Fokusgruppens fire roller: fire stole i forskellige farver

Kender du de 4 roller, der skal besættes i en fokusgruppe?

Forskellige roller skal dækkes, når man skal planlægge og afholde en fokusgruppe.

Dem præsenterer jeg her. Med metaforer fra tv’et og teatrets verden, der ikke skal tages alt for bogstaveligt.

Er du i tvivl om, hvad fokusgrupper kan bruges til? Så læs mit blogindlæg Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper end Steve Jobs var.

Hvis det kniber med tiden, kan du klikke dig igennem en kort præsentation af de fire roller. Ellers læs videre her på siden.

Roller vs. personer

Først et par ord om roller vs. personer.

I en fokusgruppe skal fire roller besættes: deltagere, interviewer, moderator og observatør. Men ca. 7-13 personer deltager. Der er altså flere personer, end der er roller.

5-10 personer deles typisk om rollen som deltager.

Måske er rollen som interviewer og moderator besat af én og samme person. Jeg har valgt at skelne mellem de to roller, fordi intervieweren og moderatoren udfører vidt forskellige opgaver. Den ene før, og den anden under fokusgruppen. Deres opgaver kræver hvert sit sæt af kompetencer.

Observatørrollen er vigtig, men lidt overset, og derfor giver jeg den plads her.

Deltagerne: fokusgruppens realitystjerner

Uden deltagere, ingen fokusgruppe.

Deltagerne er de mennesker, man inviterer til at være med i fokusgruppen, og som deler deres holdninger til og oplevelser og erfaringer med et givet emne. Som deltagere er det deres rolle at være eksperter i at være sig selv. Fokusgruppens realitystjerner kunne man kalde dem.

De bidrager med deres egne perspektiver på det emne, fokusgruppen har til formål at belyse.

Intervieweren skriver manuskriptet

Hvis deltagerne er i spotlyset som fokusgruppens realitystjerner, så står intervieweren bag scenen.

Intervieweren bestemmer, hvordan fokusgruppen i grove træk skal forløbe. Hvilke spørgsmål og opgaver, der skal stilles, og på hvilken måde, deltagerne skal besvare dem. Måske har han eller hun skelet til mit blogindlæg Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper.

Intervieweren udformer med andre ord spørgsmål og opgaver og samler dem i en slags manuskript for fokusgruppen. Et manuskript, hvor de fleste af replikkerne mangler.

Moderatoren får det bedste ud af deltagerne

Moderatoren er på scenen sammen med deltagerne. Han eller hun er til stede under selve fokusgruppeinterviewet som den, der stiller spørgsmålene og modererer eller guider diskussionen.

Intervieweren og moderatoren kan sagtens være én og samme person, men behøver ikke være det.

Moderatoren sørger for, at diskussionen ikke løber af sporet – eller kun tilpas meget af sporet. Nogle gange er det, når deltagerne afviger fra at besvare spørgsmålene direkte, men giver sig til at diskutere indbyrdes eller bevæge sig ud af et sidespor, at interessante oplysninger kommer frem. Det forstår moderatoren, og hun ved, hvornår hun skal lade en diskussion fortsætte, og hvornår hun skal afbryde.

Hun sørger også for, at alle kommer til orde, og for at der er en rar og åben stemning i fokusgruppen. Ligesom en instruktør får hun det bedste ud af hver deltager.

Observatøren er tilbagetrukket som en sufflør

Sammen med deltagerne og moderatoren opholder observatøren sig på scenen. Men hans rolle er mere tilbagetrukket end moderatorens. Lidt som en sufflør.

Observatøren observerer interviewet, tager noter og stiller måske enkelte spørgsmål.

Fra sin tilbagetrukne position har observatøren et overblik over fokusgruppen, der er mere distanceret end moderatorens. Observatøren kan bemærke detaljer, som moderatoren går glip af. Et synspunkt, der ikke blev uddybet. En grimasse, der kunne dække over en uenighed. En deltager, der ikke kom nok til orde.

Observatøren kan blande sig og bryde ind i diskussionen, når han finder det vigtigt.

Moderatorens og observatørens parløb

Observatøren kan sparre med moderatoren i en pause, fremlægge sine observationer og være med til at lægge en strategi for den resterende del af fokusgruppen.

Når fokusgruppen er overstået, kan observatøren og moderatoren sammen notere sig deres oplevelse af fokusgruppens forløb og de vigtigste indsigter her og nu. Det er oplysninger, der kan være gode af have, når data senere skal analyseres. Det samme gælder de notater, observatøren tog under selve fokusgruppen. De er guld værd.

Det er ikke altid, man har ressourcer til eller prioriterer, at en observatør skal deltage. Jeg anbefaler, at man altid forsøger at inddrage en observatør.

Ideer til aktiviteter

Tovejs har udgivet e-hæftet “5 ideer til aktiviteter i din næste workshop eller fokusgruppe”. Få det tilsendt kvit og frit og med det samme ved at skrive dig op herunder.

Du skriver dig samtidig op til at modtage Tovejs’ nyhedsbreve med inspiration og viden om brugerinddragelse. Det er let at afmelde sig igen, hvis du skulle ønske det.




Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *