Det er oplagt at involvere børn fra den lokale skole i lokale innovationsprocesser.

Åben skole og lokal innovation – et oplagt match

Folkeskolen er ved at åbne sig, og det gør det oplagt at inddrage skolebørn i lokale innovationsprocesser. Hvad er gevinsterne, og hvad skal vi være opmærksomme på, når vi innoverer med børn?

Opdateret 21. december 2017

Lovkravet om at åbne skolen gør det oplagt for lokalsamfund, foreninger og virksomheder at etablere samarbejder med skoler i deres område.

Samarbejder, som alle parter kan have gavn er, og som en del skoleelever endda er klædt ganske godt på til:

Mere end halvdelen af landets grundskoler lærer deres elever at arbejde kreativt, udvikle ideer og omsætte ideerne til virkelighed ifølge Fonden for Entreprenørskab.

Gevinster og opmærksomhedspunkter

Hvad er gevinsterne – og hvad skal vi være opmærksomme på, når vi innoverer med børn?

Det har jeg talt med Anders Bruun om.

Anders Bruun er uddannet arkitekt og medudvikler af Step by Step, et undervisningsmateriale til innovationsforløb, der er udgivet af Fonden for Entreprenørskab.

Han har ved flere lejligheder inddraget børn i innovationsprocesser, senest i sin egen landsby, Skibet nær Vejle, hvor han tidligere har været formand for skolebestyrelsen og aktuelt er medlem af lokalrådet.

4 gode grunde til at inddrage børn

Anders Bruun nævner fire gode grunde til at inddrage børn, når lokalområder skal innovere:

  1. Børn er gode til at få nye, skæve ideer.
  2. Ved at deltage lærer børnene om lokalområdet og om aktivt medborgerskab. De oplever, at de er med til at forme udviklingen af deres område.
  3. Børnene er en kanal til forældre. Gennem dem bliver deres familie opmærksom på projektet.
  4. Børnene og skolen får erfaring med samarbejde med parter uden for skolen. Gennem deres deltagelse lærer skolen, hvordan den kan være åben skole.

Tag børnene seriøst

For at inddragelsen af børn i innovationsprocesser kan blive vellykket, skal vi tage børnene seriøst som hjerne og ressource, siger Anders Bruun.

Vi skal stille dem opgaver, som er rammesatte, men samtidig åbne.

Et godt samarbejde med de involverede lærere er en forudsætning for at opnå den balance, hvor børnene bliver guidede, men ikke styrede igennem processen.

Lærerne er også med til at sikre, at forløbet harmonerer med folkeskolens formål og fagenes mål.

Desuden er det vigtigt at følge op. Børnene skal bagefter se, hvad deres indsats er blevet brugt til. Se fx, hvordan jeg fulgte op med en visuel rapport på Stilling Skole.

Mere om innovation med børn

Er du nysgerrig på, hvordan innovationsforløb med skolebørn konkret kan se ud? Så læs indlægget giver jeg 3 eksempler på innovationsforløb med skolebørn. Et af eksemplerne stammer fra Anders Bruuns landsby, Skibet.

Foto: Jon Grainger via Flickr.

Læs også

About Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *