Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 2. del handler om, hvorfor du skal holde igen med de direkte spørgsmål. Opdateret den 23. oktober 2024. Del 1 af serien handlede om antallet af spørgsmål i den gode interviewguide. I dette indlæg er emnet en bestemt type af spørgsmål, nemlig de […]
Jytte fra Marketing laver brugerundersøgelser
Er du også nysgerrig på, hvilken rolle brugerundersøgelser spiller i forbindelse med adfærdsdesign? Så læs med her, hvor jeg anmelder bogen “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag” med fokus på dens tilgang til at skabe viden om brugerne. Anmeldelse af bogen Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Sådan bruger du […]
Den gode interviewguide (del 1): Lav færre spørgsmål
Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 1. del handler om at forberede færre spørgsmål, så kvaliteten af svarene bliver bedre. Opdateret den 1. december 2021. Når du vil vide, hvordan verden ser ud fra dine brugeres perspektiv, er interviewet svært at komme udenom. Interviewet kan give dig viden om, […]
Få mere ud af dine kvalitative data med en todimensionel analyse
Se på både det tematiske og det sproglige plan, når du analyserer data fra fokusgrupper og andre brugerundersøgelser. Så får du mest muligt ud af dine kvalitative data. Opdateret den 17. marts 2023 Får du nok ud af dine kvalitative data? Jeg spørger, fordi jeg er stødt på en del, som ikke gør. Nogle af […]
3 typiske misforståelser om brugerindsigt og hvordan du udfordrer dem
“Vi kender allerede vores brugere.” Har du også mødt den indvending mod at skabe viden om jeres brugere? Læs med her og få skyts til at udfordre den og to andre typiske misforståelser om brugerindsigt. Mange af de mennesker, jeg møder som konsulent med speciale i brugerindsigt, er helt med på, at det er vigtigt […]
Sådan kommer du i gang med at holde workshops
Kast dig ud i det. Det er mit bedste råd til dig, der vil i gang med at holde workshops. Læs om, hvordan jeg afholdt min første workshop i køkkenet på mit kollegium. Opdateret den 12. juni 2018 “Hvordan holder man en workshop?” er et spørgsmål, jeg af og til bliver stillet. Som regel af […]
3 elementer, du ikke kan undvære, når du laver valide personaer
At lave valide personaer er ikke er helt enkelt. Men arbejdet bliver mere overskueligt med en oversigt over de tre elementer, som indgår i processen. Den præsenterer jeg her. Opdateret 5. juli 2021 Står der “lav personaer” på din to do-liste for de næste måneder? Så tillykke – det er sjovt, og der er masser […]
Det kan Donald Rumsfeld lære dig om spørgeskemaers begrænsninger
Spørgeskemaer kan give os svar på “det, vi ved, vi ikke ved” – et udtryk, som stammer fra en amerikansk forsvarsminister. Hvis vi ikke ved, hvad brugerne kan tænkes at svare på vores spørgsmål, må vi ty til andre metoder. Skrevet i samarbejde med Ida C. R. Jakobsen Spørgeskemaer er en populær metode til at […]
Kender du den blinde vinkel i brugerundersøgelser?
En blind vinkel i relation til brugerundersøgelser er, hvordan brugerne oplever det at deltage i en undersøgelse. Kunst kan gøre os klogere. Opdateret den 27. juli 2020 Når vi skal lave undersøgelser blandt brugere, er vi typisk optagede af, hvilken viden vi vil have ud af undersøgelserne, og hvordan vi bedst kan få det: De […]
Derfor skal du holde op med at få ideer
At lade være med at få ideer er tit en rigtig god idé, hvis vi vil sikre os, at de ideer vi får, faktisk løser et problem. Læs om, hvordan to projekter bandlyser ideer, og om hvad du selv kan gøre for at holde ideerne væk. Opdateret den 17. januar 2019 Elsker du at få […]
Co-creation kan ikke stå alene
Det er mange fordele ved co-creation, og tilgangen kan virke som en hurtig vej til løsninger. Men hvis løsningerne skal være holdbare, kan co-creation ikke stå alene. Opdateret den 13. juli 2018 Har du også lagt mærke til, at co-creation er ved at blive mainstream? Virksomheder co-creater med deres kunder, universiteter co-creater med studerende, og […]
5 metoder, du kan bruge til at forstå dine brugere bedre
For at lære brugernes udfordringer, behov og drømme at kende, kan du være nødt til først at bypasse deres selvfremstillinger. Læs om fem metoder, du kan bruge til det formål. Har du brug for at forstå dine brugere? Vil du kende deres udfordringer, behov og drømme – så du bagefter kan skabe løsninger, der er […]
Hvad er prompts, og hvorfor skal du bruge dem, når du interviewer?
Ved at inddrage konkret, visuelt materiale får du mere ud af dine interviews. Læs om, hvad prompts er, og hvordan du bruger dem. Opdateret den 9. februar 2024 NB. Siden blogindlægget blev skrevet, er ordet “prompt” komme i anvendelse i forbindelse med generativ AI. Det er ikke i denne betydning, ordet bruges her i indlægget. […]
3 metodebøger, du skal læse
Nuancerede, brugbare og forskningsbaserede. Sådan er de metodebøger, jeg vender tilbage til igen og igen. Opdateret 6. juli 2021 Hvis du ligesom jeg er optaget af metoder til at forstå dine brugere, så er gode metodebøger svære at undvære. Blandt de bøger, jeg har brugt allermest, er Bente Halkiers “Fokusgrupper”, Lene Nielsens “Persona” og James […]
Mikrofeedback giver hurtige indblik i brugernes oplevelser
Med mikrofeedback kan du trække omverdens perspektiver ind i din organisation på en hurtig og enkel måde. Læs om 3 forskellige fremgangsmåder. Opdateret den 28. juni 2021 Ordene, du læser her, er et resultat af feedback. Min feedbackmakker har brugt 10 minutter på at læse og kommentere indlægget, og bagefter har jeg justeret teksten ud […]