Prompte hjælper dig med at stille konkrete spørgsmål.

Den gode interviewguide (del 3): Stil konkrete spørgsmål

Hvordan ser en god interviewguide ud? Det fortæller jeg i denne serie. 3. del handler om, hvorfor og hvordan du skal spørge konkret.

Når du vil vide, hvordan verden ser ud fra dine brugeres perspektiv, er interviewet svært at komme udenom.

Interviewet kan give dig viden om, hvordan dine brugere oplever og bruger din service eller dine produkter. Samtidig kan det dig indblik i brugernes normer, begrebsuniverser og deres tolkninger af verden.

Forud for et interview vil du typisk forberede en interviewguide med en liste over de spørgsmål, du planlægger at stille undervejs. Men hvad kendetegner en god interviewguide?

Det spørgsmål besvarer jeg gennem flere indlæg i serien her.

De første dele har handlet om at forberede færre spørgsmål og at lade være med at stille direkte spørgsmål tidligt i interviewet. Tredje del handler om at spørge konkret.

Konkrete spørgsmål giver dybere indblik

Hvad mener jeg med at spørge konkret?

Jeg mener at stille konkrete spørgsmål, som

  • handler om interviewpersonernes oplevelser og erfaringer, og hvad de tænker om dem.
  • tager afsæt i interviewpersonernes egen adfærd, og som lægger op til at blive besvaret fra interviewpersonernes eget perspektiv.

Konkrete spørgsmål er ikke spørgsmål om, hvad interviewpersonen helt overordnet synes om et emne, løsrevet fra deres adfærd.

Når du skal undgå den slags generelle og diffuse spørgsmål, er det fordi de giver generelle og diffuse svar, som ikke giver dig et dybere indblik i interviewpersonernes tankegang, motivationer og normer. Det kan konkrete spørgsmål derimod give dig.

Konkrete spørgsmål kræver, at du begrænser dig

Lad mig give nogle eksempler på henholdsvis diffuse og konkrete spørgsmål:

diffuse spørgsmål vs. konkrete spørgsmål

Eksemplerne viser, at der typisk skal flere konkrete spørgsmål til at erstatte ét diffust spørgsmål.

Fordi du – efter at have læst 1. del af guiden her – er opmærksom på ikke at forberede for mange spørgsmål, sætter brugen af konkrete spørgsmål en grænse for, hvor mange emner, du kan nå at komme omkring i et interview. Det tvinger dig til at fokusere interviewet. Og det er en god ting, for det sænker risikoen for en overfladisk behandling af interviewets emner.

Hvis du vil have indsigt i mange emner, må du lave mange interviews.

Brug prompts

I det nederste af de eksempler, jeg viser ovenfor, bliver interviewpersonen bedt om at forholde sig til nogle konkrete Facebook-opslag. Det er et eksempel på brugen af prompts i et interview.

Prompts er konkret materiale, fx billeder, kort, figurer, små tekster eller andre genstande, som interviewpersonen kan interagere med under interviewet.

Prompts er glimrende til at fastholde det konkrete niveau i et interview. Det kan du læse mere i indlægget Hvad er prompts, og hvorfor skal du bruge dem, når du interviewer?

Prompte hjælper dig med at stille konkrete spørgsmål.

Formålet er at få konkrete, fyldige svar

Hele formålet med de konkrete spørgsmål er at få konkrete, fyldige svar, som giver dig brugbar data.

Hvis de svar du får, mangler detaljer og fylde, skal du muligvis spørge endnu mere konkret.

Næste del af serien handler om, hvordan du kan bygge interviewguiden op omkring faserne i det gode interview.

Det kommer om en måned. Følg med her på bloggen eller tilmeld dig mit nyhedsbrev, så du ikke går glip af det.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *