6 råd, der gør din næste online fokusgruppe til en succes

Skru op for forberedelsen, ned for deltagerantallet og brug tid på onboarding. Så er du parat til at holde vellykkede online fokusgrupper.

De seneste års nedlukninger og afstandskrav har fået mange til at eksperimentere med online fokusgrupper. 

Måske er du én af dem, der har afholdt fokusgruppeinterviews via en digital mødeplatform som Zoom, Teams eller Google Meet i stedet for at mødes fysisk med interviewdeltagerne?

Så har du måske oplevet, at online fokusgrupper kræver andet af dig som moderator, end fysiske fokusgrupper gør. Du skal tilpasse din moderation til det online format og de vilkår, det indebærer.

Det får du gode råd til lige om lidt. 

Men først: Hvorfor overhovedet blive ved med at holde fokusgruppeinterviews online, nu hvor det ikke længere er strengt nødvendigt?

Hold fokusgrupper online, når …

Online fokusgrupper har nogle klare fordele, der gør dem relevante også i et post-pandemisk samfund. 

Det kan give god mening at afholde fokusgruppeinterviewet online frem for at mødes fysisk, hvis:

  • Dine deltagere befinder sig langt fra hinanden. Deltagerne kan i princippet befinde sig i hvert sit land, så længe mødet foregår online. Det er ikke kun under en pandemi, det er smart. Det kan også være en fordel, hvis du vil samle folk fra forskellige landsdele. 
  • Du arbejder med et særdeles følsomt emne, eller du har at gøre med deltagere, som er mest trygge i egne omgivelser. Er emnet forbundet med svære følelser eller sociale tabuer? Så føler dine deltagere sig måske mest tilpas med at have en skærm mellem sig og de andre deltagere. Det samme kan være tilfældet, hvis dine deltagere lider af socialfobi, angst eller andet.
  • Dine deltagere er pressede på tid. Men online fokusgrupper skal deltagerne ikke bruge tid på transport, men kun kunne afsætte den tid, selve fokusgruppeinterviewet varer. Du kan lægge interviewet om aftenen, hvis det passer deltagerne bedst, uden at skulle tage hensyn til offentlige transportmuligheder m.m. 
  • Du har et lille budget og få ressourcer. Når fokusgruppeinterviewet foregår online, har du ingen udgifter til transport. Lokale og forplejning skal du heller ikke bruge tid og penge på at skaffe.
En af fordelene ved online fokusgrupper er, at deltagerne kan forblive i deres eget hjem imens.

Fundamentet er uændret

Som det fremgår, adskiller online fokusgrupper sig på en række punkter fra fokusgrupper med fysisk fremmøde.

Men uanset om din fokusgruppe foregår online eller offline, er de underliggende grunde til at vælge at holde en fokusgruppe de samme. 

Heller ikke rollerne, der skal besættes, ændrer sig med formatet. 

Og ligesom traditionelle fokusgrupper skal også online fokusgrupper forberedes. Faktisk må du gerne lægge ekstra kræfter i dette punkt.

#1. Kend din platform

Med til forberedelsen af en online fokusgruppe hører, at du bruger tid på at sætte dig grundigt ind i den digitale platform, hvor mødet skal afholdes.

Nogle deltagere kan have dårlige netværksforbindelser, og andre har måske problemer med at logge sig på mødet eller med at bruge platformens forskellige funktioner.

En forudsætning for, at du kan hjælpe deltagerne med forskellige tekniske udfordringer, er at du selv kender platformen og dens funktioner rigtig godt. 

#2. Hold antallet af deltagere lavt

Et kendetegn ved online mødeplatforme er, at de kun har ét lydspor. Det vil sige, at kun én person kan tale ad gangen. Det giver en mere træg samtale uden de hurtige og flydende skift mellem talere, som vi kender fra almindelige, offline samtaler.

Samtalens deltagere kan heller ikke se hinanden i øjnene, og det kan skabe forvirring om, hvem man henvender sig til, og hvis tur det er til at tale, påpeger sprogforskere

Derfor kan det være en god idé at afholde online fokusgrupper med relativt få deltagere. Så er der færre, der har lyst til at tale samtidig, og deltagerne kan lettere komme til orde.

3-4 deltagere fungerer godt.

3-4 deltagere fungerer godt i online fokusgrupper.

Læs også: Sådan lykkes du med at rekruttere deltagere til din kvalitative undersøgelse.

#3. Send materiale ud på forhånd

Når du har rekrutteret det ønskede antal deltagere, er det kutyme at sende en bekræftelse om tid og sted for fokusgruppeinterviewet samt information om, hvordan de melder afbud om nødvendigt.

Ud over det skal du ved online fokusgrupper udsende evt. materiale, som deltagerne skal bruge under fokusgruppen.

Når deltagerne har materialet på forhånd, skal du ikke bruge tid på at distribuere det under fokusgruppeinterviewet, og det giver et mere flydende forløb. 

Læs også: Online gruppearbejde kræver minutiøs facilitering

Samtidig kan det give deltagerne en tryghed at se, hvad de skal arbejde med i fokusgruppen. En tryghed, der kan være sværere at etablere online.

#4. Brug tid på onboarding

Dagen er kommet, hvor fokusgruppeinterviewet skal finde sted. Nu har du brug for, at teknikken spiller.

Bed gerne deltagerne om at logge på mødet 10 minutter inden fokusgruppens start, så I sammen kan tjekke at alles lyd, video og headset virker, som det skal.  

Sørg også for at introducere deltagerne til de forskellige funktioner inden I for alvor går i gang med fokusgruppen. 

Vil du gerne have, at deltagerne bruger en håndsoprækningsfunktion, når de vil have ordet? Så fortæl dem det, og vis dem, hvordan de gør.

#5. Varm deltagerne op

Ved fokusgrupper kender deltagerne ofte ikke hinanden, og det kan skabe en vis tilbageholdenhed til at begynde med. 

Den tilbageholdenhed kan blive forstærket i et online forum, hvor deltagerne ikke befinder sig i samme rum og derfor har sværere ved at fornemme hinandens sindsstemning og energi. 

Det gør det ekstra vigtigt at bruge tid på at skabe en god og afslappet stemning i starten af fokusgruppeinterviewet, fremhæver flere antropologer.

Det kan du fx gøre med en simpel og sjov introleg eller icebreaker.

Her er et par forslag:

  • Deltagerne fortæller på skift deres navn og beskriver sig selv med tre ord, der starter med samme bogstav som deres fornavn. For mit eget vedkommende er det bogstavet C, og jeg kunne sige: “Jeg hedder Charlotte, jeg har engang skrevet en bog om CV-skrivning, og jeg har til min egen overraskelse opdaget, at jeg godt kan lide at campere.”
  • Deltagerne indtaster op til tre ord, de forbinder med fokusgruppens emne, i Mentimeter, hvorefter programmet genererer en ordsky med de indtastede ord. (Det kræver, at du først opretter en gratis konto hos Mentimeter og får et link til ordskyen, som deltagerne skal bruge.) Derefter kan du bede deltagerne kommentere på ordskyen.

#6. Vær en tydelig moderator

Sjette og sidste råd hænger sammen med det forhold, at samtalen flydere mere trægt på en onlineplatform.

Deltagerne kan enten komme til at tale oven i hinanden eller forholde sig afventende, fordi de ikke vil tage ordet fra andre. 

Det betyder, at du skal være en tydelig moderator – måske mere tydelig, end du plejer at være i klassiske fokusgrupper. 

Du kan være nødt til at udpege den næste taler i rækken. Du kan også have gavn af at indlægge runder, hvor deltagerne får ordet på skift:

Læs også: 3 fordele ved at indlægge runder i din fokusgruppe.

Litteratur til dig, der vil dybere

Jeg håber rådene her har klædt dig på til at holde en online fokusgruppe, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med aktiviteten. 

Til dig, der vil dykke endnu mere ned i online fokusgrupper – og ikke har noget imod viden om andre digitale metoder – har jeg samlet en litteraturliste med videnskabelige artikler om bl.a. online fokusgrupper.

Du får adgang til listen ved at udfylde formularen herunder. Så vil du samtidig blive skrevet op til Tovejs’ nyhedsbrev. 

    Læs også

    About Charlotte Albrechtsen

    Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *