Med sketching kan vi undersøge og få ideer ved at tegne. Det kræver, at vi tør tegne grimt og forkert. Og at vi tør tegne sammen. Hvordan taler man om noget, som endnu ikke eksisterer? Hvordan beskriver man en idé så konkret som muligt – før den er realiseret. Det er svært for mange mennesker og […]
Lad brugerne kvalitetssikre jeres personaer gennem co-design
Opdateret den 6. juli 2021 Når slutbrugerne er med til at udvikle personaer, øger det personaernes troværdighed. Metoden kaldes co-design af personaer. Personaer kan fungere som brugernes stedfortrædere i processer, hvor man skal målrette et produkt, en service eller en løsning af en art til bestemte brugergrupper. Ved at sætte navne, ansigter og baggrundshistorier på […]
Samtalemiddage gjorde os klogere på landsbyens ildsjæle
Dialogen var i centrum i en række samtalemiddage i en fynsk landsby, hvor middagsgæsterne også styrkede deres indbyrdes relationer. Opdateret 11. februar 2021 Sammen med Tyge Mortensen fra Landsbyhøjskolen holdt jeg i løbet af foråret 2017 en række samtalemiddage i Dagli’Brugsen Brylle, der ligger på Fyn. Projektet havde til formål at undersøge, hvilken rolle Dagli’Brugserne […]
Lav dit eget spil: Sådan kommer du fra idé til (seriøst) spil
Går du og overvejer at lave dit eget spil til brugerinddragende formål? Så er her et forslag til, hvordan du kan gribe processen an. Opdateret den 31. oktober 2019 Spil kan samle og engagere mennesker i en opgave i et afgrænset tidsrum og giver en sjov, intens og dynamisk oplevelse. Det gør dem velegnede til brugerinddragende […]
LINAK Danmark: 3 trin til fintunede og opkoblede personaer
Arbejdet med personaer i LINAK Danmark slutter ikke, hvor man skulle tro. Og det starter et andet sted, end man normalt ser. Læs om en anderledes og ambitiøs måde at arbejde med personaer på. Opdateret 7. juli 2021 Det startede med et behov for viden hos de ansatte i LINAK Danmarks marketingafdeling, hvor Anne Willemoes […]
Dine respondenter kan ikke svare på dit spørgeskema
Der er især to grunde til, at dine respondenter ikke kan svare på spørgsmålene i dit spørgeskema. Læs om dem her – og om, hvordan du undgår dem. Opdateret 6. december 2018 En af de fejl, jeg hele tiden støder på i spørgeskemaer, er, at respondenterne ikke kan svare på spørgsmålene. Fejlen skyldes som regel enten uforståelige spørgsmål eller manglende […]
7 gode råd, når du skal inddrage børn
Ph.d. og produktdesigner Aviaja Borup Lynggaard giver gode råd om at inddrage børn i designprocesser. Opdateret den 13. maj 2019. Hvis du udvikler produkter og koncepter til børn, er det en rigtig god idé at inddrage børn allerede tidligt i processen. Dels for at sikre dig, at dit produkt eller koncept appellerer til børnene og […]
Guide til rekruttering del 4: Vær magelig
Lænestolsstrategien er oplagt at bruge, når du skal finde deltagere til din undersøgelse i en fart og vil kunne tilbyde dem fuld anonymitet. Men strategien medfører også en skævvridning af dine resultater. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser […]
Medlemsrejsen blev kortlagt på en engagerende måde
Når målet er øget engagement, giver det god mening at lade brugerne selv kortlægge deres rejse under en workshop. Opdateret 21. december 2017 “Hvordan vi kan øge engagementet og aktivitetsniveauet hos vores medlemmer?” spurgte bestyrelsen i foreningen Senior Erhverv Aarhus mig tidligere i år. Hvis du selv har du arbejdet aktivt i bestyrelser eller udvalg, […]
Guide til rekruttering del 3: Brug dit netværk
Du får trygge og forpligtede deltagere, når du rekrutterer dem gennem dit eget netværk. Men undgå deltagere, du kender godt. Opdateret 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår er […]
3 situationer, hvor det er relevant at bruge probes som spørgemetode
Med spørgemetoden probing kan du få indsigt i dine brugeres oplevelser uden selv at være til stede. Det kan være at foretrække i forskellige situationer. Opdateret 3. februar 2017. Du er sikkert stødt på smileyterminaler på rastepladser og i supermarkeder. Det er standere, hvor du kan afgive din feedback på stedets service ved at trykke […]
Du behøver ikke gætte. Du kan spørge brugerne
Det er en dårlig idé at gætte på brugernes behov og ønsker, hvis man ønsker at skabe velbesøgte arrangementer, populære produkter eller attraktive services. Spørg hellere brugerne i stedet, og gør det tidligt i processen. En af de største fordele ved at at bruge tid på brugerinddragelse er, at vi ved at spørge brugerne får […]
Udviklerne er fælles om at inddrage brugerne
I TC Electronic er udviklerne af guitarpedaler fælles om at inddrage brugerne af virksomhedens produkter. Det er der fordele ved. Og også en ulempe. Flere og flere virksomheder ser værdien af at inddrage deres kunder eller brugere i udviklingsprojekter. Men hvor i organisationen hører opgaven hjemme? Forudsat at den betragtes som en intern opgave – […]
Guide til rekruttering del 2: Tril en snebold
Med sneboldstrategien kan du komme i kontakt med grupper, der ellers er svære at finde eller at få adgang til. Opdateret 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår er […]
Sådan får du personaer til at leve i organisationen
Her er 3 forskellige forslag at gøre jeres personaer levende og nærværende for de medarbejdere, som skal bruge dem. Så de rent faktisk bliver brugt. Opdateret 7. juli 2021 En af de største udfordringer ved personaer er at få dem til at leve i organisationen. Så de bliver brugt. Det kræver blandt andet, at de […]