En gave kan være med til at motivere deltagere

Kunsten at rekruttere deltagere til brugerinddragende aktiviteter (del 2 af 2): Sådan motiverer du folk til at deltage

De har andre og måske sjovere ting at lave. Så hvordan motiverer du folk til at deltage i dine brugerinddragende aktiviteter? Det får du forslag til her.

En typisk fejl blandt folk, der arrangerer workshops, fokusgrupper eller andre brugerinddragende aktiviteter, er at undervurdere det stykke arbejde, der skal lægges i rekrutteringen af deltagere.

Deltagerne kommer sjældent bare dumpende af sig selv. Man skal opsøge dem og motivere dem til at deltage. Det kræver omtanke, tid og ressourcer.

Kontakt er første trin

I mit sidste indlæg Kunsten at rekruttere deltagere til brugerinddragende aktiviteter (del 1 af 2): Sådan kommer du i kontakt med potentielle deltagere skrev jeg om, hvordan du kommer i kontakt med potentielle deltagere ved at skrive en rekrutteringstekst. Jeg linkede også til et eksempel på sådan en tekst.

En af tekstens vigtigste funktioner er at motivere folk til at deltage, selv om de har andre og sjovere ting at lave.

Det er forskelligt, hvad der motiverer mennesker. Her nævner jeg nogle ting, du kan overveje at slå på i din rekrutteringstekst.

At få eller at give

Mange motiveres af gaver og kompensationer for den tid, de afsætter til aktiviteten.

Derfor er gavekort et motivationsfremmende element, der tit bruges i forbindelse med fx fokusgrupper. Du kan gøre deltagerne en tjeneste ved at vælge et gavekort, der kan omsættes til kontanter, så de ikke er nødt til at finde en vare i den butik, gavekortet er til.

For andre er det motiverende at hjælpe. At støtte en god sag.

Hjælpsomhed som motivationsfaktor er mest relevant, når det drejer sig om aktiviteter uden kommercielt sigte, fx i forskningssammenhæng, i det offentlige og for ngo’er og foreninger.

Tal til den indre debattør

At få indflydelse og at komme til orde appellerer til en del mennesker. Nævn det derfor, hvis aktiviteten giver mulighed for at blive hørt.

Afholder du en workshop som et led i en udviklingsproces? Så påpeg det endelig. Giv i det hele taget information om, hvad formålet er.

Det gælder både kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter. Nogle synes måske, det kan være sjovt at få indflydelse på et fremtidigt mejeriprodukt, eksempelvis.

Er det en fokusgruppe, du søger deltagere til, så nævn også, at deltagerne får lejlighed til at diskutere emnet. Det kan appellere til folk, der drømmer om at slippe deres indre Clement Kjersgaard løs.

Undervurdér ikke nysgerrighed

Nysgerrighed kan også motivere mennesker til at deltage i en brugerinddragende aktivitet. Nysgerrighed i forhold til selve aktiviteten eller i forhold til det emne, der er i fokus.

Er det muligt at dele resultaterne af aktiviteten med deltagerne? Så kan du tilbyde det og på den måde tale til nysgerrige potentielle deltagere. Du kan også fortælle dem, at de ved at deltage i en gruppeaktivitet som en fokusgruppe vil få indsigt i andres tanker og holdninger til et emne.

Skab en cocktail

Du har måske gættet det. Allerbedst er det at skabe en kombination af incitamenter.

Tænk over, hvilke motivationsfaktorer, du kan spille på i forhold til lige præcis din brugerinddragende aktivitet.

Ideer til aktiviteter

Tovejs har udgivet e-hæftet “5 ideer til aktiviteter i din næste workshop eller fokusgruppe”. Få det tilsendt kvit og frit og med det samme ved at skrive dig op herunder.

Du skriver dig samtidig op til at modtage Tovejs’ nyhedsbreve med inspiration og viden om brugerinddragelse. Det er let at afmelde sig igen, hvis du skulle ønske det.



Billede af Asenat29 på Flickr.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *