Medlemsrejsen blev kortlagt gennem en workshop.

Medlemsrejsen blev kortlagt på en engagerende måde

Når målet er øget engagement, giver det god mening at lade brugerne selv kortlægge deres rejse under en workshop. “Hvordan vi kan øge engagementet og aktivitetsniveauet hos vores medlemmer?” spurgte bestyrelsen i foreningen Senior Erhverv Aarhus mig tidligere i år. Hvis du selv har du arbejdet aktivt i bestyrelser eller udvalg, kender du måske udfordringen: …read more →

Rekruttering af deltagere gennem eget netværk.

Guide til rekruttering del 3: Brug dit netværk

Du får trygge og forpligtede deltagere, når du rekrutterer dem gennem dit eget netværk. Men undgå deltagere, du kender godt. Opdateret den 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår …read more →

Probing kan være en velegnet spørgemetode, hvis du fx vil have indsigt i specialestudrendes hverdag.

3 situationer, hvor det er relevant at bruge probes som spørgemetode

Med spørgemetoden probing kan du få indsigt i dine brugeres oplevelser uden selv at være til stede. Det kan være at foretrække i forskellige situationer. Opdateret den 3. februar 2017. Du er sikkert stødt på smileyterminaler på rastepladser og i supermarkeder. Det er standere, hvor du kan afgive din feedback på stedets service ved at …read more →

Tomme stole ved et arrangement, måske på et bibliotek?

Du behøver ikke gætte. Du kan spørge brugerne

Det er en dårlig idé at gætte på brugernes behov og ønsker, hvis man ønsker at skabe velbesøgte arrangementer, populære produkter eller attraktive services. Spørg hellere brugerne i stedet, og gør det tidligt i processen. En af de største fordele ved at at bruge tid på brugerinddragelse er, at vi ved at spørge brugerne får …read more →

For udviklerne af guitarpedaler er det en fælles opgave at inddrage virksomhedens brugere.

Udviklerne er fælles om at inddrage brugerne

I TC Electronic er udviklerne af guitarpedaler fælles om at inddrage brugerne af virksomhedens produkter. Det er der fordele ved. Og også en ulempe. Flere og flere virksomheder ser værdien af at inddrage deres kunder eller brugere i udviklingsprojekter. Men hvor i organisationen hører opgaven hjemme? Forudsat at den betragtes som en intern opgave – …read more →

Du kan rekruttere deltagere ved at trille en metaforisk snebold.

Guide til rekruttering del 2: Tril en snebold

Med sneboldstrategien kan du komme i kontakt med grupper, der ellers er svære at finde eller at få adgang til. Opdateret den 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, som involverer brugere? Hvornår …read more →

Her er 3 forslag at gøre jeres personas levende for de medarbejdere, som skal bruge dem.

Sådan får du personas til at leve i organisationen

Her er 3 forskellige forslag at gøre jeres personas levende og nærværende for de medarbejdere, som skal bruge dem. Så de rent faktisk bliver brugt. En af de største udfordringer ved personas er at få dem til at leve i organisationen. Så de bliver brugt. Det kræver blandt andet, at de fremstillede personas er troværdige. …read more →

Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb.

3 eksempler på innovationsforløb med skolebørn

Børn kan bidrage til alle faser i et innovationsforløb. De kan skabe viden, få ideer og bygge prototyper. Det giver tre cases indblik i. Der er gode grunde til at inddrage skolebørn i innovationsforløb. Det skrev jeg om i sidste indlæg: Åben skole og lokal innovation – et oplagt match. Både børnene, skolen og den organisation, der indgår i …read more →

Det er oplagt at involvere børn fra den lokale skole i lokale innovationsprocesser.

Åben skole og lokal innovation – et oplagt match

Folkeskolen er ved at åbne sig, og det gør det oplagt at inddrage skolebørn i lokale innovationsprocesser. Hvad er gevinsterne, og hvad skal vi være opmærksomme på, når vi innoverer med børn? Lovkravet om at åbne skolen gør det oplagt for lokalsamfund, foreninger og virksomheder at etablere samarbejder med skoler i deres område. Samarbejder, som …read more →

Du kan bruge stikprøvestrategien, hvis din undersøgelse skal være repræsentativ.

Guide til rekruttering del 1: Lav en stikprøve

Skal lave en undersøgelse, der er repræsentativ i statistisk forstand? Så kan du bruge stikprøvestrategien, når du skal rekruttere deltagere. Opdateret den 3. februar 2017. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Spørgsmål, jeg tit får, er: Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser og andre aktiviteter, …read more →

Data grupperet på en væg. Nr. 2 af de 5 trin fra rå data til rapport.

5 trin fra rå data til rapport

Undgå datadøden ved at bryde analysen af kvalitative data op i mindre dele. Her får du et eksempel på en fremgangsmåde, der virker for mig. Har du stiftet bekendtskab med datadøden (eller “death by data”)? Den kan ramme virksomheder af alle typer og alle størrelser. Datadøden har ramt dig, hvis du har svært ved at …read more →

Den frivillige er blevet til en fri agent, medborgeren, der engagerer sig fra sag til sag.

Hils på medborgeren, din nye frivillige samarbejdspartner

Frivilligt arbejde er ikke længere nødvendigvis bundet til en forening. Den frivillige er blevet en fri agent, en medborger, som engagerer sig fra sag til sag. Det ændrer betingelserne for samarbejde med frivillige for foreninger, kommuner og virksomheder. Opdateret den 16. januar 2017. For tiden laver jeg en analyse for en forening, der gerne vil …read more →

Et godt åbningsspørgsmål er nøglen til en tryg og åben stemning i fokusgruppen.

Sådan stiller du godt åbningsspørgsmål i en fokusgruppe

Det første spørgsmål, du stiller i fokusgruppen, er måske det vigtigste. Men ikke det nemmeste. Her får du nogle guidelines til at stille et godt åbningsspørgsmål. I indlægget 6 fejl du skal undgå, når du holder fokusgrupper (del 2) nævnte jeg fokusgruppens åbningsspørgsmål som et punkt, der fortjener særligt opmærksomhed, når man planlægger en fokusgruppe. …read more →

Når brugerne bliver ansatte.

Ny tendens: Ansæt din bruger

Ved at ansætte brugere lukker vi dem og deres perspektiver helt ind i vores organisationer. Her kan de – i nogen tid – udfordre vores antagelser om brugerne. Brugerpaneler og brugerråd er velkendte måder at inddrage brugere i en organisation på. Men i paneler og råd forbliver brugerne i organisationens periferi. Anderledes forholder det sig med en ny tendens, …read more →

Ventilen i Aarhus rekrutterer unge frivillige.

Lær af de frivillige foreninger, når du skal rekruttere brugere

Hvis du nogensinde har prøvet at rekruttere brugere til en fokusgruppe eller workshop, ved du, at det kan være en udfordring. Der er hjælp at hente, hvis du ser dine brugere som frivillige. Opdateret den 13. februar 2017. Dine brugere involverer sig som regel frivilligt, når de deltager i spørgeskemaer og interviews. En forudsætning for …read more →