Hvis du nogensinde har prøvet at rekruttere deltagere til en undersøgelse, ved du, at det kan være en udfordring. Der er hjælp at hente, hvis du ser dine deltagere som frivillige.
Opdateret 12. august 2021
Det er som regel af egen, fri vilje, at folk svarer på spørgeskemaer, deltager interviews eller fokusgrupper eller er med i andre former for undersøgelser.
En forudsætning for at de gør det, er at de kan se en mening med at deltage. At de er motiverede.
Med hvordan motiverer du folk til at deltage? Det kan du lære af de frivillige foreninger.
Alder spiller en rolle
Frivillighed er en ikke tvunget aktivitet. Bliver den for pligtpræget, risikerer den ikke længere at være interessant.
Fra flere undersøgelser ved vi, at folk generelt deltager i frivillige aktiviteter, fordi de motiveres af at hjælpe andre og gøre en forskel.
Vi ved også, at de frivilliges motivation kan være forskellig alt efter den frivilliges alder.
Unge motiveres af personlig og faglig udvikling
De 18- 29 årige skiller sig ud fra andre aldersgrupper af frivillige ved i høj grad motiveres af personlig udvikling og CV-pleje. Det viser en undersøgelse fra Center for Socialt Frivilligt Arbejde.
Når Coop vil have unge til at engagere sig frivilligt i events under organisationens paraply, tilbyder de derfor de frivillige at prøve nogle af roller af, som drømmer om engang at varetage professionelt.
Du kan også med fordel understrege muligheden for personlig og faglig udvikling, når du skal motivere unge til at deltage i undersøgelser.
Fx ved at fremhæve, at et interview byder på en lejlighed til at reflektere over egen praksis, og at deltageren får indsigt i den anvendte undersøgelsesmetode.
Det sidste var netop, hvad der motiverede en ung kvinde, jeg engang interviewede. Hun fortalte, at hun havde meldt sig, fordi hun selv skulle foretage interviews og gerne ville se, hvordan andre gjorde.
Voksne motiveres af at hjælpe
De 30-59-årige frivillige motiveres især af at hjælpe andre og at gøre en forskel.
Det ved Red Barnet. “Du kan gøre en forskel,” skriver organisationen på sin hjemmeside og viser et billede, hvor et barn krammer en (frivillig) kvinde.
Når du skal rekruttere voksne deltagere til undersøgelser, kan du appellere til deres trang til at hjælpe og tilbyde dem indflydelse. At de potentielt kan være med til at ændre noget.
Ældre motiveres af socialt samvær
De +60-årige er typisk blevet frivillige, fordi de er blevet spurgt mundtligt, om de kunne tænke sig det. Så spørg gerne ældre personligt, om de vil deltage i din undersøgelse.
Det motiverer dem, at der i det frivillige er mulighed for at indgå i et socialt fællesskab. At være med.
Derfor er det sikkert ikke tilfældigt, når Ældre Sagen bruger udtryk som “sammen med os” og “du kan være med” på en webside rettet mod potentielle frivillige ældre.
Når du skal rekruttere ældre til undersøgelser, kan du med fordel fremhæve det sociale element – hvis der er ét. Hvis ikke, så overvej, om du kan tilrettelægge undersøgelserne, så de bliver mere sociale.
Læs også: Samtalemiddage gjorde os klogere på landsbyens ildsjæle.
Vil du vide mere?
Jeg håber, du har fået inspiration til, hvordan du kan motivere brugere til at deltage i dine undersøgelser.
Er du interesseret i at vide mere om emnet, kan du kontakte mig gennem kommentarfeltet under artiklen.