Ved at opbygge din fokusgruppe efter tragtmodellen skaber du plads til deltagernes perspektiver uden at miste fokus.

Hold fokus i fokusgruppen – brug tragtmodellen

Her får du opskriften på, hvordan et fokusgruppeinterview kan opbygges efter tragtmodellen.

Fokusgrupper er gode til at sætte ord på normer og til at få reaktioner på produkter og sager. Det skrev jeg om i indlægget Hvorfor jeg er en større fan af fokusgrupper, end Steve Jobs var.

Min måde at lave fokusgruppeinterview på er meget inspireret af Bente Halkiers beskrivelse af metoden i hendes bog Fokusgrupper.

Tragtmodellen – hvorfor?

Jeg plejer at bruge “tragtmodellen”. Den giver plads til, at deltagerne kan bidrage med deres perspektiver og diskutere indbyrdes, samtidig med at fokus holdes.

Med tragtmodellen sikrer du, at størstedelen af diskussionen kommer til at handle om det emne, du som interviewer gerne vil vide noget om.

Kombinerer to andre modeller

Tragtmodellen er egentlig en kombination af to andre typer fokusgruppeinterviews: en løs, deltagerstyret type og en type, hvor moderatoren har hele styringen.

Den løse model er god i en udforskende fase, hvor intervieweren ikke ved så meget om emnet. Jo mere intervieweren allerede ved, jo mere styring bør moderatoren have.

Bemærk, at intervieweren og moderatoren er to forskellige roller, som optræder i en fokusgruppe. I alt skal fire roller besættes. Dem kan du læse om i mit indlæg Kender du fire roller, der skal besættes i en fokusgruppe?

Først åbne, så fokuserede spørgsmål

Et fokusgruppegruppeinterview, som er opbygget efter tragtmodellen, begynder med et par åbne spørgsmål (tragtens brede del) efterfulgt af en række mere fokuserede spørgsmål (tragtens smalle del).

Med åbne spørgsmål mener jeg spørgsmål, som har at gøre med fokusgruppens emne og sætter scenen. De skal være lette at svare på, så alle er med fra starten.

Eksempel: Cafékæde søger kundeindsigt

Lad os sige, at fokusgruppen afholdes, fordi en cafékæde gerne vil have indsigt i kunders oplevelser som gæster på cafeen.

Så kan de åbne spørgsmål handle om, hvornår man sidst besøgte en café, med hvem og i hvilken sammenhæng. Der kan også være et spørgsmål om, hvilken café man besøgte og hvorfor.

Fokuserede spørgsmål relaterer sig snævert om fokusgruppens emne.

Hvis vi bliver ved caféeksemplet, så kunne fokuserede spørgsmål handle specifikt om oplevelser af besøg i den pågældende kædes cafeer, servicen her, interiøret, stemningen, udvalget af mad og drikkevarer osv.

Indlæg aktiviteter undervejs

Moderatoren sørger for at styre diskussionen, så alle spørgsmål bliver diskuteret, og alle deltagere kommer til orde.

Det er en god idé at indlægge aktiviteter undervejs som kan fokusere og variere diskussionen – og måske give deltagerne lejlighed til at udtrykke sig på forskellige måder, fx gennem tegninger. Det har jeg skrevet om i indlægget Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper.

Hvis du beder deltagerne tegne eller bruge andre ikke-sproglige udtryksformer, skal du være klar over, at du får data i forskellige formater, som kræver forskellige analysestrategier.

Ideer til aktiviteter

Tovejs har udgivet e-hæftet “5 ideer til aktiviteter i din næste workshop eller fokusgruppe”. Få det tilsendt kvit og frit og med det samme ved at skrive dig op herunder.

Du skriver dig samtidig op til at modtage Tovejs’ nyhedsbreve med inspiration og viden om brugerinddragelse. Det er let at afmelde sig igen, hvis du skulle ønske det.




Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *