Et af de fem bud til at skabe et godt spørgeskema handler om at gøre spørgeskemaet tilgængeligt, også for besvarelser via mobiltelefonen.

De 5 bud til at skabe spørgeskemaer, folk gider (og kan) besvare

Få en bedre svarprocent og god spørgeskemakarma ved at følge 5 enkle bud, når du skaber spørgeskemaer.

Når du laver et spørgeskema, så sørg for at det bliver en god oplevelse at besvare det.

Hvis dine respondenter har en god oplevelse undervejs i besvarelsen, er de mere tilbøjelige til at fuldføre spørgeskemaet. Det betyder, du får flere svar og flere data.

En god oplevelse gør samtidig respondenterne mere tilbøjelige på at svare på et spørgeskema en anden gang. Det giver dig god spørgeskemakarma.

1. Hold det kort

Meget få mennesker vågner om morgenen og tænker: “I dag har jeg virkelig lyst til at besvare et langt spørgeskema.”

Dine respondenter gør dig en tjeneste ved at besvare. Men de har masser af andre ting at bruge deres tid på. Ting, der både er sjovere og mere vigtige.

Så lad være med at tage mere end højst nødvendigt af deres tid. Spørg kun om det, du har brug for at vide.

2. Gør det nemt

Vær god ved dine respondenter. Sørg for, at spørgeskemaet er nemt at besvare, så det ikke dræner dem for mentale kræfter.

At spørgeskemaet er nemt at besvare, behøver ikke betyde, at respondenterne ikke skal tænke over deres svar. Nemt betyder i den her sammenhæng to ting:

1) Spørgeskemaet skal være formuleret i et klart, utvetydigt sprog, så respondenterne forstår spørgsmål og svar.

2) Der skal være passende svarmuligheder. Respondenterne skal kende (og kunne huske) svarene, og deres svar skal passe ind i de angivne svarmuligheder. Tænk grundigt over, hvem respondenterne er, og hvad de kunne tænkes at svare.

En effektiv måde til at afgøre, om dit spørgeskema er nemt nok, er ved at teste det.

3. Gør det tilgængeligt

Med spørgsmål, der er nemme at forstå og besvare, er du godt på vej til at skabe et tilgængeligt spørgeskema.

Er dit spørgeskema elektronisk?

Så sørg for at vælge et system, der giver respondenterne mulighed for at besvare spørgeskemaet på både pc, tablet og mobiltelefon. For det vil de prøve at gøre – spritnye tal fra Danmarks Radio viser, at 60 % af os bruger internet på mobilen.

Tjek også, at spørgeskemaet er sat op, så det er brugervenligt med tilstrækkelig stor skrift, gode farvekontraster og tydelig anvisning af, hvordan man kommer videre til næste spørgsmål.

4. Gør det appellerende

Grafiske virkemidler og billeder gør spørgeskemaet til en god visuel oplevelse og hjælper med at fastholde dine respondenters interesse undervejs i spørgeskemaet.

Kom evt. med små opmuntringer undervejs. Som den “high five” Mailchimps brugere får, når de udsender deres nyhedsbrev gennem servicen.

Sørg også for at gøre det tydeligt, hvor langt respondenten er i sin besvarelse. Fx med en statusbarre.

Det virker motiverende på respondenterne at vide, at de nærmer sig spørgeskemaets afslutning. Så fortæl dem det gerne med tekst som: “Næsten færdig. Nu mangler du kun 3 spørgsmål.”

5. Giv noget igen

Som jeg allerede har nævnt, så gør dine respondenter dig en tjeneste ved at bruge tid på dit spørgeskema. Gør det tiden værd ved at give dem noget igen.

Du kan give dem en gave. Hvis du nogle gange selv besvarer spørgeskemaer, ved du, at det er meget brugt at lade respondenter deltage i en lodtrækning om en eller flere præmier.

Du kan give dem viden. Fortæl dine respondenter, hvad deres svar skal bruges til – og hvor de evt. kan læse mere om det.

Læs mit indlæg Kunsten at rekruttere deltagere til brugerinddragende aktiviteter: Sådan du motiverer folk til at deltage.

Du kan også give dine respondenter en nem måde at fortælle om deres deltagelse på sociale medier. Så de får lejlighed til at synliggøre deres engagement i det emne, spørgeskemaet handler om.

En deling på sociale medier hjælper i øvrigt med at skabe opmærksomhed omkring spørgeskemaet og kan give dig kontakt til flere respondenter.

Kom i gang

Held og lykke med dit spørgeskema.

Du kan finde inspiration til, hvordan du skruer et spørgeskema sammen i min blogserie om spørgeskemadesign. Serien består af 7 dele:

Hvis du har et godt spørgeskematip, så del det endelig i kommentarfeltet.

Billede: Phil Campbell på Flickr.com.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *