Brugerne er med til at skabe en velfungerende hverdag på hospitalet.

Brugerne er med til at skabe en velfungerende hverdag på hospitalet

På Juliane Marie Centret er brugerne med til jobsamtaler og deltager i udviklingsprojekter.

Brugerinddragelse er en rutinemæssig del af hverdagen på Rigshospitalets Juliane Marie Centret for kvinder, børn og forplantning. Patienter og pårørende inddrages løbende og systematisk i de processer, som finder sted på centret.

Det sker ud fra en grundlæggende erkendelse af, at brugerne oplever hospitalet på en anden måde end personalet, og at inddragelsen af brugernes perspektiv er en forudsætning for at skabe en velfungerende hverdag på hospitalet.

Det siger Anne-Mette Termansen, der er projektleder på stedet.

“Vi har et brugerpanel, vi laver spørgeskemaundersøgelser, har brugere med til møder og andre arrangementer,” fortæller Anne-Mette Termansen.

“Det koster ikke nødvendigvis noget. Processerne skal gennemføres alligevel. Vi inddrager bare brugerne i noget, vi gør i forvejen.”

Brugerne afholder jobsamtaler

Som eksempel på det nævner hun jobsamtaler.

De skal holdes uanset hvad, når stillinger skal besættes. Hvorfor ikke tage brugerne med? Det har centret eksperimenteret med:

“Alle kandidater deltog i to samtaler. Først én med brugere. Så én med personale. Bagefter besluttede brugere og personale sig i fællesskab for, hvem der skulle ansættes,” beretter Anne-Mette Termansen.

Hun beskriver eksperimentet som vellykket.

Processen er beskrevet i en nyhedsartikel på Rigshospitalets hjemmeside.

Vil bevare ventetiden

Brugerne inddrages også i udviklingsaktiviteter, og deres input kan have stor betydning for det, som udvikles.

Anne-Mette Termansen nævner som eksempel et lean-projekt i børneambulatoriet, hvor projektgruppen gerne ville reducere ventetiden. Men det sagde brugerne fra over for.

For det første ville de gerne bevare muligheden for, at børn kunne komme akut til, selv om det betød ventetid for de øvrige patienter. For en dag var det måske deres eget barn, der havde akut behov.

Ventetid er netværkstid

For det andet var ventetiden ikke spildt tid for dem, men tid, de brugte aktivt. Mange kom langvejs fra, og ventetiden gav dem lejlighed til at snakke og netværke med andre pårørende, dele erfaringer osv.

Derfor ville de nødig være ventetiden foruden.

“Så når vi ser på den ventetid der ind imellem vil opstå, overvejer vi, om vi skal facilitere den aktivt. Skal vi støtte patienter i at skabe netværk med hinanden? Måske,” siger Anne-Mette Termansen.

I indlægget Sådan undgår BørneRiget at lave designbrølere kan du læse mere om, hvordan brugerne bliver inddraget i udviklingsarbejde på Rigshospitalet.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *