Her er 3 forslag at gøre jeres personas levende for de medarbejdere, som skal bruge dem.

Sådan får du personas til at leve i organisationen

Her er 3 forskellige forslag at gøre jeres personas levende og nærværende for de medarbejdere, som skal bruge dem. Så de rent faktisk bliver brugt.

En af de største udfordringer ved personas er at få dem til at leve i organisationen. Så de bliver brugt.

Det kræver blandt andet, at de fremstillede personas er troværdige. Det skrev jeg om i indlægget Hvordan skaber man personas, der er både repræsentative og troværdige?

Men lad os antage, at de er det. At det er lykkes at skabe personas, som hver især både repræsenterer en bredere gruppe og fremstår realistiske som personer.

Hvordan gør du dem levende for de medarbejdere, som skal bruge dem?

Fra plakat til tanke

Den klassiske løsning er at lave en plakat. Sådan som fx Mailchimp har gjort.

Men fra plakaten er der stadig et stykke vej til medarbejdernes tanker. Og du ønsker, at dine kollegaer har jeres personas i tankerne, når de skal træffe beslutninger, som angår jeres brugere.

I artiklen The problem with personas and some solutions foreslår Atul Handa and Kanupriya Vashisht tre alternative måder til at få personas til at leve i organisationen:

1. Involvér medarbejderne i at skabe personas

En måde at få personaerne ind under huden på medarbejderne på er at involvere medarbejderne i arbejdet med at udarbejde personas. En tilgang, som også Lene Nielsen anbefaler i bogen Persona – brugerfokuseret design.

Lad medarbejderne tage del i udforskningen af brugerne, som skal give data til opbygning af personaerne.

Eller overvej at inddrage både medarbejdere og brugere i processen med at udvikle personas. Fx sådan som jeg beskriver i indlægget Co-creation i praksis – et eksempel.

En fordel ved denne tilgang er, at medarbejderne møder deres brugere og får en dybere forståelse for dem.

2. Lav film om jeres personas

Skift plakaterne ud med korte portrætfilm, hvor personaerne får krop, stemme, mimik og gestik. Det gør dem mere nærværende for dem, der skal bruge dem.

Filmene kan vise personaerne i deres eget miljø og på den måde give en bredere skildring af den enkelte persona, end en plakat kan.

Om videopersonas skrev jeg i indlægget 4 former for personas. Hvilken passer bedst til dit behov?, at de er velegnede, når personaerne skal leve længe og bruges af mange.

Det skyldes, at videoer er lette at sprede i en stor organisation og kan bruges til hurtigt at genopfriske hukommelsen i langvarige projekter.

Du kan fx gøre, som Handa og Vashishts foreslår:

“Arrange to play back the video personas whenever the team is collaborating, creating empathy maps or user-journey maps, or participating in a brainstorming session.”

3. Lad jeres personas komme på besøg

Rollespil er en tredje måde at gøre personaerne mere nærværende på.

Instruér en kollega fra en anden afdeling i at spille rollen som en bestemt persona. Lad så vedkommende aflægge besøg hos den gruppe medarbejdere, der skal lære personaen at kende.

Besøget skal holdes kort og uformelt og ikke blive til et interview. Fokus skal være på personaens mål og drømme.

Hvis I sjældent kaster jer ud i rollespil, er der en god chance for, at mødet bliver en uforglemmelig oplevelse for alle parter.

Husk brugerne

Hvis du arbejder med en af de tre tilgange, jeg har nævnt, er du godt på vej til at gøre personaerne mere levende og nærværende for de medarbejdere, der skal bruge dem.

Hele formålet er, at personaerne bliver brugt – så de mange ressourcer, der typisk er brugt på at udvikle dem, ikke er spildt.

Men husk, at personas ikke er alt. Selv om personas kan være en udmærket og praktisk stand-in for brugere, kan de aldrig erstatte mødet med vaskeægte brugere.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *