Crowdsourcing af kvalitative data indebærer, at mange er med til at producere data.

Crowdsourcing af kvalitative data – 7 fordele og 1 bekymring

Ejerskab, læring og en styrket deltagerkultur er blandt fordelene, når man crowdsourcer produktionen af kvalitative data. Crowdsourcing forbindes som regel med aktiviteter på internettet: Den digitale encyklopædi Wikipedia er summen af mange menneskers frivillige bidrag, Lego Ideas benytter sig af metoden til at lade brugere indsende og udvælge ideer til nye produkter, og Coop har sin …read more →

Billede af busstop fra Maria Lauridsen Jensens mini-feltarbejde med brug af metoden autofotografi.

Autofotografi viser verden set med interviewpersonernes øjne

Med autofotografi forstod antropolog Maria Lauridsen Jensen blandt andet, hvorfor et dansk busstop er helt særligt set med en mexicansk immigrants øjne. Det krævede, at hun overlod noget af kontrollen over dataproduktionen til sine interviewpersoner. Der sker noget, når vi som analytikere overlader produktionen af data til dem, vi gerne vil vide noget om. Hvad …read more →

Designerne er hovedpersonerne i en bog om designprocessen af Christian Bason.

Hvad er brugernes rolle i designprocessen, Christian Bason?

Designerne er hovedpersonerne i Christian Basons bog til ledere om design som proces. Til gengæld kommer brugerne til at spille en ret passiv rolle. Anmeldelse af “Form fremtiden – designledelse som innovationsværktøj” af Christian Bason, Gyldendal Business. I daglig tale bruges ordet “design” om en egenskab ved et produkt. Noget design kan fx være dansk. …read more →

Du behøver ikke være i den kreative zone for at få og udvikle ideer.

3 metoder til at få og udvikle ideer på kommando

Nogle gange skal ideerne komme på kommando. Det kræver gode metoder til idéudvikling. Her får du tre. Kender du denne situation: Du har afsat tid i kalenderen til idéudvikling. Måske alene, måske sammen med andre under et møde. Det betyder, at ideerne helst skal komme på netop dét tidspunkt. Du eller I kan ikke vente …read more →

CFIA's metodekortsamling er en af de danske, opdaterede værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation.

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 3)

En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Opdateret den 15. marts 2018 Hvor går du hen for at finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem? Du behøver ikke at gå nogen steder hen. For jeg har gjort arbejdet for …read more →

Workshop - co-cretation eller samproduktion?

Samskabelse er samproduktion, ikke co-creation

Er du også forvirret over de nye plus-begreber inden for den offentlige sektor? Så læs med her, hvor jeg ved hjælp af en seniorprojektleder skiller dem ad. Ordene i overskriften har jeg fra Helle Hygum Espersen, der er seniorprojektleder hos KORA. Den 8. marts 2017 gav hun et indlæg om samskabelse på en konference om …read more →

En workshop - måske uden fodfejl?

8 fodfejl du skal undgå, når du leder en workshop

Du får bedre udbytte af din workshop, og deltagerne får en bedre oplevelse, hvis du som workshopleder undgår disse fodfejl. Har du prøvet at være med i workshop, som skuffede? Enten fordi du som arrangør ikke fik det ønskede udbytte, eller fordi du som deltager havde en blandet oplevelse? Tit hænger de to ting sammen. …read more →

Eksempel på ideer, som er visualiseret ved hjælp af metoden sketching.

Sketching: Tegn det, som (endnu) ikke eksisterer

Med sketching kan vi undersøge og få ideer ved at tegne. Det kræver, at vi tør tegne grimt og forkert. Og at vi tør tegne sammen. Hvordan taler man om noget, som endnu ikke eksisterer? Hvordan beskriver man en idé så konkret som muligt – før den er realiseret. Det er svært for mange mennesker og …read more →

Ved co-design af personas er slutbrugerne med til at validere persona-beskrivelserne.

Lad brugerne kvalitetssikre jeres personas

Opdateret den 23. maj 2018 Når slutbrugerne er med til at skabe personas, bliver resultatet personas, der fremstår troværdige som individer. Noget, der ellers kan være svært at opnå. Metoden kaldes co-design af personas. Personas kan fungere som brugernes stedfortrædere i processer, hvor man skal målrette et produkt, en service eller en løsning af en …read more →

MindLabs innovationsguide er et af de steder, du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem.

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 2)

En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Hvor går du hen for at finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem? Du behøver ikke at gå nogen steder hen. For jeg har gjort arbejdet for dig og undersøgt de danske …read more →

Samtalemiddage giver viden om middagsgæsternes tanker og oplevelser om et givet emne og styrker gæsternes indbyrdes relation.

Samtalemiddage gør os klogere på landsbyens ildsjæle

Dialogen er i centrum i en række samtalemiddage i en fynsk landsby, hvor middagsgæsterne også styrker deres indbyrdes relationer. Opdateret 4. juli 2017 Sammen med Tyge Mortensen fra Landsbyhøjskolen skal jeg i løbet foråret 2017 holde en række samtalemiddage i Dagli’Brugsen Brylle, der ligger på Fyn. Projektet har til formål at undersøge, hvilken rolle Dagli’Brugserne …read more →

Sådan ser kortene i mit eget spil ud. Spillet hedder Dialogspil til idéudvikling.

Lav dit eget spil: Sådan kommer du fra idé til (seriøst) spil

Går du og overvejer at lave dit eget spil til brugerinddragende formål? Så er her et forslag til, hvordan du kan gribe processen an. Opdateret den 18. maj 2018 Spil kan samle og engagere mennesker i en opgave i et afgrænset tidsrum og giver en sjov, intens og dynamisk oplevelse. Det gør dem velegnede til brugerinddragende …read more →

Hvor finder du omfattende information om og vejledning i brug af innovationsmetoder?

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 1)

En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Her er første del. Opdateret 10. november 2017 Jeg gætter på, at du af og til søger viden om en bestemt metode til brugerindsigt eller idéudvikling. Online. Og at du derfor ved, at der findes et hav af …read more →

Direktørtype. Måske én af LINAK Danmarks personas?

LINAK Danmark: 3 trin til fintunede og opkoblede personas

Arbejdet med personas i LINAK Danmark slutter ikke, hvor man skulle tro. Og det starter et andet sted, end man normalt ser. Læs om en anderledes og ambitiøs måde at arbejde med personas på. Det startede med et behov for viden hos de ansatte i LINAK Danmarks marketingafdeling, hvor Anne Willemoes er chef. Hun fortæller: …read more →

Respondenten tog sagen i egen hånd, da han ikke kunne svare på spørgsmålet på en tilfredsstillende måde.

Dine respondenter kan ikke svare på dit spørgeskema

Der er især to grunde til, at dine respondenter ikke kan svare på spørgsmålene i dit spørgeskema. Læs om dem her – og om, hvordan du undgår dem. En af de fejl, jeg hele tiden støder på i spørgeskemaer, er, at respondenterne ikke kan svare på spørgsmålene. Fejlen skyldes som regel enten uforståelige spørgsmål eller manglende svarmuligheder. De to årsager …read more →