Lange lister - her en tjekliste, der krydses af.

Guide til spørgeskemadesign del 2: Pas på med lange lister som svarmulighed

Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men vær særlig opmærksom, hvis du beder respondenterne vælge deres svar fra lange lister. En stor del af det at designe et spørgeskemaet er udformningen af svarmuligheder. Nogle spørgsmålstyper giver mulighed for at vælge flere svar ud af en lang liste. Det kunne fx …read more →

Kvinde, der skriver noter - måske mens hun får feedback, ikke kritik.

Myter om feedback nr. 1: Feedback er det samme som kritik

Feedback er en gave i enhver proces, hvor man er i gang med at udvikle noget eller skabe noget helt nyt. Men mange undlader at bede om feedback. Nogle, fordi de har den opfattelse, at feedback er det samme som kritik. Får du tilstrækkeligt med feedback på dit professionelle arbejde? Hvis ikke, er du måske præget …read more →

Hvad vil du vide?

Guide til spørgeskemadesign del 1: Hvad vil du vide?

Spørgeskemaer kan være et godt redskab i starten af en udviklingsproces. Men før du går i gang skal du vide, hvad du vil spørge om. Det kan betale sig at gøre sig umage med sit spørgeskema. For det første fordi der er en direkte sammenhæng mellem spørgeskemaets kvalitet og kvaliteten af de data, man får ud af …read more →

Med quick 'n' dirty personaudvikling kan du arbejde med personas på kort tid og for få ressourcer.

Quick ‘n’ dirty personaudvikling

Sådan kan du arbejde med personas på kort tid og for få ressourcer. I dette indlæg beskriver jeg en måde, man kan arbejde med personas på, hvis tiden er knap og ressourcerne få. ‘Quick ‘n’ dirty-tilgangen’ har jeg valgt at kalde den. Den må ikke forveksles med en researchbaseret tilgang, som er langt mere grundig, og som …read more →

Co-creation: Autentisk foto fra en co-creation-workshop, jeg har afholdt.

Co-creation i praksis – et eksempel

Co-creation inddrager dine brugere i udviklingen af nye produkter eller tjenester. Jeg giver et eksempel på, hvordan et forløb med co-creation kan se ud. Når brugere (læsere, kunder, borgere, patienter osv.) inddrages i processer med at udvikle nye produkter eller tjenester, kan man tale om co-creation. Co-creation skal sikre, at de udviklede produkter eller tjenester …read more →