Fokusgrupper og workshops kan indeholde de samme aktiviteter. Her et billede fra en workshop.

Hvorfor kan fokusgrupper og workshops indeholde de samme aktiviteter?

Samme aktiviteter kan optræde i både fokusgrupper og workshops, hævder jeg i et e-hæfte. Hvordan hænger det sammen? Det får du svaret på her.

Hvis man tilmelder sig mit nyhedsbrev, får man et e-hæfte med titlen “5 ideer til aktiviteter til din næste workshop eller fokusgruppe”.

Hvordan hænger det sammen? Mener jeg, fokusgrupper og workshops er det samme? Hvis ikke, hvordan kan de så indeholde de samme aktiviteter?

Det spurgte en specialestuderende i design mig om for nylig. Et godt spørgsmål, som flere måske har haft lyst til at stille. Derfor deler jeg mit svar her.

Formålet er forskelligt

En fokusgruppe er en form for interview, og formålet er at producere viden om deltagernes holdninger, tanker, sprogbrug eller andet.

En workshop er et arbejdsforum. Formålet er at producere og/eller teste ideer eller materiale.

Så formålet er forskelligt.

Formatet kan være ens

Til gengæld kan formatet for fokusgrupper og workshops være ret ens:

Man har en gruppe deltagere, måske 5-10 personer, og en moderator (ved fokusgrupper) eller facilitator/leder (ved workshops) samlet i et afgrænset tidsrum, fx to timer.

Groft sagt. For især workshopformatet kan også se meget anderledes ud: strække sig over længere tid og involvere mange flere deltagere. Det format, jeg nævner, svarer nok til en lille workshop.

I både fokusgrupper og workshops er deltagerne mest aktive, og moderatorens eller facilitatorens rolle er at styre aktiviteten, så udbyttet bliver brugbart.

Begge bør rumme aktiviteter

Et andet fællestræk er, at begge typer arrangementer med fordel kan rumme aktiviteter, som sikrer, at alle deltagere kommer til orde, og som skaber variation og holder energiniveauet oppe.

Se også Derfor skal du have forskellige aktiviteter i dine workshops og fokusgrupper.

Samme aktivitet, forskelligt sigte

Samme aktivitet kan godt anvendes i både workshops og fokusgrupper – så længe, man er skarp på, hvad udbyttet af aktiviteten skal være.

Brainstorms, collager og hverdagsfortællinger er alle eksempler på aktiviteter, som både kan bruges til at skabe viden med (i fokusgrupper) og til at udvikle og teste ideer med (i workshops).

Med en collage kan deltagere fx vise, hvad de associerer med et bestemt emne, eller de kan udfolde og udforske en idé visuelt.

Gav det mening?

Det er baggrunden for, at jeg i mit e-hæfte beskriver aktiviteter, som kan anvendes i begge former for arrangementer.

Mit svar gav mening for den specialestuderende. Jeg håber, det også gælder dig. Ellers er du velkommen til at skrive og spørge, hvis der er noget, jeg skal forklare nærmere.

Foto: Maarten Brinkerink på Flickr.com


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *