Stik fingeren i jorden med en pop-up-brugertest

Med en pop-up-brugertest kan du hurtigt og med få midler teste noget, du er i gang med at skabe. Samtidig er det en god måde at møde dine brugere på. Opdateret 30. november 2018 Vi kender pop-up-formatet fra vinduer, der åbnes i ens browser. Festivaltelte, som folder sig ud næsten af sig selv. Og midlertidige mini-butikker, måske […]

Læs også
Person, der skriver - måske i færd med at besvare følsomme spørgsmål.

Guide til spørgeskemadesign del 3: Skab kontekst for følsomme spørgsmål

Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men hvordan får du svar på ting, som respondenterne egentlig ikke har lyst til at fortælle om? Opdateret den 5. juli 2019 Spørgsmål, som respondenterne opfatter som pinlige eller ubehagelige at besvare, kaldes følsomme spørgsmål. De omhandler tit emner, som respondenterne oplever som meget personlige. Med […]

Læs også
Jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var.

Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var

Steve Jobs og andre har kritiseret fokusgrupper for at være kunstige. Men fokusgrupper er gode til at sætte ord på normer og til at få reaktioner frem. Apples Steve Jobs var ikke fan af fokusgrupper. Til magasinet Businessweek udtalte han: „It’s really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don’t know what […]

Læs også
Metaforiske domæner - her et bibliotek.

Litterære teknikker til idégenerering: Metaforiske domæner

Arbejdet med metaforiske domæner er en teknik hentet fra den litterære verden, som kan bruges i skabende processer. Jeg har for eksempel brugt teknikken i forbindelse med udviklingen af et website. Mine studieår foregik blandt andet på Institut for Litteraturhistorie. Her fik jeg kendskab til litterære teknikker, som jeg siden jævnligt har brugt i ikke-litterære […]

Læs også
Lange lister - her en tjekliste, der krydses af.

Guide til spørgeskemadesign del 2: Pas på med lange lister som svarmulighed

Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men vær særlig opmærksom, hvis du beder respondenterne vælge deres svar fra lange lister. Opdateret den 5. juli 2019 En stor del af det at designe et spørgeskemaet er udformningen af svarmuligheder. Nogle spørgsmålstyper giver mulighed for at vælge flere svar ud af en […]

Læs også
Hvad vil du vide?

Guide til spørgeskemadesign del 1: Hvad vil du vide?

Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men før du går i gang skal du vide, hvad du vil spørge om. Opdateret den 5. juli 2019 Det kan betale sig at gøre sig umage med sit spørgeskema. For det første fordi der er en direkte sammenhæng mellem spørgeskemaets kvalitet og kvaliteten af de […]

Læs også
Med quick 'n' dirty personaudvikling kan du arbejde med personas på kort tid og for få ressourcer.

Quick ‚n‛ dirty personaudvikling

Sådan kan du arbejde med personaer på kort tid og for få ressourcer. Opdateret 28. juni 2021 I dette indlæg beskriver jeg en måde, man kan arbejde med personaer på, hvis tiden er knap og ressourcerne få. ‚Quick ‚n‛ dirty-tilgangen‛ har jeg valgt at kalde den. Den må ikke forveksles med en researchbaseret tilgang, som er […]

Læs også
Co-creation: Autentisk foto fra en co-creation-workshop, jeg har afholdt.

Co-creation i praksis – et eksempel fra universitetsverdenen

Co-creation inddrager dine brugere i udviklingen af nye produkter eller tjenester. Læs om et eksempel på, hvordan et forløb med co-creation kan se ud. Opdateret 21. december 2017 Når brugere (kunder, borgere, patienter osv.) inddrages i processer med at udvikle nye produkter eller tjenester, kan man tale om co-creation. Co-creation skal sikre, at de udviklede […]

Læs også