Fokusgrupper og individuelle interviews - hvornår skal du vælge hvad?

Hvornår skal du vælge fokusgrupper frem for individuelle interviews?

Indblik i et socialt felt eller en enkelt persons virkelighed? Fokusgrupper og individuelle interviews giver viden om forskellige ting.

Fokusgrupper og individuelle interviews er begge metoder til at producere data om et udvalgt emne, og begge metoder benytter sig af det talte ord.

Men så hører ligheden også op, for fokusgrupper og individuelle interviews kan nogle forskellige ting.

Om du skal vælge den ene eller den anden interviewtype afhænger derfor af, hvad du gerne vil vide noget om.

Fokusgruppen giver indblik i et socialt felt

En fokusgruppe involverer en gruppe af deltagere, der diskuterer deres forståelser og erfaringer med hinanden. De udspørger hinanden og forklarer sig over for hinanden.

Læs også: Kender du de fire roller, der skal besættes i en fokusgruppe?

De kender måske ikke hinanden, men de tilhører samme sociale gruppe, og de har en fælles social referenceramme, som du som interviewer måske ikke deler. Den får du indblik i gennem fokusgruppen.

Du får også indblik i den sociale interaktion mellem deltagerne. Hvad er de enige og uenige i? Hvordan reagerer de på hinandens udsagn osv.?

Et dynamisk interview

Gruppeaspektet betyder, at deltagerne kan hjælpe hinanden med at tænke og formulere holdninger.

Det giver et dynamisk interview, som kan tage mange retninger. Også uventede retninger, hvor deltagerne kommer ind på emner, du ikke have forventet.

Det gør fokusgrupper velegnede, når du vil udforske emner, du (eller andre) endnu ikke ved som meget om.

Gruppedynamikkens bagside

Men dynamikken i gruppen har også en bagside:

  • Nogle deltagere kan tage monopol på taletiden eller undertrykke andres holdninger.
  • Deltagerne kan påvirke hinanden, så deltagere, hvis holdninger stikker ud, tilpasser sig til flertallet.

Som moderator er der dog ting, du kan gøre for at præge gruppedynamikken. Du kan bl.a. sørge for at skabe en venlig og tryg stemning i fokusgruppen, og du kan med dit åbningsspørgsmål sørge for, at alle deltagere kommer på banen med det samme.

Det individuelle interview giver dybde

Den sociale dimension ved fokusgrupper betyder, at de er mere og andet end bare summen af et antal individuelle interviews.

Individuelle interviews kan til gengæld give adgang til en anden form for viden end fokusgrupper.

Ved individuelle interviews er du på tomandshånd med din interviewperson, og han eller hun kan tale uden afbrydelser i et mere fortroligt rum. Det betyder, at du kan få en dybere indsigt i personens virkelighed, og du kan få adgang til hans eller hendes fortællinger.

Et mere styret interview

Som interviewer fylder du selvsagt også mere i det individuelle interview end i fokusgruppen. Du taler forholdsvis mere, og interviewpersonen har kun dig at forholde sig til.

Det giver et mere styret interview, hvilket kan være en fordel, hvis der er specifikke ting, du gerne vil have svar på.

Så hvad skal du vælge?

Tabellen herunder hjælper dig med at afgøre, om du skal holde en fokusgruppe eller et individuelt interview.

Fokusgrupper og individuelle interviews - hvornår skal du vælge hvad? Det hjælper tabellen her dig med at afgøre.

Du kan vælge begge dele

Et tilvalg af fokusgrupper behøver ikke indebære et fravalg af individuelle interviews – og omvendt.

Du kan sagtens kombinere de to interviewtyper i en undersøgelse. Fx kan du bruge fokusgrupper som opfølgning på individuelle interviews. Eller du kan gennem individuelle interviews få uddybet de indsigter, du har fået ved en fokusgruppe.

En video om valget af interviewtype

Se også en video om valget af interviewtype lavet af antropolog (og min tidligere kollega) Majken Gudnitz. Videoen er lavet til universitetsstuderende og er af akademisk tilsnit.

Inspiration til planlægning

Når du har valgt interviewtype og skal i gang med at planlægge din fokusgruppe eller dit individuelle interviews, kan du finde inspiration i mine blogindlæg om emnet:

Du kan også få e-hæftet “5 ideer til aktiviteter i din næste workshop eller fokusgruppe” ved at tilmelde dig Tovejs’ nyhedsbreve med inspiration og viden om brugerinddragelse. Det er let at afmelde sig igen, hvis du skulle ønske det.



Foto: ITU Pictures på Flickr.

Indlægget er oprindeligt skrevet i december 2015 og senest revideret i juli 2018.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *