Crowdsourcing var løsningen, da jeg skulle lave en kvalitativ undersøgelse på kort tid og for et lille budget. Deltagerengagement var en vigtig sidegevinst. Opdateret den 23. marts 2023 Har du nogensinde oplevet at skulle producere en større mængde kvalitative data på næsten ingen tid og for et lille budget? Det har jeg. For et år […]
7 grunde til, at personametoden gør dig klogere på dine brugere
Her er skyts, hvis du skal overbevise din chef eller dine kolleger om det fornuftige i at bruge tid og ressourcer på at lave personaer. Opdateret den 6. juli 2021 Her på bloggen har du tit kunnet læse om personametoden. Personaer fungerer som brugernes stedfortrædere, der gør det lettere for dig at målrette produkter, services […]
3 ting du (også) kan bruge workshops til
Workshops kan bruges til meget andet end brainstorms. Her får du tre eksempler på, hvordan workshop kan bruges til ikke-idéudviklende formål. Opdateret den 10. august 2022 Workshoppen en af de metoder, du har til din rådighed, når du vil inddrage folk i en del af et forløb. En workshop et møde, hvor et antal personer […]
Drop design thinking, siger partner i ReD Associates
Ledere, der vil udvikle holdbare strategier, bør lytte til humanister frem for talknusere og designere, skriver Christian Madsbjerg i bogen Sensemaking. Anmeldelse af bogen “Sensemaking: What makes human intelligence essential in the age of the algorithm” af Christian Madsbjerg, Little, Brown. Jeg er fan af ReD Associates. Det har jeg været, siden jeg så det arbejde, […]
2 problemer ved hackathons og hvordan du overvinder dem
Skal du holde et hackathon? Så glem ikke brugerne, og vælg et format, der ikke udelukker folk fra at deltage. Hackathons er blevet ganske populære som udviklingsmetode. Grundfos, Arla og Mærsk er eksempler på danske virksomheder, som har taget metoden til sig. Det har de blandt andet, fordi hackathons er en ekstremt hurtig måde at […]
Bliv væk fra baghaven, når du skal finde interviewpersoner
Backyard research er en fristende, men problematisk strategi til rekruttering af deltagere til mindre undersøgelser. Bliver du nogle gange fristet til at finde brugere til dine undersøgelser i din nærmeste omgangskreds, dvs. blandt dine venner, kolleger, studiekammerater osv.? Så er du ikke alene. Jeg har oplevet professionelle bureaufolk lave “backyard research”, som tilgangen hedder, og […]
Dialogspil hjælper til bedre barsel
Mødre og sundhedsplejersker har nærmest stået i kø for at fortælle om deres oplevelser af barselsorloven til projekt Bedre Barsel. Det er der kommet mange indsigter ud af, og de prioriteres ved hjælp af et dialogspil. Opdateret den 19. august 2020 Mange kvinder vil gerne fortælle om oplevelsen af deres barselsorlov. En del har ligefrem […]
3 ting, du kan bruge tegninger til, når du inddrager brugere
Tegninger kan bruges i alle faser i et brugerinddragende forløb, og de kan noget andet end ord. Hvad vil du helst: tegne eller skrive? Jeg tror godt, jeg kan gætte svaret. De fleste af os (og med “os” mener jeg konsulenter, projektledere og analysemedarbejdere) har det rigtig godt med ord. Vi kan lide at producere […]
Glem big data. Brug thick data, når du vil forstå dine kunder
Big data har nogle begrænsninger, når vil vi forstå vores kunder. Eller andre mennesker, for den sags skyld. Her må vi ty til thick data. Opdateret 6. december 2018 “Vi ved ikke, hvem vores kunder er.” Sådan sagde direktøren og marketingchefen for en virksomheden inden for det finansielle område, der kontaktede mig for nylig. De har […]
Crowdsourcing af kvalitative data – 7 fordele og 1 bekymring
Ejerskab, læring og en styrket deltagerkultur er blandt fordelene, når man crowdsourcer produktionen af kvalitative data. Opdateret 15. oktober 2021 Crowdsourcing forbindes som regel med aktiviteter på internettet: Den digitale encyklopædi Wikipedia er summen af mange menneskers frivillige bidrag, Lego Ideas benytter sig af metoden til at lade brugere indsende og udvælge ideer til nye produkter, […]
Autofotografi viser verden set med interviewpersonernes øjne
Med autofotografi forstod antropolog Maria Lauridsen Jensen blandt andet, hvorfor et dansk busstop er helt særligt set med en mexicansk immigrants øjne. Det krævede, at hun overlod noget af kontrollen over dataproduktionen til sine interviewpersoner. Opdateret 30. november 2018 Der sker noget, når vi som analytikere overlader produktionen af data til dem, vi gerne vil […]
Form fremtiden: Hvad er brugernes rolle i designprocessen?
Designerne er hovedpersonerne i Christian Basons bog til ledere om design som proces. Til gengæld kommer brugerne til at spille en ret passiv rolle. Anmeldelse af “Form fremtiden – designledelse som innovationsværktøj” af Christian Bason, Gyldendal Business. I daglig tale bruges ordet “design” om en egenskab ved et produkt. Noget design kan fx være dansk. […]
3 metoder til at få og udvikle ideer på kommando
Nogle gange skal ideerne komme på kommando. Det kræver gode metoder til idéudvikling. Her får du tre. Kender du denne situation: Du har afsat tid i kalenderen til idéudvikling. Måske alene, måske sammen med andre under et møde. Det betyder, at ideerne helst skal komme på netop dét tidspunkt. Du eller I kan ikke vente […]
Samskabelse er samproduktion, ikke co-creation
Er du også forvirret over de nye plus-begreber inden for den offentlige sektor? Så læs med her, hvor jeg ved hjælp af en seniorprojektleder skiller dem ad. Ordene i overskriften har jeg fra Helle Hygum Espersen, der er seniorprojektleder hos KORA (nu VIVE). Den 8. marts 2017 gav hun et indlæg om samskabelse på en […]
8 fodfejl du skal undgå, når du leder en workshop
Du får bedre udbytte af din workshop, og deltagerne får en bedre oplevelse, hvis du som workshopleder undgår disse fodfejl. Opdateret den 28. september 2022 Har du prøvet at være med i workshop, som skuffede? Enten fordi du som arrangør ikke fik det ønskede udbytte, eller fordi du som deltager havde en blandet oplevelse? Tit […]