Det er en god idé at kigge bagud, før du går fremad.

Innovation: Hvorfor skal du kigge bagud, når du vil fremad?

Når du skal i gang med en udviklingsproces, kan det virke paradoksalt at starte med at kigge på den eksisterende løsning, som du vil erstatte. Men at kende brugernes erfaringer giver et godt fundament for at tænke nyt.

“Kan vi ikke springe den del over og starte et andet sted?”

Sådan spurgte en projektleder for nylig, da jeg præsenterede mit forslag til brugerinddragende aktiviteter og forløb i forbindelse med et it-udviklingsprojekt.

Det er ikke første gang, jeg får spørgsmålet.

“Den del” er den indledende del, hvor jeg taler med brugerne om en eksisterende løsning og måske ser dem interagere med den. For at skabe et fundament for den udviklingsproces, der skal i gang, i form af viden om brugernes erfaringer, behov og ønsker.

Fokus på det eksisterende virker paradoksalt

Hvorfor vil projektlederen springe den indledende del over?

Det er fordi, hun har fået til opgave at erstatte det eksisterende med noget nyt. Projektlederen frygter formentlig, at et fokus på det eksisterende vil hæmme nytænkning.

Og ja. Umiddelbart kan det virke paradoksalt at starte med at kigge bagud, når man egentlig vil fremad.

Det virker langt mere tillokkende og konstruktivt at give den gas og gå i løsningsmode med det samme.

Brugerne er ikke blanke tavler

Men alternativet til at bede brugerne forholde sig til den eksisterende  løsning, er at bede dem forholde sig til noget ikke-eksisterende.

Det resulterer i ideer, der går i øst og vest og mangler sammenhæng med den virkelighed, de skal realiseres i. Et af de typiske problemer ved at brainstorme, som jeg skrev om i 5 alternativer til den klassiske brainstorm.

Samtidig forholder det sig sådan, at brugerne ikke er blanke tavler. De har en masse erfaringer med sig, der præger deres forventninger og deres oplevelser.

De erfaringer bør vi kende, for de udgør den kontekst, brugerne vil forstå den nyudviklede løsning inden for.

Tæt på brugernes praksis

Når jeg siger til projektlederen, at jeg vil tale med brugerne om og se dem interagere med en eksisterende løsning, betyder det ikke, at jeg vil lave detaljerede usabilitytests af et forældet system.

Jeg vil høre om deres gennemgående adfærd i forhold til det eksisterende og deres oplevelser af, hvad der fungerer godt, og hvad der ikke fungerer godt. Hvor de føler sig hjulpet, og hvor problemerne opstår.

Den viden får jeg, ved at de fortæller mig om konkrete brugssituationer. Gerne mens de sidder med en eksisterende løsning foran sig og viser mig eksempler på det, de fortæller om.

Indsigter, der peger fremad

Hvilken værdi giver det at kigge bagud, før vi går fremad?

  • Vi får et indblik i brugernes erfaringshorisont. Det kan fx være nyttigt, når vi skal forklare brugerne, hvordan den nye løsning adskiller sig fra tidligere løsninger.
  • Vi får identificeret, hvad der er værd at bygge videre på, og hvor der er plads til forbedring.

Medmindre man har planer om at lave banebrydende løsninger, der bryder radikalt med alt, vi kender, er det nogle gode indsigter at have med sig videre i udviklingsprojektet. Det kan endda give god mening at udsætte idéfasen så længe som muligt.

Hvad med dig? Er du klar til at kigge bagud, før du går fremad? Kontakt mig gerne for en uforpligtende snak om, hvordan det kan foregå.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *