Brugertests skal være skarpt tilrettelagt – men ikke på bekostning af deltagerne. Her deler jeg, hvad jeg lærte af at sidde på den anden side af bordet, og hvordan du kan bruge det i din næste test.
Ingen undersøgelser uden deltagere.
Derfor er det vigtigt, at deltagerne har positive oplevelser med at være med i undersøgelser af forskellig art.
Jo bedre deltageroplevelsen er, jo større er chancen for, at folk siger ja næste gang.
Læs også: Research experience design: Hvad er det, hvorfor er det vigtigt, og hvordan kommer du i gang?
For at blive klogere på deltageroplevelsen, sætter jeg mig af og til selv i deltagernes sted ved at melde mig til interviews og brugertests.
Det gjorde jeg for nogle måneder siden som deltager i en brugertest af en kommerciel hjemmeside.
Her oplevede jeg, hvor mentalt udmattende en brugertest kan være.
Klassisk opbygget test gav hovedpine
Testen varede en time og blev dygtigt modereret af en erfaren UX’er.
Den var klassisk opbygget og bestod af et indledende interview, en række opgaver og en afsluttende evaluering af det testede. Præcis som min medforfatter Cecilie Steentoft og jeg anbefaler i bogen Effektive brugertest – trin for trin.
Under hele testen sad jeg på en stol ved et mødebord i et rart og lyst lille mødelokale.
Alligevel gik jeg derfra med hovedpine og drænet for mental energi.
Hvorfor?
Dobbeltrettet opmærksomhed
Moderatoren ønskede – forståeligt nok – at gøre god brug af min tid.
Det betød, at det blev en ganske intensiv time med interview, opgaveløsning og evaluering.
Min opmærksomhed var hele tiden både vendt udad mod moderatoren og det produkt, der blev testet – og indad mod min egen oplevelse af produktet, som jeg skulle mærke og omsætte til ord.
På den måde var min hjerne på overarbejde.

Samtidig var min krop låst i samme stilling igennem en time, hvilket betød, at jeg ikke fik tilført ny energi undervejs i testen.
Det var summen af overarbejdende hjerne og en låst krop, som jeg kunne mærke, da testen var slut.
Ideer til energibevarende aktiviteter
Hvordan kunne jeg som testdeltager have bevaret mere energi? Her er et par ideer:
Pauser koblet med bevægelse
Små pauser kunne have været indlagt i testen. Der behøvede ikke være lange. En tur hen til vinduet for at trække en mundfuld frisk luft, en tur ud i tekøkkenet for at fylde vandglasset.
Pausens gavnlige effekt for at modvirke udmattelse beskrives blandt andet i artiklen Rest breaks aid directed attention and learning.
Ud over at give hjernen en pause ville det lille indslag af bevægelse have øget min blodcirkulation, hvilket ville have hjulpet mig med at holde fokus efterfølgende.

Bevægelse og variation
Bevægelsens gavnlige effekt kunne også have været opnået uden pauser, blot ved at skabe variation i stilling og sted.
En del af testen kunne have foregået stående i ét rum (eller ét sted i rummet) og en anden del siddende et andet sted.
Helt konkret kunne det indledende interview og den afsluttende evaluering fint have foregået stående. Forskellige valgmuligheder, jeg skulle forholde mig til, kunne fx have været hængt op forskellige steder på rummets vægge, og så skulle jeg gå hen til den mulighed, jeg ville vælge.
Mere energi, bedre data
Men, tænker du måske, pauser og skift undervejs i brugertesten forlænger den tid, både du og deltageren skal bruge på aktiviteten. Hvem har interesse i det?
Fra et brugerperspektiv ville jeg hellere have bruge 10-15 mere på testen og have gået frisk derfra.
Også for dig som moderator er den ekstra tid givet godt ud:
For ud over at højne deltagernes energiniveau, gavner pauser, bevægelse og variation også deltagernes fokus og mentale præstationer.
Det viser et metastudie beskrevet i artiklen Effects of physical activity interventions on cognitive outcomes and academic performance in adolescents and young adults: A meta-analysis.
Jo mere opmærksomme skarpe deltagerne er, jo bedre kan de sætte ord på deres oplevelser. Det betyder færre flade svar og mere brugbare indsigter.
Gælder også andre typer undersøgelser
Det er naturligvis ikke kun deltagere i brugertest, der kan opleve den udmattelse, jeg mærkede.
Deltagerudmattelse kan også opstå i forbindelse med andre typer undersøgelser, fx individuelle interviews, fokusgrupper og workshops.
Også her kan du som interviewer, moderator eller facilitator med stor fordel indtænke pauser, bevægelse og variation.
Læs også: Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper.
Hvordan undgår du at udmatte deltagerne i dine undersøgelser?
Indlægget her har forhåbentlig givet inspiration til, hvordan du kan mindske deltagerudmattelse og samtidig styrke kvaliteten af dine undersøgelser.
Hvilke idéer eller tips har du til at undgå at udmatte deltagerne i dine undersøgelser? Del dem gerne med andre læsere ved at skrive dem gerne i kommentarfeltet.