At håndtere negativ feedback er noget, man kan lære.

Sådan håndterer du negativ feedback

Hvis du vil højne kvaliteten af det, du arbejder på, skal du bede om feedback. Også selv om du risikerer, at den er negativ. Lær af en forfatter, hvordan du kan håndtere negativ feedback.

At blive kritiseret for et stykke arbejde, du har knoklet med, føles ikke rart. Men det kan være nødvendigt. Og det gør slutresultatet bedre.

Kunsten er at håndtere negativ feedback, så den bliver brugbar for dig.

Det kan du lære af Jakob Drud. Ikke fordi han får mere negativ feedback end andre, men fordi han regelmæssigt udsætter sig selv – eller rettere sine tekster – for feedback.

Et realitytjek

Jakob Drud er skønlitterær forfatter og tekstforfatter. Som skønlitterær forfatter mødes han hver måned med sin feedbackgruppe. Fordi den feedback, han får, højner kvaliteten af hans tekster.

“Jeg tester mine tekster med feedback. Får jeg sagt det, jeg tror, jeg siger? Feedbacken er en slag realitytjek.”

Sådan siger Jakob Drud om, hvordan feedbacken er med til at kvalitetssikre hans science fiction-noveller. Der i parentes bemærket er på engelsk og optræder i forskellige nichemagasiner. Læs mere om Jakob Drud på hans forfatterhjemmeside.

Ved irritation: skab afstand

Resultatet af en omgang feedback skal han nogle gange tygge på.

“Man kan blive skuffet, ked af det eller irriteret over den feedback, man får. Kritikken kan jeg bruge til at forbedre min tekst – men ikke hvis jeg er irriteret. Hvis det sker for mig, lader jeg tiden arbejde for mig. Jeg lægger feedbacken til side. Skaber afstand til den, og tager den op igen, når jeg har sundet mig.”

Det konstruktive nej

Ud over at lade tiden arbejde for sig, husker Jakob Drud sig selv på, at det er bedre at få et nej fra sin feedbackgruppe end fra sin forlægger.

Et nej fra feedbackgruppen er mindre endegyldigt og giver ham mulighed for at arbejde videre med teksten. Ikke mindst fordi feedbackgruppens nej samtidig er konstruktivt ved at pege på, hvor i teksten han skal fokusere i det videre arbejde.

Erfaringen lært Jakob Drud, at feedbackgiveren altid har ret. Ikke nødvendigvis i sin specfikke kritik, men i, at noget er galt med teksten.

“Jeg skal tage feedbacken alvorligt. Så hjælper den mig til at forbedre min tekst.”

Mere om feedback

Skal feedback også være en del af din arbejdsproces? Så har jeg skrevet en stribe indlæg, du kan lade dig inspirere af. Begynd med at aflive de mest udbredte myter:

Sæt dig så ind i reglerne for god feedbackpraksis. Er I nogle stykker, som vil danne en feedbackgruppe, kan I læse om et spil til formålet.

Foto: Simon Blackley på Flickr.com.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *