Workshopdeltagere skriver på post-its. Måske producerer de mikroindhold med ét-minut-metoden.

Brugerskrevet indhold med ét-minut-metoden

Med ét-minut-metoden kan man producere mikroindhold sammen med sine brugere.

Jeg er ved at skrive en bog om feedback. Sammen med Tine Wirenfeldt Jensen fra Metodo. Det bliver en brugsbog, og den skal være rig på eksempler og cases og flere stemmer end vores egne.

Derfor slog jeg til, da jeg for nylig holdt et oplæg for økonomistuderende på Aarhus Universitet om brug af peer feedback i akademiske skriveprocesser.

Ved hjælp af ét-minut-metoden fik jeg de studerende til at producere materiale, vi kan bruge som mikroindhold i bogen, som baggrundsviden og som inspirationsmateriale.

Made in Berkeley

Ét-minut-metoden er udviklet i undervisningssammenhæng. Måske af en professor i fysik ved det amerikanske Berkeley University.

En anden underviser ved Berkeley, Steve Tollefson, har skrevet en fin artikel om metoden fra et underviserperspektiv: Gone in Sixty Seconds: The One-Minute Paper as a Tool for Evaluation – of Both Instructor and Students.

(Hvis første del af titlen lyder bekendt, er det fordi den også er titlen på en film fra 2000 med Nicholas Cage i hovedrollen).

Metoden kan bruges i fora, hvor potentielle leverandører af mikroindhold er samlede og fokuserede. Jeg har også gode erfaringer med at bruge den i workshops og fokusgrupper.

Sådan gjorde jeg

Efter en feedbackøvelse bad jeg de studerende besvare to spørgsmål på omdelte post-it-notes. Ét svar pr. post-it-note.

Opgaven lød sådan her:

Eksempel på brug af ét-minut-metoden

 

Gennem besvarelsen af spørgsmålene reflekterede de studerende over feedback generelt og over udbyttet af at arbejde med feedback. På den måde havde ét-minut-metoden også en pædagogisk funktion.

Sådan kan svarene bruges

Lad mig give et par eksempler på de studerendes svar:

Spørgsmål 1: Den vigtigste pointe om feedback, jeg tager med mig, er, at …

  • “modtageren kun skal lytte, ikke diskutere.”
  • “jeg bliver gjort opmærksom på ‘huller’, jeg ikke selv havde set.”

Spørgsmål 2: Hvis en studiekammerat spørger mig, hvad han eller hun kan få ud af at arbejde med feedback, vil jeg svare, at

  • “det er det bedste redskab til at blive bedre til at skrive.”
  • “det er en langvarig investering, men med øjeblikkeligt afkast.”

Jeg kan se for mig, at post-it-svarene kan bruges som illustrationer i indledninger på bogens kapitler. Og investeringsmetaforen i det sidste eksempel er så god, at jeg sagtens kunne finde på at arbejde videre med den.


Om Charlotte Albrechtsen

Ph.d., konsulent i brugerinddragelse og ejer af Tovejs.dk. Har arbejdet med brugerindsigt og idéudvikling siden 2002.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *