Hvor finder du omfattende information om og vejledning i brug af innovationsmetoder?

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 1)

Opdateret den 10. november 2017 En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Her er første del. Jeg gætter på, at du af og til søger viden om en bestemt metode til brugerindsigt eller idéudvikling. Online. Og at du derfor ved, at der findes et hav …read more →

Direktørtype. Måske én af LINAK Danmarks personas?

LINAK Danmark: 3 trin til fintunede og opkoblede personas

Arbejdet med personas i LINAK Danmark slutter ikke, hvor man skulle tro. Og det starter et andet sted, end man normalt ser. Læs om en anderledes og ambitiøs måde at arbejde med personas på. Det startede med et behov for viden hos de ansatte i LINAK Danmarks marketingafdeling, hvor Anne Willemoes er chef. Hun fortæller: …read more →

Respondenten tog sagen i egen hånd, da han ikke kunne svare på spørgsmålet på en tilfredsstillende måde.

Dine respondenter kan ikke svare på dit spørgeskema

Der er især to grunde til, at dine respondenter ikke kan svare på spørgsmålene i dit spørgeskema. Læs om dem her – og om, hvordan du undgår dem. En af de fejl, jeg hele tiden støder på i spørgeskemaer, er, at respondenterne ikke kan svare på spørgsmålene. Fejlen skyldes som regel enten uforståelige spørgsmål eller manglende svarmuligheder. De to årsager …read more →

Sådan kan de se, når Aviaja Borup Lynggaard er i gang med at inddrage børn.

7 gode råd, når du skal inddrage børn

Produktdesigner Aviaja Borup Lynggaard giver gode råd om at inddrage børn i designprocesser. Hvis du udvikler produkter og koncepter til børn, er det en rigtig god idé at inddrage børn allerede tidligt i processen. Dels for at sikre dig, at dit produkt eller koncept appellerer til børnene og er brugbart for dem, og dels for …read more →

Du kan bruge lænestolsstrategien til at rekruttere deltagere til din undersøgelse.

Guide til rekruttering del 4: Vær magelig

Lænestolsstrategien er oplagt at bruge, når du skal finde deltagere til din undersøgelse i en fart og vil kunne tilbyde dem fuld anonymitet. Men strategien medfører også en skævvridning af dine resultater. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser …read more →

Walking brainstorm

5 alternativer til den klassiske brainstorm

Ved at skifte den klassiske brainstorm ud med alternative metoder kan du undgå de mest almindelige faldgruber. Opdateret den 6. september 2017 Er du kørt sur i den klassiske brainstorm, eller trænger du til at puste nyt liv i idégenereringen med dine samarbejdspartnere? Så får du her 5 alternativer til den klassiske brainstorm. Du kan …read more →

"Hvad synes du, vi skal spørge om?" synes manden at tænke.

“Hvad synes du, vi skal spørge om?”

I et forskningsprojekt om samskabelse, jeg er i gang med, er aktører på området med til at definere projektets fokus. “Hvad synes du, vi skal spørge om? Hvad vil du gerne vide?” Det spørgsmål har Annemette Digmann stillet i en runde præ-interviews i forbindelse med et forskningsprojekt om samskabelse, vi begge deltager i. Med præ-interviews …read more →

Medlemsrejsen blev kortlagt gennem en workshop.

Medlemsrejsen blev kortlagt på en engagerende måde

Når målet er øget engagement, giver det god mening at lade brugerne selv kortlægge deres rejse under en workshop. Opdateret den 21. december 2017 “Hvordan vi kan øge engagementet og aktivitetsniveauet hos vores medlemmer?” spurgte bestyrelsen i foreningen Senior Erhverv Aarhus mig tidligere i år. Hvis du selv har du arbejdet aktivt i bestyrelser eller …read more →

Rekruttering af deltagere gennem eget netværk.

Guide til rekruttering del 3: Brug dit netværk

Du får trygge og forpligtede deltagere, når du rekrutterer dem gennem dit eget netværk. Men undgå deltagere, du kender godt. Opdateret den 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår …read more →

Probing kan være en velegnet spørgemetode, hvis du fx vil have indsigt i specialestudrendes hverdag.

3 situationer, hvor det er relevant at bruge probes som spørgemetode

Med spørgemetoden probing kan du få indsigt i dine brugeres oplevelser uden selv at være til stede. Det kan være at foretrække i forskellige situationer. Opdateret den 3. februar 2017. Du er sikkert stødt på smileyterminaler på rastepladser og i supermarkeder. Det er standere, hvor du kan afgive din feedback på stedets service ved at …read more →

Tomme stole ved et arrangement, måske på et bibliotek?

Du behøver ikke gætte. Du kan spørge brugerne

Det er en dårlig idé at gætte på brugernes behov og ønsker, hvis man ønsker at skabe velbesøgte arrangementer, populære produkter eller attraktive services. Spørg hellere brugerne i stedet, og gør det tidligt i processen. En af de største fordele ved at at bruge tid på brugerinddragelse er, at vi ved at spørge brugerne får …read more →

For udviklerne af guitarpedaler er det en fælles opgave at inddrage virksomhedens brugere.

Udviklerne er fælles om at inddrage brugerne

I TC Electronic er udviklerne af guitarpedaler fælles om at inddrage brugerne af virksomhedens produkter. Det er der fordele ved. Og også en ulempe. Flere og flere virksomheder ser værdien af at inddrage deres kunder eller brugere i udviklingsprojekter. Men hvor i organisationen hører opgaven hjemme? Forudsat at den betragtes som en intern opgave – …read more →

Du kan rekruttere deltagere ved at trille en metaforisk snebold.

Guide til rekruttering del 2: Tril en snebold

Med sneboldstrategien kan du komme i kontakt med grupper, der ellers er svære at finde eller at få adgang til. Opdateret den 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår …read more →

Her er 3 forslag at gøre jeres personas levende for de medarbejdere, som skal bruge dem.

Sådan får du personas til at leve i organisationen

Her er 3 forskellige forslag at gøre jeres personas levende og nærværende for de medarbejdere, som skal bruge dem. Så de rent faktisk bliver brugt. En af de største udfordringer ved personas er at få dem til at leve i organisationen. Så de bliver brugt. Det kræver blandt andet, at de fremstillede personas er troværdige. …read more →

Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb.

3 eksempler på innovationsforløb med skolebørn

Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb. De kan skabe viden, få ideer og bygge prototyper. Det giver tre cases indblik i. Der er gode grunde til at inddrage skolebørn i innovationsforløb. Det skrev jeg om i sidste indlæg: Åben skole og lokal innovation – et oplagt match. Både børnene, skolen og den organisation, der indgår i …read more →