CFIA's metodekortsamling er en af de danske, opdaterede værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation.

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 3)

En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Hvor går du hen for at finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem? Du behøver ikke at gå nogen steder hen. For jeg har gjort arbejdet for dig og undersøgt de danske …read more →

Workshop - co-cretation eller samproduktion?

Samskabelse er samproduktion, ikke co-creation

Er du også forvirret over de nye plus-begreber inden for den offentlige sektor? Så læs med her, hvor jeg ved hjælp af en seniorprojektleder skiller dem ad. Ordene i overskriften har jeg fra Helle Hygum Espersen, der er seniorprojektleder hos KORA. Den 8. marts 2017 gav hun et indlæg om samskabelse på en konference om …read more →

En workshop - måske uden fodfejl?

8 fodfejl du skal undgå, når du leder en workshop

Du får bedre udbytte af din workshop, og deltagerne får en bedre oplevelse, hvis du som workshopleder undgår disse fodfejl. Har du prøvet at være med i workshop, som skuffede? Enten fordi du som arrangør ikke fik det ønskede udbytte, eller fordi du som deltager havde en blandet oplevelse? Tit hænger de to ting sammen. …read more →

Eksempel på ideer, som er visualiseret ved hjælp af metoden sketching.

Sketching: Tegn det, som (endnu) ikke eksisterer

Med sketching kan vi undersøge og få ideer ved at tegne. Det kræver, at vi tør tegne grimt og forkert. Og at vi tør tegne sammen. Hvordan taler man om noget, som endnu ikke eksisterer? Hvordan beskriver man en idé så konkret som muligt – før den er realiseret. Det er svært for mange mennesker og …read more →

Ved co-design af personas er slutbrugerne med til at validere persona-beskrivelserne.

Lad brugerne kvalitetssikre jeres personas

Når slutbrugerne er med til at skabe personas, bliver resultatet personas, der fremstår troværdige som individer. Noget, der ellers kan være svært at opnå. Metoden kaldes co-design af personas. Personas kan fungere som brugernes stedfortrædere i processer, hvor man skal målrette et produkt, en service eller en løsning af en art til bestemte brugergrupper. Ved …read more →

MindLabs innovationsguide er et af de steder, du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem.

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 2)

En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Hvor går du hen for at finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem? Du behøver ikke at gå nogen steder hen. For jeg har gjort arbejdet for dig og undersøgt de danske …read more →

Samtalemiddage giver viden om middagsgæsternes tanker og oplevelser om et givet emne og styrker gæsternes indbyrdes relation.

Samtalemiddage gør os klogere på landsbyens ildsjæle

Dialogen er i centrum i en række samtalemiddage i en fynsk landsby, hvor middagsgæsterne også styrker deres indbyrdes relationer. Opdateret den 4. juli 2017 Sammen med Tyge Mortensen fra Landsbyhøjskolen skal jeg i løbet foråret 2017 holde en række samtalemiddage i Dagli’Brugsen Brylle, der ligger på Fyn. Projektet har til formål at undersøge, hvilken rolle …read more →

Sådan ser kortene i mit eget spil ud. Spillet hedder Dialogspil til idéudvikling.

Lav dit eget spil: Sådan kommer du fra idé til (seriøst) spil

Går du og overvejer at lave dit eget spil til brugerinddragende formål? Så er her et forslag til, hvordan du kan gribe processen an. Spil kan samle og engagere mennesker i en opgave i et afgrænset tidsrum og giver en sjov, intens og dynamisk oplevelse. Det gør dem velegnede til brugerinddragende formål. Jeg taler her om …read more →

Hvor finder du omfattende information om og vejledning i brug af innovationsmetoder?

Værktøjskasser til dig, som arbejder med innovation (del 1)

En guide til, hvor du kan finde information om forskellige innovationsmetoder og gode vejledninger til at bruge dem. Her er første del. Jeg gætter på, at du af og til søger viden om en bestemt metode til brugerindsigt eller idéudvikling. Online. Og at du derfor ved, at der findes et hav af metodebeskrivelser. Ordet “brainstorm” giver …read more →

Direktørtype. Måske én af LINAK Danmarks personas?

LINAK Danmark: 3 trin til fintunede og opkoblede personas

Arbejdet med personas i LINAK Danmark slutter ikke, hvor man skulle tro. Og det starter et andet sted, end man normalt ser. Læs om en anderledes og ambitiøs måde at arbejde med personas på. Det startede med et behov for viden hos de ansatte i LINAK Danmarks marketingafdeling, hvor Anne Willemoes er chef. Hun fortæller: …read more →

Respondenten tog sagen i egen hånd, da han ikke kunne svare på spørgsmålet på en tilfredsstillende måde.

Dine respondenter kan ikke svare på dit spørgeskema

Der er især to grunde til, at dine respondenter ikke kan svare på spørgsmålene i dit spørgeskema. Læs om dem her – og om, hvordan du undgår dem. En af de fejl, jeg hele tiden støder på i spørgeskemaer, er, at respondenterne ikke kan svare på spørgsmålene. Fejlen skyldes som regel enten uforståelige spørgsmål eller manglende svarmuligheder. De to årsager …read more →

Sådan kan de se, når Aviaja Borup Lynggaard er i gang med at inddrage børn.

7 gode råd, når du skal inddrage børn

Produktdesigner Aviaja Borup Lynggaard giver gode råd om at inddrage børn i designprocesser. Hvis du udvikler produkter og koncepter til børn, er det en rigtig god idé at inddrage børn allerede tidligt i processen. Dels for at sikre dig, at dit produkt eller koncept appellerer til børnene og er brugbart for dem, og dels for …read more →

Du kan bruge lænestolsstrategien til at rekruttere deltagere til din undersøgelse.

Guide til rekruttering del 4: Vær magelig

Lænestolsstrategien er oplagt at bruge, når du skal finde deltagere til din undersøgelse i en fart og vil kunne tilbyde dem fuld anonymitet. Men strategien medfører også en skævvridning af dine resultater. Når jeg holder oplæg om brugerinddragelse, er rekruttering et emne, som tit er oppe at vende. Hvordan finder man deltagere til sine undersøgelser …read more →

Walking brainstorm

5 alternativer til den klassiske brainstorm

Ved at skifte den klassiske brainstorm ud med alternative metoder kan du undgå de mest almindelige faldgruber. Opdateret den 6. september 2017 Er du kørt sur i den klassiske brainstorm, eller trænger du til at puste nyt liv i idégenereringen med dine samarbejdspartnere? Så får du her 5 alternativer til den klassiske brainstorm. Du kan …read more →

"Hvad synes du, vi skal spørge om?" synes manden at tænke.

“Hvad synes du, vi skal spørge om?”

I et forskningsprojekt om samskabelse, jeg er i gang med, er aktører på området med til at definere projektets fokus. “Hvad synes du, vi skal spørge om? Hvad vil du gerne vide?” Det spørgsmål har Annemette Digmann stillet i en runde præ-interviews i forbindelse med et forskningsprojekt om samskabelse, vi begge deltager i. Med præ-interviews …read more →