Fem faser indgår i arbejdet med at lave valide personas.

3 elementer, du ikke kan undvære, når du laver valide personaer

At lave valide personaer er ikke er helt enkelt. Men arbejdet bliver mere overskueligt med en oversigt over de tre elementer, som indgår i processen. Den præsenterer jeg her. Opdateret 5. juli 2021 Står der “lav personaer” på din to do-liste for de næste måneder? Så tillykke – det er sjovt, og der er masser […]

Læs også
I bøger finder vi viden, vi ikke vidste, vi havde. Unknown knowns, ifølge Rumsfelds matrix.

Det kan Donald Rumsfeld lære dig om spørgeskemaers begrænsninger

Spørgeskemaer kan give os svar på “det, vi ved, vi ikke ved” – et udtryk, som stammer fra en amerikansk forsvarsminister. Hvis vi ikke ved, hvad brugerne kan tænkes at svare på vores spørgsmål, må vi ty til andre metoder. Skrevet i samarbejde med Ida C. R. Jakobsen Spørgeskemaer er en populær metode til at […]

Læs også
En blind vinkel i relation til brugerundersøgelser er, hvordan brugerne oplever det at deltage i en undersøgelse.

Kender du den blinde vinkel i brugerundersøgelser?

En blind vinkel i relation til brugerundersøgelser er, hvordan brugerne oplever det at deltage i en undersøgelse. Kunst kan gøre os klogere. Opdateret den 27. juli 2020 Når vi skal lave undersøgelser blandt brugere, er vi typisk optagede af, hvilken viden vi vil have ud af undersøgelserne, og hvordan vi bedst kan få det: De […]

Læs også
Det giver god mening at udskyde idégenereringen.

Derfor skal du holde op med at få ideer

At lade være med at få ideer er tit en rigtig god idé, hvis vi vil sikre os, at de ideer vi får, faktisk løser et problem. Læs om, hvordan to projekter bandlyser ideer, og om hvad du selv kan gøre for at holde ideerne væk. Opdateret den 17. januar 2019 Elsker du at få […]

Læs også
Der er mange fordele ved co-creation, hvilket deltagerne i denne workshop givetvis drager nytte af.

Co-creation kan ikke stå alene

Det er mange fordele ved co-creation, og tilgangen kan virke som en hurtig vej til løsninger. Men hvis løsningerne skal være holdbare, kan co-creation ikke stå alene. Opdateret den 13. juli 2018 Har du også lagt mærke til, at co-creation er ved at blive mainstream? Virksomheder co-creater med deres kunder, universiteter co-creater med studerende, og […]

Læs også
For at lære brugerne at kende, kan du være nødt til først at bypasse deres selvfremstillinger.

5 metoder, du kan bruge til at forstå dine brugere bedre

For at lære brugernes udfordringer, behov og drømme at kende, kan du være nødt til først at bypasse deres selvfremstillinger. Læs om fem metoder, du kan bruge til det formål. Har du brug for at forstå dine brugere? Vil du kende deres udfordringer, behov og drømme – så du bagefter kan skabe løsninger, der er […]

Læs også

Hvad er prompts, og hvorfor skal du bruge dem, når du interviewer?

Ved at inddrage konkret, visuelt materiale får du mere ud af dine interviews. Læs om, hvad prompts er, og hvordan du bruger dem. Opdateret den 9. februar 2024 NB. Siden blogindlægget blev skrevet, er ordet “prompt” komme i anvendelse i forbindelse med generativ AI. Det er ikke i denne betydning, ordet bruges her i indlægget. […]

Læs også
Billedet viser de tre metodebøger, jeg vender tilbage til igen og igen.

3 metodebøger, du skal læse

Nuancerede, brugbare og forskningsbaserede. Sådan er de metodebøger, jeg vender tilbage til igen og igen. Opdateret 6. juli 2021 Hvis du ligesom jeg er optaget af metoder til at forstå dine brugere, så er gode metodebøger svære at undvære. Blandt de bøger, jeg har brugt allermest, er Bente Halkiers “Fokusgrupper”, Lene Nielsens “Persona” og James […]

Læs også
Her danner en café ramme om mikrofeedback.

Mikrofeedback giver hurtige indblik i brugernes oplevelser

Med mikrofeedback kan du trække omverdens perspektiver ind i din organisation på en hurtig og enkel måde. Læs om 3 forskellige fremgangsmåder. Opdateret den 28. juni 2021 Ordene, du læser her, er et resultat af feedback. Min feedbackmakker har brugt 10 minutter på at læse og kommentere indlægget, og bagefter har jeg justeret teksten ud […]

Læs også
Jeg brugte crowdsourcing for at kunne interviewe mange mennesker på et lille budget

Sådan interviewede jeg* 16 personer på 2 timer

Crowdsourcing var løsningen, da jeg skulle lave en kvalitativ undersøgelse på kort tid og for et lille budget. Deltagerengagement var en vigtig sidegevinst. Opdateret den 23. marts 2023 Har du nogensinde oplevet at skulle producere en større mængde kvalitative data på næsten ingen tid og for et lille budget? Det har jeg. For et år […]

Læs også
Personametoden kan bl.a. give anledning til værdifulde brugermøder.

7 grunde til, at personametoden gør dig klogere på dine brugere

Her er skyts, hvis du skal overbevise din chef eller dine kolleger om det fornuftige i at bruge tid og ressourcer på at lave personaer. Opdateret den 6. juli 2021 Her på bloggen har du tit kunnet læse om personametoden. Personaer fungerer som brugernes stedfortrædere, der gør det lettere for dig at målrette produkter, services […]

Læs også
Workshops kan bl.a. bruges til at udforske data.

3 ting du (også) kan bruge workshops til

Workshops kan bruges til meget andet end brainstorms. Her får du tre eksempler på, hvordan workshop kan bruges til ikke-idéudviklende formål. Opdateret den 10. august 2022 Workshoppen en af de metoder, du har til din rådighed, når du vil inddrage folk i en del af et forløb. En workshop et møde, hvor et antal personer […]

Læs også
Med sensemaking fordyber vi os i menneskers hverdag.

Drop design thinking, siger partner i ReD Associates

Ledere, der vil udvikle holdbare strategier, bør lytte til humanister frem for talknusere og designere, skriver Christian Madsbjerg i bogen Sensemaking. Anmeldelse af bogen “Sensemaking: What makes human intelligence essential in the age of the algorithm” af Christian Madsbjerg, Little, Brown. Jeg er fan af ReD Associates. Det har jeg været, siden jeg så det arbejde, […]

Læs også
Indlægget handler om to typiske problemer ved hackathons.

2 problemer ved hackathons og hvordan du overvinder dem

Skal du holde et hackathon? Så glem ikke brugerne, og vælg et format, der ikke udelukker folk fra at deltage. Hackathons er blevet ganske populære som udviklingsmetode. Grundfos, Arla og Mærsk er eksempler på danske virksomheder, som har taget metoden til sig. Det har de blandt andet, fordi hackathons er en ekstremt hurtig måde at […]

Læs også

Bliv væk fra baghaven, når du skal finde interviewpersoner

Backyard research er en fristende, men problematisk strategi til rekruttering af deltagere til mindre undersøgelser. Bliver du nogle gange fristet til at finde brugere til dine undersøgelser i din nærmeste omgangskreds, dvs. blandt dine venner, kolleger, studiekammerater osv.? Så er du ikke alene. Jeg har oplevet professionelle bureaufolk lave “backyard research”, som tilgangen hedder, og […]

Læs også