5 måder at strukturere en interviewguide på

Tragt, cylinder eller rundt om den varme grød. Din interviewguide kan se ud på forskellige måder. Hvordan du skal strukturere din interviewguide, afhænger af, hvor meget eller hvor lidt du som interviewer styrer interviewet og dets forløb.

Hvad er vigtigst for dig, når du afholder et interview: At få svar på en række ganske specifikke spørgsmål, eller at få et dybt indblik i, hvordan din interviewperson oplever et givet fænomen?

Hvis det første er tilfældet, skal du som interviewer styre interviewet ganske nøje, og hvis det sidste er tilfældet, skal du afgive noget af styringen til interviewpersonen. 

Hvor styringen ligger, får betydning for, hvordan du skal strukturere din interviewguide. 

I indlægget her bliver du præsenteret for fem måder at strukturere interviewguiden på, som hver især placerer sig forskellige steder på et kontinuum fra interviewerstyring til deltagerstyring.

  1. Cylinderen
  2. Tragten
  3. Rundt om den varme grød
  4. Det eliciterede interview
  5. Det deltagerstyrede interview

1. Cylinderen

Hvis du aldrig har hørt om cylinderen, er det ikke så mærkeligt. For jeg har lige fundet på benævnelsen. 

Den dækker over en interviewguide som primært består af direkte spørgsmål. 

Du kan strukturere din interviewguide som en cylinder.

En cylinderformet interviewguide vil typisk indeholde forslag til alle de spørgsmål, som skal stilles i interviewet, og til rækkefølgen, de skal stilles i. Desuden kan den give forslag til opfølgende spørgsmål. 

Den cylinderformede interviewguide bruges typisk ved eliteinterviews, som er interviews med ledere og beslutningstagere. Det er personer, som er vant til at tage styringen. Den cylinderformede interviewguide lægger styringen hos intervieweren, og det er der flere grunde til:

Intervieweren bliver taget alvorligt

  • Ved at tage styringen og vise, at du er velforberedt og ved, hvad du vil have, er det mere sandsynligt, at elite-interviewpersonen tager dig alvorligt. På den måde undgår du, at interviewpersonen mister interessen for interviewet – eller overtager styringen, fordi vedkommende ikke oplever, at du har styr på situationen.

De essentielle spørgsmål får prioritet

  • Når du interviewer elitepersoner, vil der ofte være begrænset tid til interviewet. Med den cylinderformede interviewguide sikrer du, at du får stillet de mest presserende spørgsmål. Samtidig vil elite-interviewpersonen opleve interviewet som effektivt, hvilket kan virke motiverende på hans eller hendes vilje til at besvare spørgsmålene. 

2. Tragten

Tragten er den mest brugte struktur, når det gælder opbygningen af en interviewguide. Den anvendes ved det klassiske semistrukturerede interview, som er beskrevet i både Steinar Kvale og Svend Brinkmanns Interview og i Lene Tanggaards Lærerige interviews.

Den tragtformede interviewguide lægger bredt ud med en række åbent afsøgende spørgsmål. Senere kommer en række mere specifikke og direkte spørgsmål, og det er her, tragten bliver mere snæver.

Du kan strukturere din interviewguide som en tragt.

Ligesom den cylinderformede interviewguide er også den tragtformede interviewguide ofte ret udfoldet med forslag til interviewspørgsmål og deres indbyrdes rækkefølge. Den kan også indeholde forslag til opfølgende spørgsmål. 

Fordi den er så udspecificeret, bruges den tragtformede interviewguide tit i undersøgelser, hvor der ønskes en forholdsvis høj grad af interviewerstyring. Det kan være undersøgelser, hvor flere interviewpersoner skal stilles nogenlunde samme spørgsmål af én eller flere interviewere.

Der er en række fordele ved at strukturere sin interviewguide som en tragt:

Du undgår at præge interviewpersonen fra starten

  • En væsentlig fordel ved den tragtformede struktur er, at du som interviewer undgår at spore din interviewperson ind på dine egne antagelser tidligt i interviewet. På den måde undgår du at præge hans eller hendes svar i en bestemt retning. Læs også: Den gode interviewguide (del 2): Vent med de direkte spørgsmål

Du kan få kontekstuelle informationer

  • Samtidig giver de brede spørgsmål i starten af interviewet dig mulighed for at få indblik i konteksten for det fænomen, du undersøger, set fra den interviewedes perspektiv. Det giver en forståelsesramme for interviewpersonens svar på de senere, direkte spørgsmål.

Du kan få uventede informationer

  • Endelig giver den tragtformede interviewguides åbent afsøgende spørgsmål interviewet en eksplorativ dimension. Du kan få uventede informationer, du efterfølgende kan vælge at forfølge. 

Hvis du vil lave en tragtformet interviewguide, kan du måske have glæde af min tjekliste med 12 spørgsmål du kan stille til din kvalitative interviewguide.

3. Rundt om den varme grød

En interviewguide, der bevæger sig rundt om den varme grød, kredser hele tiden om interviewets centrale emne, men spørger ikke direkte til det. 

Drejer interviewet sig om bæredygtighed, kan spørgsmålene fx handle om økonomi og forbrugsvaner, typiske dagligvarekøb samt fritidsinteresser og mærkesager. Intervieweren vil ikke selv bringe ordet “bæredygtighed” ind i samtalen (men det kan være, at interviewpersonen gør det). 

Du kan strukturere din interviewguide, så den bevæger sig rundt om den varme grød.

Interviewguiden, der bevæger sig rundt om den varme grød, bruges ofte ved følsomme, politiserede eller stærkt normative emner.

Det forklarer Helena Linde Pedersen, antropolog og user researcher hos Pleo.

Der er flere fordele ved at denne måde at strukturere interviewguiden på:

Mindre risiko for norm-tilpassede svar

  • Ved ikke at spørge direkte til emnet, mindsker du risikoen for, at interviewpersonen tilpasser sine svar, så de stemmer overens med den fremherskende norm på området. En interviewadfærd, som kaldes social desirability bias. Det gør interviewguiden, der bevæger sig rundt om den varme grød, velegnet til emner, hvor der er en stærk norm. Det kunne være bæredygtighed: Her vil normen i visse segmenter være, at bæredygtighed er vigtigt og bør prioriteres.

Fokus på konteksten fremmer forståelse

  • Interviewguiden, der bevæger sig rundt om den varme grød, spørger udelukkende til kontekst. Det giver dig mulighed for at få øje på bagvedliggende mønstre i interviewpersonens ageren og valg i forhold til emnet.

4. Det eliciterende interview

Elicitere betyder “fremkalde” eller “hente frem”.

Det eliciterende interview benytter sig af medbragt materiale, som skal anspore interviewpersonen til at udtale sig om et givet emne. Her fungerer interviewguiden mest af alt som en ramme om interviewpersonens respons på materialet. 

Det medbragte materiale kan være interviewpersonens egne billeder, korte beskrivelser af scenarier eller situationer kaldet vignetter eller interview-prompts.

Vignetter kan hjælpe med at sætte ord på det selvfølgelige.

Interviewerens rolle er at facilitere interviewpersonens interaktion med materialet og stille uddybende spørgsmål a la “hvad får dig til at sige det?”.

Det eliciterende interview er velegnet til emner, interviewpersonen har svært ved at sætte ord på. Det kan være tabubelagte emner eller emner,  som interviewpersonen er uvant med at reflektere over. 

Det får du ud af at bruge det eliciterede interview:

Du får dybt indblik i interviewpersonens perspektiv

  • Ved at lade interviewpersonen tale frit om det medbragte materiale, får du dybt indblik i, hvad det er vigtigt for ham eller hende, og hvad personen hæfter sig ved og hvilke følelser og ræsonnementer, materialet bringer frem hos personen.
  • Samtidig kan du som interviewer kan få oplysninger, som du ikke selv havde tænkt på at efterspørge, fordi en stor del af initiativet i det eliciterende interview ligger hos interviewpersonen. 

Rart at deltage i for interviewpersonen

  • At initiativet ligger hos interviewpersonen, kan give et interview, der opleves mere behageligt eller interessant at være en del af. Det er simpelthen mere motiverende for interviewpersonen selv at være med til at være med til at bestemme.
  • Når fokus flyttes fra interviewpersonen til materialet, føles interviewet desuden mindre forhørsagtigt.

5. Det deltagerstyrede interview

Deltagerstyrede interviews kan være interviews, hvor interviewpersonen fysisk viser rundt i sin verden som i go-along-interviewet eller beskriver sin færd i et brugerrejseinterview. Det kan også være etnografiske interviews, hvor interviewpersonen beskriver sin verden.

Go-along-interviewet benytter sig af en minimal interviewguide, hvis nogen overhovedet.

Ved det deltagerstyrede interview er interviewguiden minimal, hvis der overhovedet er nogen interviewguide. Intervieweren har måske bare gjort sig mentale noter om nogle få temaer, han eller hun gerne vil berøre.

Interviewerens rolle er at facilitere interviewpersonens beskrivelse med enkelte igangsættende spørgsmål og at stille opklarende, opfølgende og strukturerende spørgsmål undervejs.

Der er flere fordele ved det deltagerstyrede interview:

Interviewpersonen udpeger det, som er vigtigt

  • Ved at lade interviewpersonen tage føringen, får han eller hun mulighed for at vise eller tale om det, som vedkommende finder vigtigt i forhold til interviewets emne. Det betyder, at interviewpersonens perspektiv virkelig får plads.

Intervieweren præger kun interviewet minimalt

  • I det deltagerstyrede interview træder intervieweren i baggrunden og præger derfor kun interviewet minimalt. Det mindsker bl.a. risikoen for congruence bias, hvor intervieweren ender med at få bekræftet sine egne antagelser, fordi interviewet er bygget op omkring dem. 

Kan stå alene eller kombineres

Du har nu læst om fem måder at strukturere en interviewguide på, som placerer styringen hos enten intervieweren, interviewpersonen eller hos begge parter.

De enkelte grundstrukturer kan anvendes som “stand alone”-interviewguides. De kan også kombineres. 

Ph.d. Tine Wirenfeldt Jensen fra MeToDo kombinerede eksempelvis den cylinderformede interviewguide med eliciterende vignetter i en række interviews, hun foretog med specialevejledere. Du kan læse om hendes undersøgelse i indlæggene 3 gode råd, når du laver eliteinterviews og Vignetter hjælper med at sætte ord på det, der er svært at sige.

Jeg håber, at indlægget her har givet dig inspiration til at strukturere din interviewguide. Hvis du har brug for sparring i processen, er du velkommen til at kontakte Tovejs.

Læs også

About Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *