For udviklerne af guitarpedaler er det en fælles opgave at inddrage virksomhedens brugere.

Udviklerne er fælles om at inddrage brugerne

I TC Electronic er udviklerne af guitarpedaler fælles om at inddrage brugerne af virksomhedens produkter. Det er der fordele ved. Og også en ulempe.

Flere og flere virksomheder ser værdien af at inddrage deres kunder eller brugere i udviklingsprojekter.

Men hvor i organisationen hører opgaven hjemme? Forudsat at den betragtes som en intern opgave – se også indlægget Er det en intern eller ekstern opgave at inddrage brugere?

Enmandshær eller fælles opgave?

Er det hos en enlig User Experience-designer? En enmandshær, der skal sikre, at virksomhedens produkter imødekommer brugernes behov og giver gode brugeroplevelser.

Eller er brugerinddragelse som en fælles opgave, som mange medarbejdere bør have kompetencer til at løfte?

I TC Electronic (MUSIC Group), der fremstiller guitarpedaler, er det sidste tilfældet. Her er brugerinddragende kompetencer spredt ud over hele udviklerteamet.

Fra én til mange

Primus motor for udbredelsen af et brugerfokus i organisationen har været softwareudvikler Jesper Lumbye Andersen.

For 10 år siden begyndte han at interessere sig for brugerne og deres oplevelser af virksomhedens produkter.

Det har ført til, at han har efteruddannet sig inden for Usability og User Experience Design. Hans udvikler-kolleger og produktchefen har desuden fået et kompetenceløft med fokus på brugerinddragende metoder.

I dag er de mange i afdelingen, som kan inddrage brugere i udviklingsprocessen, og de har et fælles fundament, når de skal kommunikere om brugerinddragelse.

Læs om hele forløbet her:

 

Stærkt forankret i organisationen

“Jo flere, som kan inddrage brugerne, jo mere sandsynligt er det, at brugerinddragelse efterspørges i organisationen,” siger Jesper Lumbye Andersen.

Det er for ham en klar fordel ved den model, TC Electronic har valgt.

Den brugerinddragende tilgang er desuden stærkere forankret i organisationen, end den ville have været, hvis kun én person havde været dedikeret til opgaven.

Viden om metoder til at inddrage brugere, tidligere undersøgelser og erfaringer undervejs ligger hos mange medarbejdere og risikerer dermed ikke at forsvinde ud af organisationen med en enkelt persons ophør.

Sådan som det kan ske, hvis opgaven med at inddrage brugere er placeret hos en enkelt User Experience-specialist.

Risiko for at alle = ingen

At ingen har brugerne som sit hovedfokus skaber dog også en ulempe. Når opgaven ligger hos alle, risikerer den at havne hos ingen.

Andre opgaver nemt kan overtage udviklernes tid, og det kan være svært at fastholde, at brugerinddragelse er en prioritet. Det påpeger Jesper Lumbye Andersen.

Jeg vil tilføje, at opgaven med at prioritere ligger hos ledelsen.

Hvilken vej vælger I?

Hvordan gør I i din virksomhed? Hvem står for at inddrage brugerne? Hvor mange har kompetencerne til det?

Har I én specialist, eller er I mange om at løfte opgaven? Eller har I måske begge dele, fordi specialisten sørger for at sprede sine kompetencer i organisationen?

Hvad ser du som fordele og ulemper ved det valg, I har truffet?

Det vil jeg vældig gerne høre om. Fortæl om jeres valg i kommentarfeltet. Så kan også andre læsere lade sig inspirere af dem.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *