Her kan du læse om 4 ting, du kan bruge personas til.

4 ting, du kan bruge personas til

E-læring, app-udvikling, markedsføring og servicedesign. Personas er et alsidigt værktøj, der kan bruges til mange formål.

Personas er fiktive brugerportrætter. En metode, der efterhånden bruges i mange sammenhænge, hvor man ønsker at målrette noget til en bestemt gruppe af mennesker.

Her får du fire eksempler på, hvordan personas bliver brugt inden for vidt forskellige fagområder.

Hvis det kniber med tiden, kan du klikke dig igennem en kort præsentation. Ellers læs videre her på siden.

 

1. E-læring

I DONG Energy skulle man udvikle tidssvarende e-læringskurser i forrretningsetik og it-sikkerhed på kraftværkerne til koncernens medarbejdere.

For at gøre kursusindholdet så levende og relevant som muligt, valgte e-læringsteamet at udvikle indholdet med afsæt i en række quick ‘n’ dirty-personas. Det var personas baseret på teammedlemmernes  egen erfaring med og kendskab til målgruppen.

DONGs personas

Personaerne blev brugt som gennemgående karakterer i de to e-læringsforløb.

Her optrådte de i forskellige scenarier eller cases, som kursisterne skulle tage stilling til. Det kunne handle om at modtage gaver fra kunder – hvordan forholder man sig til det?

“Ved hjælp af personas fik vi gjort nogle måske lidt tørre emner – etik og it-sikkerhed – vedkommende og engagerende for kursisterne,” fortæller kursusudvikler Irene Lee Ranstorp. “Kursisterne tog generelt godt imod den narrative form, som vi skabte med scenarierne.”

2. App-udvikling

På Aarhus Universitet stod jeg i spidsen for et projekt, som skulle lede til et koncept for en app til specialestuderende.

For at kunne målrette appen præcist til de studerendes behov, skabte vi først data om deres arbejdsprocesser og -vaner. Ud fra de data skabte vi personas i samarbejde med repræsentanter for appens målgruppe.

Resultatet, fem specialestuderende personas, beskriver hverdagen for forskellige typer af specialestuderende. Hvordan de griber specialeskrivningen an, og hvordan de har det med processen?

Ud fra de beskrivelser kunne vi kortlægge deres behov for støtte fra en speciale-app.

Det gjorde vi ved en workshop, hvor vi udviklede vi et app-koncept med funktionaliteter og indhold, som ramte især de behov, brugerne ikke kunne få dækket på anden vis.

3. Markedsføring

Joakim Ditlev, der står bag virksomheden Content Marketing DK, arbejder jævnligt med personas.

I forbindelse med markedsføring repræsenterer personaerne kunder. “Buyer personas,” kaldes de.

“Målet med personas er at skabe et helt klart billede af, hvem virksomheden ønsker at tale med og herefter bygge og distribuere indhold som er relevant for netop de segmenter,” forklarer Joakim Ditlev.

Han understreger, at det er vigtigt, at ens buyer personas bliver til ud fra viden om faktiske kunders købsbeslutninger. Læs mere i blogindlægget Har du også udviklet personas forkert? på Contentmarketing.dk.

På sitet finder du også et eksempel på en buyer persona i form af Bettina fra Varde, udviklet til fødevareproducenten Dr. Oetkers Facebook-community.

4. Servicedesign

For at øge sandsynligheden for, at brugergruppernes behov og ønsker bliver tænkt ind i udviklingen af nye tiltag, udviklede man på Hovedbiblioteket i Aarhus seks personas.

Det skete i forbindelse med projektet Slip brugerne løs.

De seks personas er baseret på viden om brugerne fra bl.a. tidligere undersøgelser, og de repræsenterer forskellige typer af biblioteksbrugere.

De kan inddrages i forbindelse med planlægning af aktiviteter, indretning af biblioteket, indkøb af materialer osv. Fx kan bibliotekets medarbejdere overveje, hvordan personaerne vil reagere på nye tiltag.

Se de seks personas i en publikation fra projektet. Her er udviklingsmetoden også ganske nøje beskrevet.

5. Din case?

Måske har artiklen givet dig inspiration til, hvordan du kan arbejde med personas inden for dig fagområde?

Så får du her links til to artikler, der kan hjælpe dig godt i gang med at skabe personas:

  • Et godt sted at starte er hos Lene Nielsen. Lene Nielsen er lektor på IT Universitetet og ekspert i personas. Hun har blandt andet skrevet artiklen Hvem er din persona? Guide til udvikling af personaer  på Kommunikationsforum.
  • Når personaerne er skabt, kan de indgå i forskellige brugsscenarier.  Det har den britiske user experience-specialist Neil Turner skrevet en god og brugbar artikel om: A step by step guide to scenario mapping på bloggen UX for the Masses.

Det kan også være, du allerede har arbejdet med personas – enten inden for et af de fagområder, som er nævnt her, eller inden for et helt femte område? Fortæl mig om det på charlotte@tovejs.dk – så nævner jeg gerne din case i et kommende blogindlæg.

Fotos: The LEAF Project på Flickr og DONG Energy.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *