Test om du skal lave et spørgeskema

Test dig selv: Skal du lave et spørgeskema eller ej?

Spørgeskemaer er anvendelige i nogle, men ikke alle situationer. Tag en test, som hjælper dig med at vurdere, om et spørgeskema kan give dig den viden, du ønsker. Læs også “Åh nej, ikke endnu et spørgeskema!” Sådan undgår du, at dit spørgeskema ødelægger en gennemtænkt kundeoplevelse Sådan laver du gode screeningspørgsmål til dit spørgeskema Derfor skal du […]

Læs også
Der er gode grunde til at brugerteste dit produkt eller din service.

4 grunde til at du skal i gang med at brugerteste

Du kan ikke altid regne ud, hvorfor dine brugere handler, som de gør. Men du kan finde ud af det ved at brugerteste dine produkter og services.  Ejerne af en sofabutik kunne se, at deres hjemmeside havde mange besøgende. Mange af de potentielle kunder bevægede sig langt ind i købsprocessen. Men til sidst forlod de […]

Læs også

Laver du disse brølere, når du interviewer?

Som kvalitativ interviewer skal du på én og samme tid være en del af samtalen og svæve over samtalen, chef og novice. Læs om den komplekse rolle og om tegn, der viser, om du er på rette vej – eller om du er ved at begå en brøler. Opdateret den 26. august 2022 Hvis du […]

Læs også

Sig det med klodser: Lad brugerne bygge det, de ikke kan sige

Deltagerne i dine fokusgrupper og interviews kan opleve, at ordene ikke slår til. Men så kan de bygge i stedet. Læs om, hvordan du som interviewer kan arbejde med tredimensionelle udtryksformer. “Det har jeg ikke ord til at fortælle, Hans Christian.” Sådan svarer Maude Varnæs i Matador, da hendes mand spørger hende, hvad der er […]

Læs også
Tænk over relevante kriterier, når du skal udvælge deltagere til din kvalitative undersøgelse.

Sådan udvælger du deltagere til din kvalitative undersøgelse

Du har kun mulighed for at inddrage få deltagere i en kvalitativ undersøgelse. Derfor skal du tænke nøje over hvilke kriterier, de skal opfylde. Opdateret 30. juni 2021 Når du skal i gang med at lave en kvalitativ undersøgelse, er der mange ting, du skal overveje. Et af de helt store spørgsmål er, hvilke og […]

Læs også
Fokusgrupper og individuelle interviews - hvornår skal du vælge hvad?

Guide: Hvornår skal du vælge fokusgrupper frem for individuelle interviews?

Her får du overblik over de vigtigste forskelle på fokusgrupper og individuelle interviews, der hjælper dig til at træffe det svære valg mellem de to interviewtyper. Er du i tvivl, om du skal holde en fokusgruppe eller et individuelt interview? Du er ikke den første, tro mig. Emnet er jævnligt til diskussion i videnscentre, på […]

Læs også

Et pengespil gav indblik i varmekunders prioriteter

Hvordan får man folk til at tale om fjernvarme i juni måned? Etnolog Marie Aarup brugte et hjemmelavet pengespil som interviewteknisk greb. Har du tændt for varmen? I december, ja. I juni sikkert ikke. I juni måned er de fleste mennesker mere optagede af deres ventilatorer end af deres radiatorer. Sidste juni stod etnolog  Marie […]

Læs også
To spørgeskemaer skæmmede kundeoplevelsen i LEGO House

Sådan undgår du, at dit spørgeskema ødelægger en gennemtænkt kundeoplevelse

Et dårligt designet spørgeskema kan skæmme en ellers gennemtænkt kundeoplevelse. Det oplevede jeg i LEGO House. Få fire bud på, hvordan problemet kan løses. Opdateret den 17. februar 2024 For nylig var jeg LEGO House med min familie. Stedet er kun få år gammelt, og der er gjort meget ud af de fysiske rammer og […]

Læs også

Har du overblik over de forskellige former for onlineinterviews?

Du har flere valgmuligheder, end du måske tror, når du holder interviews online. Læs om en række online interviewtyper og deres styrker og svagheder. Mange aktiviteter rykker online for tiden. Også det kvalitative interview. Måske forbinder du onlineinterviewet med en samtale foretaget over Skype, Zoom eller en lignende tjeneste til videotelefoni? Det er ikke forkert. […]

Læs også
Prøv at lade taletiden gå på runde i din næste fokusgruppe.

3 fordele ved at indlægge runder i din fokusgruppe

Ved indimellem at lade taletiden gå på runde i din fokusgruppe, giver du de mere tilbageholdende deltagere en chance for at komme til orde, og du får sat de mere talende typer på pause. Opdateret den 30. juni 2023 Som moderator af fokusgrupper har du måske oplevet, at én eller et par deltagere fylder mere […]

Læs også

Mobile probes viste barrierer for bæredygtighed

Hvad afholder forbrugere fra at handle bæredygtigt, når de handler tøj? Det undersøgte Camilla Juhl ved hjælp af mobile probes. I gennemsnit køber hver dansker over 10 kg nyt tøj om året, og danskernes tøjforbrug udgør en stor klimabelastning, skriver Tænk. At vi overforbruger tøj, er ikke ny viden. Du vidste det måske allerede. Det […]

Læs også

Det får du ud af at transskribere dine interviews

Er det virkelig besværet værd at transskribere sine interviews? Ja, hvis du vil undgå at frasortere potentielt vigtige data. Opdateret 6. marts 2023 Hvis du har prøvet at transskribere kvalitative interviews, ved du, at det er hårdt arbejde. Det tager tid, og det kræver koncentration at omdanne en lydfil til skrift. I akademiske sammenhænge er […]

Læs også

Online gruppearbejde kræver minutiøs facilitering

Gruppearbejde har vanskelige betingelser online. Det stiller særlige krav til dig som facilitator, hvis gruppens samarbejde skal lykkes. Online workshops er kommet for at blive – i hvert fald indtil videre. I sidste blogindlæg kunne du læse om, hvordan du engagerer deltagerne i dine online workshops. Gruppearbejde er en fast del af mange workshops, online […]

Læs også
Du skal som workshopleder arbejde målrettet på at skabe et "vi" i din online workshop.

Sådan engagerer du dine deltagere i en online workshop

Forberedelse er alfa omega, når du vil skabe engagerende online workshops. Få gode råd af ph.d. Tine Wirenfeldt Jensen, der som konsulent og underviser har holdt langt over hundrede workshops. Står du og skal holde en online workshop? Du har sikkert tidligere holdt workshops, hvor deltagerne er mødtes fysisk, og du er godt klar over, […]

Læs også

5 teknikker, der hjælper dine testbrugere med at tænke højt

Højttænkning giver indblik i alt det, du ikke kan observere under en brugertest. Men for mange brugere er højttænkning en ny og uvant disciplin. De har derfor brug for, at du som moderator af testen hjælper dem med at tænke højt. Opdateret 30. juni 2021 Brugertesten er en velegnet metode, hvis du vil vide, hvordan […]

Læs også