Feedback: To personer i samtale.

Myter om feedback nr. 3: Man kan kun få feedback fra nogen med samme faglige baggrund som én selv

Modsat hvad myten siger, kan du få fantastisk feedback fra folk med en anden faglig baggrund end dig selv.

Myten om, at man kun kan få brugbar feedback fra nogen med samme faglige baggrund som én selv, stortrives. Fx blandt studerende.

Det ved jeg fra min ph.d.-tid, hvor flere af mine (i øvrigt superdygtige) med-ph.d.-studerende konsekvent undlod at tale med hinanden om deres projekter. For de arbejdede jo ikke med samme emne. Eller havde præcis samme uddannelse.

Jeg har dem nu lidt mistænkt for også at være underlagt myte nr. 1 om feedback: Feedback er det samme som kritik. Ikke desto mindre var det myte nr. 3, de henviste til.

Men hvorom alting er:

Man kan få fantastisk feedback fra folk med en anden faglig baggrund end én selv.

Lad os antage, at det drejer sig om feedback på en tekst. Så behøver feedbackgiveren ikke at dele din faglige baggrund for at kunne forholde sig til din teksts opbygning, sprog og generelle læsbarhed.

Det kan du få feedback på

Her er forslag til, hvad du kan få feedback på fra en person med en anden faglig baggrund end dig selv:

  • Hvad er det bedste ved teksten?
  • Træder tekstens pointer klart frem?
  • Er der en rød tråd i teksten? Hvor knækker den evt.?
  • Er argumenterne overbevisende?
  • Hvordan er teksten at læse – hvilke følelser oplever læseren undervejs: interesse, kedsomhed, indlevelse, irritation, begejstring osv.? Hvornår under læsningen opstår de forskellige følelser?
  • Er teksten forståelig? Er der steder, hvor sproget slår knuder?
  • Er der passager, man er nødt til at læse flere gange? Hvad kendetegner de passager?
  • Er overskrifterne dækkende?
  • Hvordan fungerer retskrivning, kommatering og grammatik?
  • Hvis skribenten skulle gøre én ting for gøre teksten mere læsbar for feedbackgiveren, hvad skulle det så være?

Bed din feedbackgiver være så konkret som muligt, pege på specifikke steder i teksten og også give forslag til forbedringer.

I kan evt. begge læse Hvad er god feedbackpraksis?

 


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d. og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *