Med sketching kan vi undersøge og få ideer ved at tegne. Det kræver, at vi tør tegne grimt og forkert. Og at vi tør tegne sammen.
Hvordan taler man om noget, som endnu ikke eksisterer? Hvordan beskriver man en idé så konkret som muligt – før den er realiseret.
Det er svært for mange mennesker og derfor en metodisk udfordring.
En udfordring, jeg tidligere har omtalt i indlæggene Dengang jeg stillede et virkelig dårligt spørgsmål i et kvalitativt interview og Derfor kan et spil fremme idéudvikling.
I det sidste af de to indlæg foreslår jeg at bruge et spil til at sætte deltagere i en mere legende tilstand, hvor de er fri til at få ideer uden straks at bedømme dem.
Til det formål har jeg udviklet et dialogspil til idéudvikling.
Men der er også andre metoder, man kan bruge til at få, formulere og udvikle ideer. En af dem er sketching.
Fordele ved sketching
Sketching er brug af tegninger i den tidlige idéfase.
En dansk ekspert i sketching er Mie Nørgaard, der arbejder som designer, forsker og visuel facilitator.
Hun bruger sketching som en metode til at snakke om det, som ikke findes. Som en metode til at undersøge og få ideer.
Ved at gøre ideerne visuelle kan vi sammen kigge på dem, udforske detaljer og sammenhænge, og vi kan fastholde dem til senere brug.
Praktisk, hurtigt og billigt
Mie Nørgaard fremhæver, at sketching er
- praktisk
- hurtigt
- billigt.
Praktisk, fordi du kan sketche hvorsomhelst og nårsomhelst. Du behøver ikke være et bestemt sted i processen, og du behøver ingen specielle lokaler eller særligt udstyr.
Hurtigt, fordi sketching ikke kræver nogen forberedelse eller opvarmning. Fra du siger “lad os tegne det”, til du er i gang med at tegne, behøver der ikke gå mange sekunder.
Billigt. Find noget papir og en tusch, og så er du klar.
At tegne grimt og forkert
Sketching altså hverken svært eller krævende at komme i gang med. På papiret.
I realiteten er mange dog forbeholdne over for at tegne, og det er ifølge Mie Nørgaard den største barriere for at bruge metoden.
“Sketching kræver, at vi tør tegne. Og at vi tør tegne grimt og tegne forkert. Det har mange mennesker det meget svært ved,” fortæller hun.
Fejlens værdi
Det skyldes ifølge Mie Nørgaard, at mange af os er uvante med at tegne, og at vi har lært at stræbe efter det fejlfri.
Men i sketching – som i andre idégenererende processer – er fejlen en værdifuld del af metoden.
Mie Nørgaard understreger, at sketching ikke handler at tegne flot og fx anatomisk korrekt. Sketching handler om at tegne noget, så vi har noget at tale om og bygge videre på.
Fejl kan i den sammenhæng være en gave, fordi de bringer os nye og uventede steder hen.
Bryd tuschens autoritet
Vi skal også turde at tegne sammen. At tegne videre på, ændre og udvikle andres tegninger. Det er nyt for mange.
Mie Nørgaard oplever noget, man kan kalde tuschens autoritet.
Når hun tegner i en kollektiv sammenhæng, folk tilbageholdende med at bryde ind og strege ud, tilføje og tage tegningen i en anden retning. Selv om hun opfordrer dem til det.
Hendes budskab er: Slap af og tegn. Dyrk processen frem for resultatet, og tag ikke tegningerne så seriøst. Formålet med sketching er ikke at lave pæne illustrationer, men at lave et materiale, som deltagerne kan engagere sig i og få ideer fra.
Mere om sketching
Hvis du gerne vil dykke længere ned i sketchingmetoden, som den bliver brugt af designere og it-udviklere anbefaler Mie Nørgaard bogen Sketching User Experiences af Bill Boxton, der er tidligere chefdesigner hos Microsoft.
Eller du kan deltage i et forskningseminar om design sketching hos Visual Studies and Learning Design på Aalborg Universitet, København, den 5. april 2017.
Konkrete eksempler på, hvordan tegninger kan bruges i starten og i slutningen af en innovationsproces, får du i indlæggene Ride på hvidhajer. Et eksempel på co-creation med børn og En visuel rapport giver dine deltagere closure.
Foto: Mie Nørgaard