kontakt mellem fire mennesker i en korridor

Kunsten at rekruttere deltagere til brugerinddragende aktiviteter (del 1 af 2): Sådan kommer du i kontakt med potentielle deltagere

Deltagere til brugerinddragende aktiviteter kommer sjældent bare dumpende af sig selv. Man skal opsøge dem og motivere dem til at være med.

En typisk fejl blandt folk, der arrangerer workshops, fokusgrupper eller andre brugerinddragende aktiviteter, er at undervurdere det stykke arbejde, der skal lægges i rekrutteringen af deltagere.

Deltagerne kommer sjældent bare dumpende af sig selv. Man skal opsøge dem og motivere dem til at deltage. Det kræver omtanke, tid og ressourcer.

Første skridt er at komme i kontakt med potentielle deltagere.

Hvor kan du tage kontakt?

Tænk over, hvilke fora dine potentielle deltagere bruger. Hvor er de, når de er online? Hvor færdes de, når de er offline? Er de medlem af bestemte foreninger, fx? Er der steder, du kan komme i kontakt med mange på én gang?

Ved at besvare de spørgsmål, finder du frem til mulige kontaktkanaler.

Lad mig give et eksempel:

For nylig holdt jeg en fokusgruppe med forældre til børn i 0.-3. klasse på Stilling Skole. Dem kom jeg i kontakt med via Forældreintra og personlige mails. Forældregruppers facebooksider kunne også have været en mulighed.

Giv fakta

Når du har fundet ud af, hvor du kan tage kontakt til potentielle deltagere, skal du formulere en rekrutteringstekst. Den skal indeholde fakta om den aktivitet, du planlægger:

  • Hvad er det for et arrangement?
  • Hvorfor afholdes det?
  • Hvem kan deltage, og hvad er vilkårene?
  • Hvornår og hvor afholdes det?
  • Hvordan tilmelder man sig?

Se et eksempel på en rekrutteringstekst fra University of Alabama (på engelsk).

Motivér til at deltage

Og så skal teksten motivere folk til at deltage.

Potentielle deltagere har nemlig andre ting at lave end at deltage i din brugerundersøgelse. Måske ting, de synes er sjovere.

Derfor skal du give dem en rigtig god grund til at droppe løbeturen, cafébesøget, hjemmehyggen eller hvad, de ellers kunne have lavet i det tidsrum, hvor aktiviteten afholdes.

I næste blogindlæg skriver jeg nærmere om, hvordan du kan motivere folk til at deltage.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *