller fokusgruppen til en god, sjov og tilfredsstillende oplevelse for deltagerne. Opdateret 3. maj 2017 Har du nogen sinde deltaget i – eller afholdt – en workshop eller en fokusgruppe, hvor man sidder omkring et bord og snakker i to stive klokketimer? Uanset, hvor spændende emnet er, bliver […]
Stik fingeren i jorden med en pop-up-brugertest
Med en pop-up-brugertest kan du hurtigt og med få midler teste noget, du er i gang med at skabe. Samtidig er det en god måde at møde dine brugere på. Opdateret 30. november 2018 Vi kender pop-up-formatet fra vinduer, der åbnes i ens browser. Festivaltelte, som folder sig ud næsten af sig selv. Og midlertidige mini-butikker, måske […]
Guide til spørgeskemadesign del 3: Skab kontekst for følsomme spørgsmål
Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men hvordan får du svar på ting, som respondenterne egentlig ikke har lyst til at fortælle om? Opdateret den 5. juli 2019 Spørgsmål, som respondenterne opfatter som pinlige eller ubehagelige at besvare, kaldes følsomme spørgsmål. De omhandler tit emner, som respondenterne oplever som meget personlige. Med […]
Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var
Steve Jobs og andre har kritiseret fokusgrupper for at være kunstige. Men fokusgrupper er gode til at sætte ord på normer og til at få reaktioner frem. Apples Steve Jobs var ikke fan af fokusgrupper. Til magasinet Businessweek udtalte han: “It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what […]